Kawasaki ER-6f


Kawasaki ER-6f w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kawasaki ER-6f to japoński motocykl sportowy produkowany w latach 2006-2016 przez Kawasaki. Model doczekał się dwóch modernizacji; w 2009 i 2012 roku.

Spis treści

Omówienie | edytuj kod

Kawasaki ER-6f wszedł do sprzedaży w 2006 roku jako wyposażona w owiewki wersja Kawasaki ER-6n (n – naked, f – fairings, ang. owiewki)[1], a ten sam silnik trafił do modeli Versys 650 i Vulcan S[2].

Pierwsza generacja, model 2006-2008 | edytuj kod

Kod fabryczny: EX650A[3]

Pierwszy model produkowany w latach 2006-2009 posiadał pojedynczy reflektor przedni oraz analogowy zestaw zegarów z dużym prędkościomierzem wyskalowanym do wartości 220 km/h oraz czytelnym obrotomierzem wyskalowanym do wartości 13 tys obr./min (czerwone pole od 11 tys./obr.)

Druga generacja, model 2009-2011 | edytuj kod

Kod fabryczny: EX650C[3]

ER-6f w 2009 roku przeszło szereg modyfikacji zarówno wizualnych jak i technicznych, otrzymując m.in. większą i wydajniejszą chłodnicę, nowe mapy wtrysku, nową zmodyfikowaną konstrukcyjnie ramę, bardziej efektywne hamulce, gumowe elementy nadwozia zmniejszające drgania, podwójny reflektor przedni wraz z nową lampą tylną w technologii LED z nowy całkowicie cyfrowy zestaw wskaźników z czerwonym podświetleniem inspirowany MotoGP.

Istotną zmianą wymuszoną nowymi przepisami był również montaż w modelach po 2009 roku nowego trójdrożnego, 300-komórkowego katalizatora spalin pozwalającego na spełnienie wymogów normy emisji spalin Euro 3. Moc i maksymalny moment obrotowy pozostały bez zmian.

Trzecia generacja, model 2012-2016 | edytuj kod

Kod fabryczny: EX650E[3]

2012 rok przyniósł kolejne zmiany owocujące między innymi: całkowicie nową ramą i zmniejszonym o 1,5 cm prześwitem (ze 145 mm do 130 mm), regulowaną wysokością owiewki przedniej, nowym podwójnym siedzeniem, nieco większym i wyższym zbiornikiem paliwa, nowym podwójnym reflektorem o 2 światłach pozycyjnych i nowym zestawem wskaźników – powrócił duży, analogowy, czytelny obrotomierz. Pomimo mniejszego niż w poprzednich modelach maksymalnego momentu obrotowego (64 Nm) subiektywnie motocykl przyspiesza nieco lepiej, szczególnie w niższym zakresie obrotów oraz wykazuje się nieco lepszą elastycznością. Jest to efekt kolejnych zmian układu wydechowego oraz ustawień wtrysku paliwa. Na skutek tych zmian nieco ucierpiały osiągi motocykla w maksymalnych wartościach obrotowych, prędkość maksymalna jest również nieco niższa niż w wersjach z lat poprzednich.

Kawasaki Ninja 650R z 2006 roku

Obecność na innych rynkach | edytuj kod

Na niektórych rynkach (np. amerykańskim) ER-6f był dostępny pod nazwą Ninja 650R[4]. Poza odmiennym nazewnictwem oraz malowaniem jedynymi większymi różnicami pomiędzy motocyklami była możliwość wyposażenia ER-6f w ABS oraz podnóżki pasażera w standardzie.

Unifikacja w nazewnictwie nastąpiła w 2017, wraz z pojawieniem się następcy noszącego nazwę Kawasaki Ninja 650 na wszystkich rynkach.

Dane techniczne | edytuj kod

Silnik | edytuj kod

  • Układ zasilania: Wtrysk paliwa: ø38 mm x 2 (Keihin)
  • Zapłon: Elektroniczny
  • Rozrusznik: Elektroniczna
  • Smarowanie: Smarowanie wymuszone, misa pół-sucha
  • Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4 – suwowy, rzędowy 2 – cylindrowy
  • Pojemność silnika: 649 cm³
  • Średnica x skok tłoka: 83.0 × 60.0 mm
  • Stopień sprężania: 11,3:1 do 2011, 10.8:1 od 2012[3]
  • Układ rozrządu/ilość zaworów: DOHC, 8 zaworów

Rama | edytuj kod

  • Typ ramy: Rama obwodowa, ze stali o wysokiej wytrzymałości
  • Kąt pochylenia główki ramy: 25°
  • Wyprzedzenie: 102 mm (do 2011), 110 mm (od 2012)[3]
  • Kąt skrętu, lewy/prawy: 35°/35°

Hamulce | edytuj kod

  • Przód: Podwójna 300 mm tarcza pół-pływająca o obrysie falistym z podwójnym zaciskiem tłoczkowym
  • Tył: Pojedyncza 220 mm tarcza o obrysie falistym z pojedynczym zaciskiem tłoczkowym
  • ABS jako opcjonalne wyposażenie

Zawieszenie | edytuj kod

  • Przód: 41 mm widelec teleskopowy o skoku 120 mm (do 2011) / 125 mm (od 2012)[3]
  • Tył: Bocznie umieszczony pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego o skoku 125 mm (do 2011) / 130 mm (od 2012)[3]

Wymiary[3] | edytuj kod

Wersje kolorystyczne w poszczególnych latach[5] | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Coś dla oka, coś dla duszy: Kawasaki ER-6 n/f, „gazetapl” [dostęp 2018-02-26]  (pol.).
  2. Testy | ER-6N – Kawasaki DELTA Plus, Kawasaki DELTA Plus [dostęp 2018-02-26]  (pol.).
  3. a b c d e f g h Kawasaki ER-6 (Ninja 650R): review, history, specs – BikesWiki.com, Japanese Motorcycle Encyclopedia, bikeswiki.com [dostęp 2018-02-26]  (ang.).
  4. 2011 Ninja® 650R Sport – Kawasaki.com, 3 marca 2011 [dostęp 2018-02-26] [zarchiwizowane z adresu 2011-03-03] .
  5. Kawasaki Motors Europe N.V. – Motorcycles, Racing and Accessories, www.kawasaki.pl [dostęp 2018-02-26]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Kawasaki ER-6f" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy