Zderzak (kolejnictwo)


Zderzak (kolejnictwo) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Zderzak (arch. bufor) – urządzenie stosowane w kolejnictwie, przeznaczone do łagodzenia sił nacisku i uderzeń oraz utrzymywania sprzęgniętych wagonów w odpowiedniej odległości.

Zderzaki dwóch parowozów

Typy zderzaków | edytuj kod

Wyróżnia się zderzaki:

Budowa zderzaka (ze sprężyną pierścieniową) | edytuj kod

Zasada działania zderzaka (ze sprężyną pierścieniową) | edytuj kod

Zderzak działa na zasadzie sprężyny pierścieniowej o odpowiednich krawędziach stożkowych. Podczas działania siły nacisku na tarcze zderzaka (faza II) wszystkie pierścienie wewnętrzne są dociskane do siebie, a wciskane pomiędzy pierścienie zewnętrzne. Tuleja wsuwa się w pochwę zderzakową na głębokość od 75 mm do 110 mm – w zależności od konstrukcji zderzaka. Gdy na zderzak nie działa żadna siła (faza I), to wszystkie pierścienie zewnętrzne wypychają pierścienie wewnętrzne. Tuleja zderzaka powraca do poprzedniej pozycji.


Na podstawie artykułu: "Zderzak (kolejnictwo)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy