Zamość (stacja kolejowa)


Na mapach: 50°42′49,00″N 23°14′21,04″E/50,713611 23,239178

Zamość (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania PKP Zamość (stacja kolejowa) stan na 15.02.2019r Dworzec od strony miasta Dworzec od strony torów

Zamośćstacja kolejowa w Zamościu, w województwie lubelskim, w Polsce. Stacja znajduje się przy ul. Szczebrzeskiej 11, na zachód od Starego Miasta.

Jest jednym z trzech miejsc planowego zatrzymywania się pociągów pasażerskich na terenie miasta, obok przystanku Zamość Starówka (położonego przy ul. Peowiaków) i przystanku Zamość Wschód (przy ul. Jana Zamoyskiego).

Spis treści

Historia | edytuj kod

Najwcześniejsze próby dociągnięcia kolei do Zamościa podjęte zostały przez Tomasza Stanisława Zamoyskiego (XIV ordynat) w roku 1871, kiedy to powstał projekt połączenia kolejowego Warszawa–Zamość–granica Austrii (z 1868). Jednak w 1873 zapadła decyzja o budowie kolei do Kowla. Dlatego też ten sam ordynat w 1881 podjął próbę połączenia Zamościa z Rejowcem. Kolejną próbę podjął jego następca, Maurycy Klemens Zamoyski (w 1897), który zainicjował powstanie spółki kolejowej. Był to wtedy projekt kolei Chełm–Zamość–Tomaszów, a stacja miała powstać przy ulicy Sadowej. Kolej jednak nie powstała, gdyż spółka miała zbyt małe środki. Dopiero w 1915 wybudowano linię Rejowiec–ZawadaBełżec. Dziesięciokilometrowy odcinek z Zawady na wschód do Zamościa powstał w następnym roku. 15 lipca 1916 trasę udostępniono do celów cywilnych. Wkrótce linię przedłużono do Nowego Miasta, a w 1917 do Hrubieszowa.

Dworzec kolejowy w Zamościu odegrał ważną rolę w obronie Zamościa przed armią Budionnego usiłującą sforsować starą Topornicę od strony Płoskiego, wzdłuż drogi i nasypu torowego (wokół było bagno). 22 lipca 1944 Niemcy zniszczyli urządzenia stacyjne, wysadzili parowozownię, rozjazdy, nastawnie, mosty i spalili dworzec. Ruch kolejowy na linii przywrócono 1 września 1944. Dworzec pospiesznie i w nieco zmienionej formie odbudowano w 1945. W latach 1962–1963 podniesiono standard poczekalni dworcowej i bufetu – ściany wyłożono płytami marmurowymi według projektu B.i L. Wzgórków. Od 2015 roku dworzec jest własnością Miasta Zamość.

W 2018 rozpoczął się remont dworca PKP Zamość. Po remoncie dworca będzie to miejsce dla zamojskiego centrum integracji społecznej.

Ruch pociągów | edytuj kod

Zmiany połączeń | edytuj kod

Tabliczka dawnego Hetmana

W ostatnich latach stacja Zamość była miejscem odjazdów i przyjazdów pociągów wyłącznie pospiesznych, międzywojewódzkich; osobowe zlikwidowano już w 2004[1]. Do końca sierpnia 2009 Zamość posiadał 4 dalekobieżne połączenia pośpieszne, których wagony na określonych stacjach łączono ze składami z innych miast, tj.:

  • 2 do Wrocławia (Hetman i Roztocze o innej trasie) oraz
  • 2 do Bydgoszczy (Bydgoszczanin i Chełmianin o tej samej trasie).

Spółka PKP Intercity, która w 2008 przejęła od ówczesnej spółki PKP Przewozy Regionalne połączenia międzywojewódzkie, od września 2009 zastąpiła pociągi „kolejową komunikacją autobusową”[2], zapewniającą dojazd do stacji (o zbliżonej trasie jak pociąg), gdzie wagony z Zamościa łączone były z wagonami z innych miast, umożliwiając tam przesiadanie się do owych pociągów, tj. do: Jarosławia i Dębicy (pociągi do Wrocławia), oraz do Rejowca Fabrycznego i Lublina (pociągi do Warszawy).

Wraz z coroczną, grudniową zmianą rozkładów jazdy, od 13 grudnia 2009 r., Zamość i pobliski region Roztocze pozbawiono wszelkich połączeń, co spowodowało całkowite odcięcie od połączeń kolejowych w skali regionu i kraju. Przez stację Zamość, do odwołania, odbywał się jedynie ruch towarowy.

Dopiero w marcu 2011 r. spółka PKP Intercity przywróciła jeden pociąg TLK do Zielonej Góry (w późniejszych zmianach skierowany do Poznania), a od czerwca Przewozy Regionalne uruchomiły pociągi REGIO do Lublina i Chełma. W marcu 2014 r. skład pociągu TLK Hetman z Zamościa do Poznania został zlikwidowany - pozostawiono jedynie skład na trasie Rzeszów - Poznań, natomiast od Zamościa do Rzeszowa wprowadzono kolejową komunikację zastępczą (autobus)[3].

Współcześnie | edytuj kod

Obecnie stacja Zamość obsługuje połączenia pospieszne - codzienne pociągi TLK oraz InterCity[4] do stacji/przystanków:

oraz połączenia osobowe - pociągi Regio do stacji/przystanków:

W sezonie letnim (od końca czerwca do końca sierpnia) z Zamościa kursują również pociągi Regio do:

Powiązania komunikacyjne | edytuj kod

Z pobliskim centrum i innymi częściami miasta stacja połączona jest liniami autobusowymi nr:

Obsługuje je przystanek Szczebrzeska ZOO.

Na placu przed stacją kolejową znajduje się postój TAXI.

Przypisy | edytuj kod

  1. Archiwum rozkładów jazdy
  2. Kolejowo o Zamościu
  3. Marcowa korekta rozkładu jazdy PKP Intercity, 2014 r.
  4. Taryfa biletowa wspólna z połączeniami TLK (sumowanie przejechanych kilometrów).
  5. Generator plakatowych rozkładów jazdy pociągów, w tym dla stacji Zamość

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Zamość (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy