An-148


An-148 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Samolot An-148 w barwach linii Aerosvit An-148 linii lotniczych Rossija An-148-100B w barwach linii Air Koryo An-148-100E linii Polet Airlines Kokpit samolotu Wnętrze samolotu

An-148 (ukr. Ан-148) – ukraiński dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski regionalnego zasięgu, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa. Jego pierwszy lot odbył się 17 grudnia 2004. Samolot wyposażony jest w dwa silniki odrzutowe turbowentylatorowe Progress D-436[1]. An-148 jest obecnie produkowany w dwóch fabrykach: w kijowskiej fabryce Awiant oraz w rosyjskim Woroneżu. Produkcja odbywa się w obu fabrykach, gdyż Awiant, oprócz produkcji An-148, zajmuje się m.in. budową skrzydeł do An-148, które są wysyłane do Woroneża. Zakład ten podjął się również dokończenia kilku sztuk samolotów An-70.

2 czerwca 2009 An-148 wykonał swój pierwszy krajowy komercyjny lot w barwach Aeroswitu, zaś pierwszy komercyjny lot międzynarodowy 13 grudnia 2009 z Odessy do Moskwy. 24 grudnia 2009 odbyła się oficjalna prezentacja samolotu w Rosji, który będzie wykonywał rejsy na trasie z Petersburga do Moskwy w barwach linii Rossiya[2].

Spis treści

Konstrukcja | edytuj kod

Dwusilnikowy górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z usterzeniem w układzie T.

Wersje rozwojowe | edytuj kod

  • An-148-100A – wersja o pojemności 75 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej lub 68 pasażerów w konfiguracji dwuklasowej, zasięg do 2100 km.
  • An-148-100B – wersja o zasięgu 3500 km.
  • An-148-100E – wersja o zwiększonym zasięgu do 5000 km.
  • An-148-100EA - ukraińska wersja VIP trzyklasowa[3].
  • An-148-100EM - odmiana standardowego, pasażerskiego An-148-100 przeznaczona do służby medycznej. Samolot może być zmodyfikowany w pięciu konfiguracjach. Dwóch pasażerskich i trzech mieszanych pasażersko-medycznych. Wersje pasażersko-medyczne mają na pokładzie od dwóch do sześciu modułów medycznych. Każdy moduł przeznaczony jest dla jednego pacjenta i umożliwia pełną opiekę medyczną. Instalacja modułu na pokładzie samolotu zajmuje od 10 do 15 minut. Wybudowano dwie maszyny tej wersji, których użytkownikiem zostało Rosyjskie Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych. Pierwsza z maszyn została przekazana Ministerstwu 10 kwietnia 2013 roku[4].
  • An-158 (148-200) – wersja o pojemności 98 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej.
  • An-168 – planowany wariant samolotu biznesowego na 8-40 pasażerów z zasięgiem 7000 km.
  • An-178 – wariant samolotu cargo o ładowności 25 ton.

Zamówienia | edytuj kod

Samoloty dla Aeroswitu wyprodukowano w kijowskich zakładach Awiant, natomiast samoloty dla linii Rossiya Airlines wyprodukowano w zakładach w Woroneżu, Rosja

Specyfikacje | edytuj kod

Katastrofy | edytuj kod

Podobne samoloty | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. D-436-148
  2. Первый Ан-148 авиакомпании "Россия" совершил рейс Петербург – Москва. РБК Санкт-Петербург
  3. Ukraina buduje An-148 dla swoich Vipów. [dostęp 2016-01-06].
  4. Samolot medyczny An-148-100EM w służbie, „Lotnictwo”, nr 7 (2013), s. 17, ISSN 1732-5323
  5. Aeroflot plans up to 50 MS-21s as part of effort to support Russia’s airliner industry, flightglobal.com [dostęp 2017-11-21]  (ang.).
  6. Iran to buy 50 An-148 airliners from Ukraine - Sputnik International, en.rian.ru [dostęp 2017-11-21]  (ang.).
  7. ГТК „Россия” получила первый самолет Ан-148 // АвиаПорт.Новости, aviaport.ru [dostęp 2017-11-21]  (ros.).
  8. Government portal :: News of ministries (arhiv 11.2002 - 04.2009), kmu.gov.ua [dostęp 2017-11-21] .
  9. Work results for 7 months and long-range plans for development of the Khabarovsk market (For passengers / News) – Vladivostok Air, vladivostokavia.ru [dostęp 2017-11-21] [zarchiwizowane z adresu 2012-02-22] .
  10. Ukraine’s aerospace biz gaining real momentum | Aerospace News: Aviation International News, ainonline.com [dostęp 2017-11-21]  (ang.).
  11. Rosja: katastrofa samolotu, nikt nie przeżył - Wiadomości, wiadomosci.onet.pl [dostęp 2017-11-21]  (pol.).
  12. Katastrofa lotnicza pod Moskwą. Samolot spadł tuż po starcie, „TVN24.pl” [dostęp 2018-02-11] .
Na podstawie artykułu: "An-148" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy