Zakopianka


Zakopianka w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Zakopianka – popularna nazwa trasy z Krakowa do Zakopanego, o długości 102 km. Prowadzi ona odcinkiem drogi krajowej nr 7 z Krakowa do Rabki-Zdroju, dalej drogą krajową nr 47.

Trasa jest dwujezdniowa na odcinku Kraków – MyśleniceLubień (42 km) oraz na odcinku Skomielna BiałaChabówka (9,6 km) i w Nowym Targu (3 km). Odcinki Myślenice – Lubień i Skomielna Biała – Rabka-Zdrój są drogą ekspresową. W sezonie urlopowym, szczególnie w weekendy, na drodze tworzą się korki oraz często zdarzają się wypadki.

Przebieg | edytuj kod

Zakopianka zaczyna się umownie na rondzie Matecznego w Krakowie (Dzielnica XIII Podgórze) jako ul. Wadowicka, która przechodzi w ul. Zakopiańską (główna droga wylotowa z Krakowa na południe), a kończy się na rondzie u zbiegu ulic Kasprowicza, Chramcówki, Nowotarskiej w Zakopanem jako ul. Kasprowicza.

Docelowo droga ma być rozbudowana i zmodernizowana do klasy:

Od 2011 na Zakopiance funkcjonuje system monitorujący warunki na drodze. Aktualny czas przejazdu danego odcinka Zakopianki można sprawdzić w Internecie[1], a także na tablicach umieszczonych wzdłuż drogi oraz 23 kanale CB[2]. Przed skrzyżowaniami z drogami stanowiącymi alternatywny dojazd do Zakopanego, umieszczono tablice wyświetlające czas dojazdu obiema trasami, dzięki czemu kierowca może podjąć decyzję o zmianie trasy na mniej obciążoną ruchem. Zakładane przez system trasy alternatywne to:

Zakopianka przebiega przez następujące okręgi administracyjne:

Fizycznogeograficzny przebieg Zakopianki:

Historia drogi | edytuj kod

W XIII w. w relacji dzisiejszej zakopianki funkcjonował szlak handlowy prowadzący na Węgry – tzw. „droga miedziana”, biegnąca przez Myślenice, Chabówkę i Podwilk[3]. W latach 1817-23[4] Ministerstwo Robót Publicznych Cesarstwo Austriackiego przeprowadziło przebudowę traktu z Krakowa do Nowego Targu i dalej Zakopanego. W przeciwieństwie do starego szlaku nowa droga nie prowadziła dolinami, ale grzbietami górskimi. W połowie XIX w. dokonano kilku korekt trasy – m.in. na odcinku Krzeczów - Skomielna Biała wytyczono nowy przebieg drogi, omijający od zachodu grzbiet Lubonia Małego, wytyczono też nowy przebieg drogi przez Skomielną Białą.

W latach 1931-39 prowadzona była kolejna przebudowa drogi. Rozpoczęto wówczas budowę wiaduktu nad torami kolejowymi w Chabówce oraz obwodnicy Nowego Targu. W pierwszych dniach września 1939 r. robotników pracujących w Chabówce uzbrojono i skierowano do walki o Wysoką[5]. Budowę obwodnicy Nowego Targu porzucono.

W 1946 r. rozpoczęła się odbudowa wysadzonego przez Niemców w 1945 r. wiaduktu w Chabówce[6], a w latach 60. XX w. przeprowadzono kolejną modernizację drogi: na całej długości położono asfalt, dokonano też kilku korekt przebiegu (m.in. wyprostowano zakręty na „Zbójeckiej Górze” między Skomielną Białą a Rabką Zdrój, czy na Piątkowej Górze za kościołem Św. Krzyża. Od Nowego Targu do Zakopanego drogę poprowadzono nowym śladem, omijając centra Szaflar, Białego Dunajca i Poronina. W latach 70. XX w. wybudowano drugi pas między Krakowem a Myślenicami, z obejściami Mogilan, Głogoczowa i Myślenic. W tym czasie wybudowano także dwupasmową obwodnicę Nowego Targu. W pierwszej dekadzie XXI w. wybudowano dwupasmowy odcinek Myślenice – Lubień, w standardzie drogi ekspresowej.

Historia budowy drogi ekspresowej | edytuj kod

Tunel pod Luboniem Małym w trakcie budowy

Od 2 listopada 2004 w budowie znajdował się 14-kilometrowy odcinek MyśleniceLubień, którego oddanie do użytku planowane było na koniec 2006. Opóźnienia wykonawcy sprawiły jednak, że inwestycja została ukończona i oddana do użytku 20 marca 2008. Nad ranem 1 lipca 2006 w Stróży zawalił się 60-metrowy wiadukt nowo budowanego odcinka drogi ekspresowej S7 nad potokiem Trzebuńka. Na miejscu zginął jeden z pracowników firmy Mota Engil, głównego wykonawcy projektu.

1 lutego 2006 został rozstrzygnięty przetarg na budowę kolejnego odcinka – obwodnicy Lubnia – o długości 4 km. Węzeł drogowy w Lubniu wraz z niemal całą obwodnicą tej wsi został oddany dla ruchu 21 października 2009[7].

Odcinek Lubień – Chabówka zostanie wybudowany w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej[8]. Łączna długość odcinka wyniesie 16,7 km (w tym tunel o długości 2,0 km)[8]. Będzie to droga o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku (z dodatkowym pasem awaryjnym) w terenie górskim. Będzie to jeden z najdłuższych drogowych tuneli w Polsce[potrzebny przypis]. Głównym celem budowy tego odcinka jest poprawa bezpieczeństwa transportu i rozładowanie korków drogowych, które powodowały stające na wzniesieniach samochody ciężarowe z powodu braku łańcuchów na kołach. W grudniu 2014 zostały ogłoszone trzy przetargi na budowę, w podziale na pododcinki: Lubień – Naprawa (7,6 km), Naprawa – Skomielna Biała (2,9 km – w tym tunel 2,0 km), Skomielna Biała – Chabówka (6,1 km)[9]. Prace budowlane rozpoczęły się w połowie 2016 roku. Udostępnienie do ruchu odcinków Lubień – Naprawa oraz Skomielna Biała – Chabówka planowane jest na drugą połowę 2018 roku, natomiast budowa odcinka tunelowego planowo zakończy się w 2020 roku. Wartość projektu wynosi 2,1 mld zł[10].

Kładki dla pieszych | edytuj kod

W następujących miejscowościach Na Zakopiance znajdują się kładki dla pieszych (podano daty w których poszczególne obiekty oddano do użytku):

  • Mogilany – wrzesień 2009
  • I kładka w Jaworniku – luty 2015
  • Gaj – grudzień 2015
  • Głogoczów oraz II kładka w Jaworniku – październik 2017[11]

Zakończone inwestycje | edytuj kod

  • budowa nowego mostu w Białym Dunajcu – na dotychczasowym moście, ze względu na jego zły stan techniczny, obowiązywał ruch wahadłowy po jednym pasie ruchu[12] Most oddano do użytku 22 grudnia 2018.[13]
  • przebudowa skrzyżowania Zakopianki z drogą wojewódzką nr 961 w Poroninie – umowa podpisana 10 października 2016, termin realizacji 22 miesiące[14] Prace zakończono 20 grudnia 2018 r.[15]

Planowane inwestycje | edytuj kod

Odcinek Rdzawka – Nowy Targ[16] będzie drogą dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku (z dodatkowym pasem awaryjnym). Utworzy ona tzw. zachodnią obwodnicę Nowego Targu i wyprowadzi ruch samochodowy z centrum miasta. Parametry drogi: klasa GP, prędkość projektowa 80–100 km/h; 6,4 km wiaduktów, 4 węzły drogowe. Łączna długość to 16,4 km. Odcinek ten jest w budowie.

Na odcinku Nowy Targ – Zakopane nie planuje się zmiany przekroju drogi (pozostanie jednojezdniowa).

Przypisy | edytuj kod

  1. Czas przejazdu. Na Drodze. [dostęp 2015-07-05].
  2. Informacje o korkach na zakopiance przez CB-radio. Smartdriver. [dostęp 2015-07-07].
  3. https://e-gory.pl/felietony/dawno-temu-w-gorach/trakty-handlowe-w-karpatach/
  4. http://skomielna.pl/node/1
  5. http://skomielna.pl/node/1
  6. https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/344/odbudowa-wiaduktu-na-rzece-raba-w-miejscowosci-chabowka-1946-rok
  7. Zakończyła się budowa obwodnicy Lubnia na „zakopiance”, Portal Gospodarczy wnp.pl, 21 października 2009 [dostęp 2019-07-31] .
  8. a b S7 – Lubień – Rabka. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny.
  9. Ruszają trzy przetargi na S7 Lubień – Rabka Zdrój. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny, 2014-12-19. [dostęp 2015-07-05].
  10. Małopolskie: Rusza budowa tunelu na zakopiance, Polska Agencja Prasowa [dostęp 2016-11-06] .
  11. Nowe kładki na zakopiance – Gazetakrakowska.pl, gazetakrakowska.pl [dostęp 2018-10-19]  (pol.).
  12. Most w Białym Dunajcu: budowa będzie za rok – Zakopane – NaszeMiasto.pl, zakopane.naszemiasto.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  13. Nowy most na „Zakopiance” w Białym Dunajcu gotowy do przyjęcia ruchu :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny, gddkia.gov.pl [dostęp 2018-12-25]  (pol.).
  14. JanJ. Głąbiński JanJ., Węzeł komunikacyjny w Poroninie, „Gość Krakowski”, 10 października 2016 [dostęp 2016-11-06] .
  15. Poronin. Węzeł tatrzański oddany kierowcom [ZDJĘCIA] - Gazetakrakowska.pl, gazetakrakowska.pl [dostęp 2018-12-25]  (pol.).
  16. Zakopianka (droga krajowa nr 47) Rdzawka – Nowy Targ on Vimeo, vimeo.com [dostęp 2017-11-27]  (ang.).
Na podstawie artykułu: "Zakopianka" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy