Zastava Yugo Florida


Zastava Yugo Florida w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Yugo Florida/Zastava Florida – samochód produkowany od 2 października 1988 do 4 listopada 2008, przez zakłady Zastava Automobili w Kragujevacu. Produkcję dostawczych odmian Pick-up oraz Poly kontynuowano do grudnia 2010 roku[1].

Spis treści

Historia i opis modelu | edytuj kod

Yugo Florida Florida w Wielkiej Brytanii jako Yugo Sana Yugo Florida 1.3 – tył pojazdu

Premiera nowego modelu marki Yugo odbyła się w 1987 roku w Kragujevacu, projektantem nadwozia był włoski stylista Giorgetto Giugiaro. 2 października 1988 roku z taśm montażowych zakładu zjechała pierwsza seryjna Florida, początkowe plany zakładały produkcję roczną wynoszącą od 60 000 do 100 000 aut z czego 70% miałaby trafić na eksport. Jednak działania wojenne w byłej Jugosławii uniemożliwiły realizację tego zamierzenia. Do 2000 roku wyprodukowano zaledwie 25 000 sztuk. Planowano również wyposażanie tego modelu w silnik 1.7D produkcji Fiata.

Początkowo auto było oferowane z silnikami 1.4 o mocy 71 KM oraz 1.6 o mocy 84 KM (silnik z Fiata Tipo oferowany przez krótki okres). W 1989 roku do oferty dołączył silnik 1.3 EFI o mocy 68 KM a rok później 1.1 o mocy 60 KM, przeznaczony głównie na eksport. W 1990 oprócz wprowadzenia do produkcji silnika 1.1 przedstawiono także prototyp sedana o oznaczeniu Zastava 104. Ta wersja nadwoziowa nigdy nie doczekała się produkcji seryjnej.

W 1995 roku przedstawiono prototyp wersji Pick-Up oraz Poly (pick-up z plastikową nadbudówką). Produkcję tych modeli rozpoczęto 3 lata później w zakładzie Zastava Specijalni Automobili w miejscowości Sombor[2].

Zastava Florida In Zastava Florida In Zastava Florida In 1.6i w Kragujevacu Zastava Florida In jako radiowóz policji w Serbii Florida Pick-Up oraz Poly

W 2000 roku zaprezentowano zmodernizowany stylistycznie samochód Zastava 103FL, zmian tych dokonała francuska firma Heuliez. Model ten został wprowadzony do produkcji w 2001 roku jako Zastava Florida In, wersja sprzed liftingu była w ofercie jeszcze przez 3 lata. W 2002 do produkcji skierowano model Florida In L z silnikiem 1.6l o mocy 95 KM produkcji firmy Peugeot. W tym samym okresie na targach motoryzacyjnych w Belgradzie przedstawiono makiety zmodernizowanej Floridy w wersji sedan oraz kombi[3].

W 2001 zrezygnowano z używania marki „Yugo” i powrócono do historycznej nazwy „Zastava” oraz rozpoczęto montaż a dwa lata później produkcję Floridy w zakładach Nasr w Egipcie.

W 2005 roku zaprezentowano prototyp samochodu Florida HDI z silnikiem Diesla firmy Peugeot o pojemności 1.4l i mocy 75 KM. W późniejszym okresie model ten prezentowany był pod oznaczeniem Florida In TDC. Wersja z silnikiem wysokoprężnym z powodu kłopotów finansowych producenta nie została wprowadzona do produkcji seryjnej.

W 2007 zastosowano nowy estetyczniejszy zestaw wskaźników.

W ostatnich latach produkcji oferowana była Florida In z silnikiem 1.3 oraz Florida In L z silnikiem Peugeot 1.6 16V. Model ten eksportowany był do: Bośni i Hercegowiny, Bułgarii oraz Macedonii.

Produkcja Floridy została zakończona w listopadzie 2008 roku, zgodnie z postanowieniami umowy zawartej z koncernem FIAT. Łącznie wyprodukowano 29 950 sztuk.

Dane techniczne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. J.Dekic: Kontejneri umesto auta (serb.). novosti.rs, 2016-01-18. [dostęp 2018-01-07].
  2. Zastava Specijalni Automobili Sombor: O Nama (serb.). [dostęp 23 kwietnia 2010].
  3. Zastava Automobili: Florida (serb.). [dostęp 23 kwietnia 2010].

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Zastava Yugo Florida" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy