Zamość (stacja kolejowa)


Na mapach: 50°42′49,00″N 23°14′21,04″E/50,713611 23,239178

Zamość (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 9 cze 2020. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania PKP Zamość (stacja kolejowa), stan na 15.02.2019 r. Dworzec od strony miasta, stan na 20.08.2015 r. Dworzec od strony torów, stan na 20.08.2015 r.

Zamośćstacja kolejowa w Zamościu, w województwie lubelskim, w Polsce. Stacja znajduje się przy ul. Szczebrzeskiej 11, na zachód od Starego Miasta.

Jest jednym z trzech miejsc planowego zatrzymywania się pociągów pasażerskich na terenie miasta, obok przystanku Zamość Starówka (położonego przy ul. Peowiaków) i przystanku Zamość Wschód (przy ul. Jana Zamoyskiego).

W roku 2017 stacja obsługiwała 150–199 pasażerów na dobę[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Najwcześniejsze próby dociągnięcia kolei do Zamościa podjęte zostały przez Tomasza Stanisława Zamoyskiego (XIV ordynat) w roku 1871, kiedy to powstał projekt połączenia kolejowego Warszawa–Zamość–granica Austrii (z 1868). Jednak w 1873 zapadła decyzja o budowie kolei do Kowla. Dlatego też ten sam ordynat w 1881 podjął próbę połączenia Zamościa z Rejowcem. Kolejną próbę podjął jego następca, Maurycy Klemens Zamoyski (w 1897), który zainicjował powstanie spółki kolejowej. Był to wtedy projekt kolei Chełm–Zamość–Tomaszów, a stacja miała powstać przy ulicy Sadowej. Kolej jednak nie powstała, gdyż spółka miała zbyt małe środki. Dopiero w 1915 wybudowano linię Rejowiec–ZawadaBełżec. Dziesięciokilometrowy odcinek z Zawady na wschód do Zamościa powstał w następnym roku. 15 lipca 1916 trasę udostępniono do celów cywilnych. Wkrótce linię przedłużono do Nowego Miasta, a w 1917 do Hrubieszowa.

Dworzec kolejowy w Zamościu odegrał ważną rolę w obronie Zamościa przed armią Budionnego usiłującą sforsować starą Topornicę od strony Płoskiego, wzdłuż drogi i nasypu torowego (wokół było bagno). 22 lipca 1944 Niemcy zniszczyli urządzenia stacyjne, wysadzili parowozownię, rozjazdy, nastawnie, mosty i spalili dworzec. Ruch kolejowy na linii przywrócono 1 września 1944. Dworzec pospiesznie i w nieco zmienionej formie odbudowano w 1945. W latach 1962–1963 podniesiono standard poczekalni dworcowej i bufetu – ściany wyłożono płytami marmurowymi według projektu B.i L. Wzgórków.

Od 2015 roku dworzec jest własnością Miasta Zamość[2]. W latach 2018–2020 przeprowadzono kolejny remont budynku. Znajduje się tu miejskie Centrum Integracji Społecznej. Część dworca jest dostępna dla podróżnych (poczekalnia, bufet)[3].

Ruch pociągów | edytuj kod

Zmiany połączeń | edytuj kod

Tabliczka dawnego Hetmana

W ostatnich latach stacja Zamość była miejscem odjazdów i przyjazdów pociągów wyłącznie pospiesznych, międzywojewódzkich; osobowe zlikwidowano już w 2004[4]. Do końca sierpnia 2009 Zamość posiadał 4 dalekobieżne połączenia pośpieszne, których wagony na określonych stacjach łączono ze składami z innych miast, tj.:

  • 2 do Wrocławia (Hetman i Roztocze o innej trasie) oraz
  • 2 do Bydgoszczy (Bydgoszczanin i Chełmianin o tej samej trasie).

Spółka PKP Intercity, która w 2008 przejęła od ówczesnej spółki PKP Przewozy Regionalne połączenia międzywojewódzkie, od września 2009 zastąpiła pociągi „kolejową komunikacją autobusową”[5], zapewniającą dojazd do stacji (o zbliżonej trasie jak pociąg), gdzie wagony z Zamościa łączone były z wagonami z innych miast, umożliwiając tam przesiadanie się do owych pociągów, tj. do: Jarosławia i Dębicy (pociągi do Wrocławia), oraz do Rejowca Fabrycznego i Lublina (pociągi do Warszawy).

Wraz z coroczną, grudniową zmianą rozkładów jazdy, od 13 grudnia 2009 r., Zamość i pobliski region Roztocze pozbawiono wszelkich połączeń, co spowodowało całkowite odcięcie od połączeń kolejowych w skali regionu i kraju. Przez stację Zamość, do odwołania, odbywał się jedynie ruch towarowy.

Dopiero w marcu 2011 r. spółka PKP Intercity przywróciła jeden pociąg TLK do Zielonej Góry (w późniejszych zmianach skierowany do Poznania), a od czerwca Przewozy Regionalne uruchomiły pociągi REGIO do Lublina i Chełma. W marcu 2014 r. skład pociągu TLK Hetman z Zamościa do Poznania został zlikwidowany - pozostawiono jedynie skład na trasie Rzeszów - Poznań, natomiast od Zamościa do Rzeszowa wprowadzono kolejową komunikację zastępczą (autobus)[6].

Współcześnie | edytuj kod

Obecnie stacja Zamość obsługuje połączenia pospieszne - pociągi TLK oraz InterCity[7] do stacji:

oraz połączenia osobowe - pociągi Regio do stacji/przystanków:

W sezonie letnim (od końca czerwca do końca sierpnia) z Zamościa kursują również pociągi Regio do:

Powiązania komunikacyjne | edytuj kod

Z pobliskim centrum i innymi częściami miasta stacja połączona jest liniami autobusowymi nr:

Obsługuje je przystanek Szczebrzeska ZOO.

Na placu przed stacją kolejową znajduje się postój TAXI.

Przypisy | edytuj kod

  1. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. W: utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 2019-12-18].
  2. Zamość: Miasto kupiło dworzec. Teraz trzeba milionów na remont. 2015-08-06. [dostęp 2015-08-06].
  3. PKP już otwarta!. 2020-06-09. [dostęp 2020-06-09].
  4. Archiwum rozkładów jazdy
  5. Kolejowo o Zamościu
  6. Marcowa korekta rozkładu jazdy PKP Intercity, 2014 r.
  7. Taryfa biletowa wspólna z połączeniami TLK (sumowanie przejechanych kilometrów).
  8. Generator plakatowych rozkładów jazdy pociągów, w tym dla stacji Zamość

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Zamość (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy