Toyota Celica


Toyota Celica w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Toyota Celicasportowy samochód osobowy produkowany przez japońską firmę Toyota w latach 1970-2005. Dostępny był jako liftback i coupé, w niewielkiej liczbie egzemplarzy powstawała też wersja kabriolet. Do napędu używano benzynowych silników R4 o pojemności 1,6-2,4 l. W latach 1970-1986 Celica zaliczała się do samochodów tylnonapędowych, od 1986 do końca produkcji - przednionapędowych. W latach 1986-1999 powstawała topowa wersja Celiki z napędem na cztery koła oraz turbodoładowaniem - GT-Four. Powstało siedem generacji modelu, 2. i 3. posłużyły jako baza dla stworzenia nowego samochodu - Toyoty Supry. Nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa celica[1].

Spis treści


I Generacja | edytuj kod

Pierwsza generacja Celiki trafiła na rynek japoński pod koniec 1970 roku. Zaprojektowana została jako bardziej przystępna alternatywa dla droższej Toyoty 2000GT. Nowy model dzielił płytę podłogową z modelem Carina, dostępny był jako 3-drzwiowy liftback lub 2-drzwiowe coupé. Premiera miała miejsce podczas Tokyo Motor Show w październiku 1970 roku[3]. Produkcja wersji coupé ruszyła w grudniu tego samego roku, liftback trafił zaś do sprzedaży w kwietniu 1973[4]. Był to pierwszy samochód typu specialty car (odpowiednik amerykańskiego pony cars w Japonii)[1].

Do napędu wersji coupé nabywca mógł wybierać spośród czterech jednostek benzynowych, trzy 1600 (2T - 100 KM, 2T-B - 105 KM i 2T-G - 115 KM) i jedna 1400 (T - 86 KM)[1]. Napęd przenoszony był na oś tylną poprzez 4- lub 5-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów[1]. Dostępne były cztery wersje wyposażenia: GT, ST, LT i ET[1]. W 1975 model przeszedł facelifting.

Liftback wprowadzony w kwietniu 1973 opierał się na prototypie SV-1 zaprezentowanym na Tokio Motor Show w 1971 roku[5]. Pojazd był 3-drzwiowym liftbackiem z układem miejsc 2+2 z nadwoziem stylizowanym na fastbacka[5]. Do napędu służyły m.in. silniki 2000 18R-G (145 KM) i 1600 2T-G (115 KM)[5].


II Generacja | edytuj kod

Celica drugiej generacji (oznaczenie A40/A50) trafiła do produkcji w sierpniu 1977[4] już jako rocznik 1978. Dostępne wersje nadwozia to ponownie coupé i liftback. Wersja Coupe przestała być już prawdziwym hardtopem, zarówno Coupe jak i Liftback charakteryzowało się drzwiami bez ramek przy szybach, występował jednak szeroki słupek B. Osobą odpowiedzialną za tego typu rozwiązanie był David Stollery[10]. Drugą generację Celiki dzieli się na dwie serie, A (1978–1979) i B (1979-1981). Pierwsza z nich wyróżniała się okrągłymi reflektorami w pasie przednim i chromowanymi zderzakami już w standardzie, druga zaś prostokątnymi kloszami świateł oraz ogumowanymi zderzakami[11].

Mimo coraz ostrzejszych norm emisji spalin do napędu wciąż używano silników DOHC, były to m.in. 2000 18R-GU (130 KM), 1800 3T-U (98 KM) czy też 1600 12T-U (88 KM)[12].

W 1978 roku rozpoczęto produkcję modelu Toyota Supra MkI który konstrukcyjnie opierał się na Celice drugiej generacji.


III Generacja | edytuj kod

Trzecia generacja wprowadzona do produkcji w lipcu 1981[4] znacznie różniła się od poprzednich modeli, które nawiązywały do klasycznych amerykańskich linii samochodów sportowych z lat 70. Celica występowała tradycyjnie w dwóch wersjach nadwoziowych, liftback i notchback coupé, i wyróżniała się kanciastymi kształtami nadwozia, po raz pierwszy użyto podnoszonych świateł)[16]. Jest to też ostatnia generacja z napędem na tylne koła.

Dostępne były silniki takie jak: 1600 2T-GEU, 1800 1-SU (100 KM), 1800 3T-EU (105 KM), 2000 18R-GEU (135 KM), 4A-GEI czy też turbodoładowany 3T-GTEU (od października 1982)[16]. Możliwy był wybór wersji z aktywnym układem zawieszenia (m.in. system 4 skrętnych kół)[17].

Standardem stała się 5-biegowa skrzynia manualna z nadbiegiem, tylko wersje GT mogły zostać połączone z 4-biegowym automatem. Od sierpnia 1982 dla samochodów sprzedawanych na rynku północnoamerykańskim przygotowano silniki z wtryskiem paliwa. W 1983 (wersja rocznikowa 1984) przeprowadzony został facelifting.


IV Generacja | edytuj kod

W sierpniu 1985 Celica doczekała się gruntownej modernizacji. Główną zmianą konstrukcyjną było wprowadzenie przedniego napędu[18]. Nadwozie otrzymało bardziej opływowy kształt, w ofercie pozostała tylko wersja hatchback[18].

W październiku 1985 roku wprowadzono nową wersję GT-Four, otrzymała ona napęd AWD oraz turbodoładowany silnik 3S-GTEU (185 KM)[18]. Pojazd ten brał udział w rajdowych mistrzostwach świata, w 1990 Carlos Sainz wygrał nim Puchar Kierowców[18]. Od października 1987 oferowano wersję kabriolet[18].


V Generacja | edytuj kod

Celica piątej generacji trafiła do produkcji we wrześniu 1989[4] już jako rocznik 1990. Samochód charakteryzował się nadwoziem o bardziej zaokrąglonych kształtach niż w przypadku poprzedni generacji[21]. Długość samochodu nieznacznie wzrosła, rozstaw osi pozostał niezmieniony. Samochód dostępny był jako liftback, od sierpnia 1990 roku także jako kabriolet (silnik 2.0 3S-GE, 165 KM)[22]. Produkcję zakończono po czterech latach - w 1993 roku[11]. W najmocniejszej wersji GT-Four silnik 3S-GTE osiągał 225 KM[23]


VI Generacja | edytuj kod

Szósta generacja Celiki zadebiutowała w lutym 1994 roku[25]. Gama nadwozi ograniczyła się do liftbacka, coupe i kabrioletu (od września 1994)[25], oparta na tej wersji konstrukcja przez lata odnosiła sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Podstawowy model wyposażony został w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 116 KM, z kolei w wersji GT zastosowano 170-konną jednostkę o pojemności dwóch litrów. Z zewnątrz Celicę GT można rozpoznać po seryjnie montowanych obręczach kół z lekkich stopów i charakterystycznych światłach przeciwmgielnych. Ofertę uzupełnia wersja GT-Four z silnikiem o mocy 242 KM (w Japonii 252 KM) i permanentnym napędem na 4 koła. Model GT w ostatnim roku produkcji otrzymał nowy silnik 3S-GE BEAMS (VVTI - zmienne fazy rozrządu), który występował w trzech wersjach. Najmocniejszy, z podwójnym VVTI, osiągał moc 210 KM bez doładowania.

Partie nośne karoserii wykonano w przeważającej części z ocynkowanych blach stalowych.

Facelift | edytuj kod

W 1996 roku Celica przeszła facelifting polegający na delikatnym przemodelowaniu przedniego zderzaka (nie dotyczy wersji GT-Four). W miejscu jednego szerokiego wlotu powietrza zawitały dwa małe po bokach, w których teraz montowane były światła przeciwmgłowe, oraz jeden większy pośrodku. Dołożono trzecie światło stopu na klapie bagażnika. Do wyposażenia podstawowego dodano poduszkę powietrzną pasażera.

Silniki | edytuj kod

Benzyna

  • 1.8L (1762cc) 16V DOHC 116KM
  • 2.0L (1998cc)16V DOHC 175KM (przed liftingiem) / 170KM (po liftingu)
  • 2.0L turbo (1998cc) 16V DOHC 242KM
  • 2.2L (2164cc) 16V DOHC 135KM

GT-Four | edytuj kod

Wersja GT-Four powstała, aby spełnić wymagania homologacyjne FIA w nakładzie 2500 egzemplarzy. Zmiany w stosunku do wersji podstawowej to:
- stały napęd na 4 koła
- zmieniony wygląd maski, która została wykonana w całości z aluminium
- zmieniony przedni zderzak z okrągłymi światłami przeciwmgłowymi
- podstawowy spoiler klapy bagażnika ze specjalnymi podwyższeniami, na których wycięty został napis "GT-Four"


VII Generacja | edytuj kod

VII generacja Celiki została wprowadzona do produkcji we wrześniu 1999 roku[26]. W porównaniu z poprzednią generacją udało się obniżyć masę pojazdu[26]. Do napędu używano dwóch jednostek R4 1.8, 1ZZ-FE (143 KM) i 2ZZ-GE (192 KM)[26]. Produkcję zakończono w kwietniu 2006 roku[4].


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Coupé (1st) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  2. a b 1972 Toyota Celica technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2011-07-06].
  3. http://www.tokyo-motorshow.com/en/history/17.html 1970 Tokyo Motorshow
  4. a b c d e 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  5. a b c 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Liftback (1st) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  6. 1972 Toyota Celica 1600 GT technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2011-07-06].
  7. 1972 Toyota Celica 1600 GT technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2011-07-06].
  8. 1972 Toyota Celica 1600 ST technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2011-07-06].
  9. 1976 Toyota Celica GT Liftback technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2011-07-06].
  10. Walt Disney Legends (ang.). [dostęp 2011-10-22].
  11. a b Toyota Celica cars: sport and turbo-muscle (ang.). toyoland.com. [dostęp 2011-07-06].
  12. 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Coupé (2nd) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  13. 1978 Toyota Celica Coupe 1600 LT specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2011-07-06].
  14. 1979 Toyota Celica Coupe 1600 LT specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2011-07-06].
  15. 1979 Toyota Celica 2000 GT specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2011-07-06].
  16. a b 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Coupé (3rd) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  17. 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Liftback (3rd) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  18. a b c d e 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Liftback (4th) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  19. 1985 Toyota Celica 2.0 GT specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2011-07-06].
  20. 1988 Toyota Celica 2.0 Turbo 4WD specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2011-07-06].
  21. 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Liftback (5th) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  22. 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Convertible (2nd) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  23. 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica GT-Four (2nd) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  24. 1990 Toyota Celica All-Trac specs and performance (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2011-07-06].
  25. a b 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Liftback (6th) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].
  26. a b c 75 Years of Toyota - Vehicle Lineage - Toyota Celica Liftback (7th) (ang.). toyota-global.com. [dostęp 13-03-2013].

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Toyota Celica" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy