Adrian Sutil


Adrian Sutil w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Adrian Sutil (ur. 11 stycznia 1983 w Gräfelfing) – niemiecki kierowca wyścigowy, startujący w Formule 1.

Jego ojciec jest emigrantem z Urugwaju.

Adrian Sutil podczas Grand Prix Kanady 2010.

Spis treści

Życiorys | edytuj kod

Początki kariery | edytuj kod

Sutil rozpoczął karierę wyścigową w wieku 14 lat. Po sześciu latach startów w gokartach, w pierwszym sezonie zdobył tytuł mistrza szwajcarskiej Formuły Ford. W 2003 roku przeniósł się do Formuły BMW ADAC, gdzie zajął szóste miejsce. Rok później zadebiutował w Formułe 3 Euro Series, gdzie zdobył dwa pole position. W 2005 roku zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców, przegrał walkę o tytuł z partnerem z zespołu, Lewisem Hamiltonem. W 2006 roku został mistrzem japońskiej Formuły 3, odnosząc pięć zwycięstw. Na koniec sezonu zajął trzecie miejsce w Grand Prix Makau.

Formuła 1 | edytuj kod

2006 | edytuj kod

W 2006 roku, oprócz startów w Formule 3, Sutil był trzecim kierowcą zespołu MF1 Racing podczas Grand Prix Europy, Francji oraz Japonii. Po rezygnacji MF1 Racing z usług Tiago Monteiro w sezonie 2007 Niemiec podpisał kontrakt na występy w ekipie Spyker F1 obok dotychczasowego kierowcy, Christijana Albersa.

2007 | edytuj kod

Adrian Sutil zadebiutował podczas Grand Prix Australii. Sutil w kwalifikacjach zajął przedostatnie miejsce, natomiast w wyścigu zaliczył kolizję z Anthony Davidsonem już na pierwszym okrążeniu, a później dwa razy otrzymał karę drive through; za blokowanie lidera wyścigu Lewisa Hamiltona, oraz przekroczenie białej linii przy wyjeździe z boksów. Sutil zajął ostatnie, siedemnaste miejsce ze stratą dwóch okrążeń do zwycięzcy.

Podczas Grand Prix Japonii przed ostatnim okrążeniem zajmował punktowaną, ósmą pozycję, lecz został wyprzedzony przez Vitantonio Liuzziego i spadł na dziewiąte miejsce. Po wyścigu okazało się jednak, że Liuzzi wyprzedzał Sutila przy żółtej fladze. Po nałożeniu kary Włochowi doliczono do czasu 25 sekund, wskutek czego Sutil zdobył pierwszy punkt dla siebie i dla Spykera, dla którego, jak okazało się później, był to także jedyny punkt w krótkiej historii zespołu.

2008 | edytuj kod

Podczas Grand Prix Monako Sutil niemal do samego końca jechał najsłabszym w stawce bolidem Force India jako czwarty. Na kilka okrążeń przed metą, zaraz po wyjeździe z tunelu Kimi Räikkönen wpadł w poślizg i stracił panowanie nad bolidem, wskutek czego uderzył w tył bolidu Niemca. Dla Sutila po dojechaniu do garażu był to koniec wyścigu, Fin musiał zjechać do boksu po nowy przedni spojler.

Na torze Fuji po 9 okrążeniach, gdy jechał na 10 pozycji, w jego samochodzie pękła opona. Ostatecznie Niemiec ukończył sezon na 20 miejscu w końcowej klasyfikacji z zerowym dorobkiem punktowym.

2009 | edytuj kod

Adrian Sutil zdobył 5 punktów w trakcie Grand Prix Włoch za czwarte miejsce, startując dwie pozycje wyżej, ustanowił najszybsze okrążenie w wyścigu. Były to jego jedyne zdobyte punkty w sezonie. W klasyfikacji generalnej zajął siedemnaste miejsce.

2010 | edytuj kod

W sezonie 2010 począwszy od Malezji oraz pierwszych wyścigów w Europie Niemiec zaczął regularnie zdobywać punkty. Właśnie w Malezji oraz w Belgii plasował się najwyżej – na piątych miejscach. Zzdobył 47 punktów, co dało mu jedenaste miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców.

2011 | edytuj kod

W kolejnym sezonie startów Niemiec dziewięciokrotnie punktował. Tym razem jednak nigdy nie wspiął się wyżej, niż na szóste miejsce podczas Grand Prix Niemiec oraz Grand Prix Brazylii. Ostatecznie zdobył 42 punkty w klasyfikacji generalnej kierowców, co dało mu dziewiątą pozycję. O jego dalszej karierze zdecydować miały jednak nie wyniki, a problemy prawne. Otóż w wieczór po Grand Prix Chin w nocnym klubie w Szanghaju doszło do bójki pomiędzy Sutilem a udziałowcem Genii Capital (i jednocześnie jednym z właścicieli Lotus Renault GP) Erikiem Luksem). Po tym wydarzeniu Lux złożył pozew sądowy w związku z ciężkimi obrażeniami ciała, jakich doznał. Ostatecznie Sutil został skazany na 18 miesięcy więzienia w zawieszeniu oraz karę 200 000 € grzywny. Mimo, że ostateczny wyrok zapadł dopiero 31 stycznia 2012 roku, już wcześniej ogłoszono, że Nico Hülkenberg zastąpi Sutila w bolidzie Force India.

2013 | edytuj kod

Po przejściu Nico Hülkenberga do ekipy Sauber, właściciele zespołu Force India zdecydowali się na ponowne zatrudnienie Sutila w roli etatowego kierowcy wyścigowego. Uzbierał łącznie 29 punktów, podczas gdy Paul di Resta zdobył ich 48. Został sklasyfikowany na 13 miejscu w końcowej klasyfikacji kierowców.

2014 | edytuj kod

Na sezon 2014 Niemiec podpisał kontrakt z szwajcarską ekipą Sauber F1 Team. Statystycznie był to najgorszy sezon w wykonaniu Sutila od 2008 roku. Nie zdobył bowiem żadnego punktu. Blisko tego wyczynu był w Stanach Zjednoczonych, gdzie startował z dziesiątego pola. Podczas pierwszego okrążenia miał jednak kolizję z Sergio Pérezem. Swoje wyniki kierowca wielokrotnie próbował tłumaczyć słabą formą zespołu, którego drugi kierowca Esteban Gutiérrez uplasował się w klasyfikacji generalnej dwie pozycje za Niemcem. Mimo, że Sutil posiadał kontrakt z Sauberem również na sezon 2015, już w trakcie sezonu ekipa ogłosiła zakontraktowanie innych kierowców.

Wyniki | edytuj kod

Stan: 23 listopada 2014

Formuła 1 | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Adrian Sutil" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy