BMW serii 3


BMW serii 3 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

BMW serii 3samochód osobowy klasy średniej produkowany pod niemiecką marką BMW od 1975 roku. Od 2018 roku produkowana jest siódma generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

BMW serii 3 2D (E21) – tył BMW serii 3 I Cabrio(E21)

BMW serii 3 I zadebiutowało w 1975 roku jako następca modelu E114.

Samochód nosił kod fabryczny E21 i był produkowany w latach 1975–1983. Dostępny był jako 2-drzwiowy sedan lub kabriolet. Zastąpił model 2002. Do napędu używano benzynowych silników R4 i R6. Moc przenoszona była tradycyjnie dla BMW na oś tylną. Samochód został zastąpiony przez model E30. Łącznie wyprodukowano 1 364 039 egzemplarzy[1]. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1976 samochód zajął 2. pozycję (za Simcą 1307)[2].

Rodzaje nadwozia | edytuj kod

BMW E21 Produkowano w wersji nadwoziowej coupé. Firma BAUR zaprezentowała E21 w wersji carbio. Wyprodukowano 4500 egzemplarzy które sprzedawane były w salonach BMW.

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

BMW serii 3 II (E30) – tył po liftingu BMW serii 3 II (E30) przed liftingiem

BMW serii 3 II zadebiutowało w 1982 roku.

Samochód produkowano w latach 1982 – 1994 pod kodem fabrycznym E30.Model był dostępny w wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest 324d, a najmocniejszą M3. BMW E30 było też dostępne w wersji z napędem na 4 koła (BMW 325ix).

Auto powstawało w 4 wersjach nadwoziowych. Model M3 E30 w przeciągu niecałych 5 lat startów zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw co czyni go najbardziej utytułowanym samochodem klasy GT na świecie[potrzebny przypis].

Rzadkie były także wersje: 325i (M20), 318is (M42, wyprodukowany w ilości 41234 sztuk, model ten był pierwszym masowo produkowanym BMW z silnikiem szesnastozaworowym[9]) oraz 320is (S14, tzw. włoska m-ka (italo M3), wyprodukowana w liczbie 3748 sztuk – 2542 dwudrzwiowych i 1206 czterodrzwiowych – tylko na rynek włoski i portugalski)[10]. Dostęp na rynku wtórnym do aut z tymi silnikami jest mocno ograniczony, przez co ich ceny stale idą w górę[11].

Wersje silnikowe | edytuj kod

Europa:

  • 1982–1988 316 – 1,6[12]/1,8[13] l, 90 KM
  • 1987–1991 316i – 1.6 l, 102 KM
  • 1983–1987 318i – 1.8 l, 105 KM
  • 1987–1991 318i – 1.8 l, 115 KM
  • 1989–1991 318is – 1.8 l, 136 KM
  • 1984–1985 320i – 2.0 l, 125 KM
  • 1985–1991 320i – 2.0 l, 129 KM
  • 1987–1990 320is – 2.0 l, 192 KM – tak zwane włoskie M3 (Italo M3)
  • 1981–1986 323i – 2.3 l, 150 KM
  • 1985–1991 325i – 2.5 l, 170 KM
  • 1987–1991 325iX – 2.5 l, 170 KM
  • 1986–1988 M3 – 2.3 l, 200 KM
  • 1989–1991 M3 Evo – 2.3 l, 215 KM
  • 1989–1991 M3 Evo II – 2.5 l, 238KM
  • 1985–1990 324d – 2.4 l, 86 KM
  • 1987–1990 324td – 2.4 l, 115 KM

Inne rynki:

  • 1984–1985 318i – 1.8 l, 101 KM – Ameryka Północna
  • 1991 318iS – 1.8 l, 134 KM – Ameryka Północna
  • 1984–1991 325e – 2.7 l, 121 KM – Ameryka Północna
  • 1986–1991 325es – 2.7 l, 121 KM – Ameryka Północna
  • 1987–1991 325i/is – 2.5 l, 168 KM – Ameryka Północna
  • 1988–1991 325ix – 2.5 l, 168 KM – Ameryka Północna
  • 1988–1991 M3 – 2.3 l, 192 KM – Ameryka Północna
  • 1984–1990 333i – 3.2 l, 197 KM – Afryka Południowa

Dane techniczne | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

BMW serii 3 III (E36) – tył BMW serii 3 III Touring (E36) po liftingu BMW serii 3 Coupe I (E36/2) BMW serii 3 Compact I

BMW serii 3 III zadebiutowało na rynku w 1990 roku.

Samochód zastąpił drugą generację po 8 latach produkcji, otrzymując kod fabryczny E36. Gama prędko została rozbudowana do wielu odmian: limuzyna (sedan) i kombi, a także coupé, kabriolet i wyodrębniony jako oddzielny model hatchback (Compact)

Samochody serii BMW E36 występowały w kilku wersjach silnikowych: 1.6 (316i, M40); 1.6 (316i, M43); 1.8 (318i, M40); 1.8 (318i, M43); 1.8 (318is, M42); 1.8 (318is, M44); 2.0 (320i, M50); 2.0 (320i, M52); 2.5 (325i, M50); 2.5 (323i, M52); 2.8 (328i, M52). Silniki wysokoprężne: 1.7 (318tds, M41); 2.5 (325td, M51); 2.5 (325tds, M51). Wersje 2.5 oraz 2.8 dysponowały mocą od 143 (2,5tds) do 193 (2,8i) koni mechanicznych.

Najmocniejszą wersją BMW E36 było M3, dostępne z silnikiem S50 o pojemności 3.0L i mocy 286 KM oraz S50 o pojemności 3.2L i mocy 321 KM.

Coupe/cabriolet | edytuj kod

W 1991 roku przedstawiono model Seria 3 Coupe, a dwa lata później – wersję bez dachu, czyli kabriolet. Samochody, pozbawione bezpośredniej konkurencji, pełniły rolę sportowej alternatywy dla odmiany sedan. Modele oferowano do 1999 roku, kiedy to przedstawiono następców całej gamy – model E46.

Compact | edytuj kod

W 1993 roku BMW opracowało model oparty na serii 3 E36, lecz plasowany w niższej, kompaktowej klasie. Był to model seria 3 Compact, który pozwolił BMW zaznaczyć swoją obecność w segmencie C jako jedyny i pierwszy z segmentu premium. Samochód produkowano w innych latach i kierowano go do innej klienteli.

Koncepcja kompaktowego hatchbacka opartego na większej serii 3 spotkała się z kontynuacją w 2000 roku.

Dane techniczne | edytuj kod


Czwarta generacja | edytuj kod

BMW serii 3 IV (E46) – tył przed liftingiem BMW serii 3 IV Touring (E46) po liftingu BMW serii 3 IV (E46) po liftingu BMW serii 3 Coupe II (E46/2) – tył BMW serii 3 Compact II

BMW serii 3 IV zadebiutowało w 1998 roku.

Samochód trafił na rynek po 8-letnim stażu rynkowym poprzednika, otrzymując kod fabryczny E46. Auto zachowało charakterystyczne proporcje poprzednika, jednocześnie zyskując całkowicie przeprojektowany wygląd i deskę rozdzielczą.

Jego debiut rynkowy przypadł na rok 1998. Pod względem stylistycznym samochód przeszedł spore zmiany – sylwetka zyskała znacznie bardziej opływowe kształty. W kwietniu 2001 roku E46 został poddany face-liftingowi. E46 Coupe i Cabrio zostały poddane face-liftingowi w 2002 roku. Przez wszystkie lata produkcji model był wybierany do pierwszej dziesiątki najlepszych samochodów według magazynu „Car and Driver”. W 2007 roku został wycofany z produkcji.

Coupe/cabrio | edytuj kod

Odmiana coupe oraz cabriolet zadebiutowało rok po premierze, w 1999 roku. Samochody, pozbawione bezpośredniej konkurencji, pełniły rolę sportowej alternatywy dla odmiany sedan. Modernizacja z 2003 roku spowodowała, że obie odmiany tak jak podstawowe wersje nadwoziowe otrzymały nowe lampy – był węższe i bardziej krągłe.

Compact | edytuj kod

W 2000 roku BMW przedstawiło drugą generację opracowanego na serii 3 modelu kompaktowego. Samochód plasowany był, co za tym idzie, w niższym segmencie. Tym razem zachował nieco odrębny charakter względem wersji sedan, otrzymując inaczej stylizowany przód.

Wersja Compact pozostawała w produkcji zaledwie 4 lata, kiedy to zastąpiło ją BMW serii 1.

Silniki | edytuj kod

Benzynowe Diesla


Piąta generacja | edytuj kod

BMW serii 3 V (E90) – tył przed liftingiem BMW serii 3 V Touring (E91) po liftingu BMW serii 3 V (E90) po liftingu BMW serii 3 V Coupe (E92) – tył

BMW serii 3 V zadebiutowało po raz pierwszy pod koniec 2004 roku.

Samochód zastąpił poprzednika po 6 latach produkcji, zachowując zaktualizowany styl marki przy takich samych proporcjach nadwozia. Nadano mu fabryczny kod E90 dla sedana oraz E91 dla kombi. W porównaniu z BMW E46, samochód jest dłuższy o 5 i szerszy o 8 cm. Zwiększenie wymiarów nie spowodowało znaczącego wzrostu masy. Po raz pierwszy w modelu zastosowano system iDrive połączony z zestawem GPS. Od początku paleta silnikowa była bogata, tworzyły ją silniki benzynowe 320i (150 KM), 325i (218 KM) i 330i (258 KM) oraz diesle 320d (163 KM) i 330d (231KM). Jesienią 2005 roku zaoferowano wersję kombi (E91) i napęd na cztery koła. W 2006 roku na rynek wprowadzono wersję Coupe oznaczoną symbolem (E92). W marcu 2007 roku dołączył kabriolet (E93).

W 2006 roku model zajął w konkursie na Światowy Samochód Roku 1. pozycję[48].

We wrześniu 2008 auto przeszło face lifting. Różnice w wyglądzie zewnętrznym polegały na przemodelowaniu:

  • Przednich oraz tylnych reflektorów
  • Zderzaków, progów
  • Maski
  • Lusterek
  • Klapy bagażnika

Zwiększono moc jednostek napędowych[49] oraz wprowadzono nowe wzory felg aluminiowych.

Coupe/coupe-cabrio | edytuj kod

Odmiany coupe oraz coupe-cabriolet zadebiutowało kolejno w 2006 oraz w 2007 roku. Na tle poprzedników, samochody zyskały całkowicie odrębny i unikalny charakter, co wyrażał inaczej stylizowany przód oraz zupełnie inny kształt tylnych lamp, a także inne kody fabryczne – E92 oraz E93. Po raz pierwszy wariant cabriolet zastąpiło coupe-cabrio z twardym składanym dachem. W przeciwieństwie do poprzedników, tym razem opisywane wersje pełniły rolę bardziej luksusowych wariantów.

Dane techniczne | edytuj kod


Szósta generacja | edytuj kod

BMW serii 3 VI (F30) – tył BMW serii 3 VI Touring (F31) BMW serii 3 VI (F30) po liftingu

BMW serii 3 VI zadebiutowało pod koniec 2011 roku.

Samochód zastąpił poprzednika po ponad 6 latach rynkowego stażu, uzyskując kod fabryczny F30. Premiera pojazdu odbyła się 14 października 2011 roku. Pojazd posiada charakterystyczną stylistykę, wyróżniającą się grillem łączącym się płynnie z reflektorami. Pojazd wyposażono w m.in. wyświetlacz head-up, system kamer wspomagający parkowanie, układ kontroli pasa ruchu i martwego pola, asystenta hamowania, aktywny tempomat[83].

W połowie 2015 roku samochód przeszedł delikatny facelifting. Zmieniono reflektory i zderzaki, a także osłonę chłodnicy, w której ukrywany jest radar opcjonalnego adaptacyjnego tempomatu. Odrobinę zmieniono również wykonane w technologii LED tylne światła. Nieznacznie przeprojektowano również wnętrze, gdzie pojawiły się chromowane wstawki oraz nowa konsola środkowa z uchwytami na napoje. Ponadto zmodernizowano ofertę silnikową, tak by wszystkie jednostki spełniały normę Euro 6[84].

W 2016 roku BMW serii 3 było najchętniej wybieranym nowym modelem BMW w Polsce i trzecim najpopularniejszym nowym samochodem klasy premium na naszym rynku[85].

Linie stylistyczne | edytuj kod

Standardowy model można zindywidualizować czterema liniami stylistycznymi:

  • Advantage Line
  • Sport Line
  • Luxury Line
  • M Sport

Silniki | edytuj kod


Siódma generacja | edytuj kod

BMW serii 3 VII (G20) – tył BMW serii 3 VII Touring (G21)

BMW serii 3 VII został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2018 roku na Paris Motor Show 2018.

Tradycyjnie, pierwsza ujrzała światło dzienne wersja sedan z kodem fabrycznym G20. Zastępując dotychczasowy wariant po 7 latach produkcji auto zachowało klasyczne proporcje typowe dla tego modelu, nawiązując jednocześnie do aktualnego kierunku stylistycznego marki. Gama nadwoziowa bez zmian, będzie się składać z dwóch wersji nadwoziowych – sedana i kombi, które zadebiutowało w 2019 roku[86].

Przypisy | edytuj kod

  1. Werner Oswald: Deutsche Autos 1945-1990, Band 4. Stuttgart: Motorbuch Verlag, 2001. 3-613-02131-5.
  2. Previous winners – Car of the Year 1976 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  3. 1975 BMW 315 {E21} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  4. 1980 BMW 316 {E21} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  5. 1975 BMW 320 {E21} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  6. 1977 BMW 320 {E21} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  7. 1975 BMW 320i {E21} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  8. 1978 BMW 323i {E21} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  9. Die BMW 318is E30 Story – Der M3 des einfachen Mannes.
  10. BMW 320is – der Italo-M3: Italo-Schmalhans – Fahrberichte | STERN.de, stern.de [dostęp 2016-06-02]  (niem.).
  11. Youngtimer dla fanów BMW – Testy (używane) – Motoryzacja w INTERIA.PL – auta, motocykle, samochody osobowe, auto moto. Wybierz najlepszy samochód lub motocykl.
  12. 1983 BMW 316 {E30} Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 2009-11-20].
  13. 1984 BMW 316 {E30} Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 2009-11-20].
  14. 1983 BMW 316 {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  15. 1988 BMW 316i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  16. 1983 BMW 318i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  17. 1987 BMW 318i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  18. 1990 BMW 318iS {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  19. 1983 BMW 320i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  20. 1987 BMW 320is {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  21. 1983 BMW 323i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  22. 1986 BMW 325i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  23. 1991 BMW 325iS {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  24. 1985 BMW 325e {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  25. 1985 BMW 333i {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  26. 1986 BMW M3 {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  27. 1988 BMW M3 Evolution II {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  28. 1985 BMW 324d {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  29. 1987 BMW 324td {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  30. 1992 BMW 325td Touring cat {E30} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  31. 1991 BMW 316i {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  32. 1991 BMW 318i {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  33. 1991 BMW 318is 16v Coupé {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  34. 1991 BMW 320i {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  35. 1996 BMW 323i {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  36. 1991 BMW 325i {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  37. 1992 BMW 325is {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  38. 1996 BMW 328i {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  39. 1993 BMW M3 {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  40. 1995 BMW M3 Evolution {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  41. 1995 BMW M3 GT {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  42. 1995 BMW M3 (US) {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  43. 1994 BMW 318 tds {E36} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  44. Группа компаний Автотор :: Автомобили BMW. Avtotor.ru. [dostęp 2010-06-13].
  45. Brilliance Auto. Brilliance Auto. [dostęp 2010-06-13].
  46. Bavarian Auto Group. Bag-eg.com, 2010-04-09. [dostęp 2010-06-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-07-22)].
  47. 1998 BMW 316i {E46} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2010-03-12].
  48. World Car Awards – 2006 WCA Results (ang.). wcoty.com. [dostęp 2013-09-19].
  49. Artur Kuśmierzak: BMW Serii 3 E90/E91/E92/E93 [awarie i problemy. autokult.pl, 2012-07-09. [dostęp 2013-12-04].
  50. 2007 BMW 316i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  51. 2005 BMW 318i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  52. 2009 BMW 318i (BE) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  53. 2008 BMW 318i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  54. 2005 BMW 320i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  55. 2009 BMW 320i (BE) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  56. 2008 BMW 320i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  57. 2005 BMW 320si (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  58. 2005 BMW 323i (ZA) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  59. 2010 BMW 323i (ZA) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  60. 2008 BMW 323i (CA) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  61. 2005 BMW 325i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  62. 2009 BMW 325i (BE) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  63. 2007 BMW 328i (US) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  64. 2005 BMW 330i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  65. 2008 BMW 330i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  66. 2007 BMW 330i (US) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  67. 2006 BMW 335i (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  68. 2007 BMW M3 Saloon (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  69. 2010 BMW 316d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  70. 2005 BMW 318d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  71. 2009 BMW 318d (BE) (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  72. 2007 BMW 318d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  73. 2010 BMW 318d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  74. 2010 BMW 320d Efficient Dynamics (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  75. 2005 BMW 320d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  76. 2007 BMW 320d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  77. 2010 BMW 320d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  78. 2006 BMW 325d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  79. 2010 BMW 325d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  80. 2005 BMW 330d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  81. 2008 BMW 330d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  82. 2006 BMW 335d (E90) technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 11-11-2010].
  83. msob: Nowe BMW serii 3 (F30) w pełnej krasie. moto.pl, 2011-10-15. [dostęp 2013-12-04].
  84. BMW serii 3 po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 28-09-2015].
  85. Najpopularniejsze samochody klasy premium w Polsce – rankingi | zestawienie | analizy, „Blog motoryzacyjny PremiumMoto.pl”, 22 marca 2017 [dostęp 2017-05-04]  (pol.).
  86. Will The New BMW 3 Series Break Cover At The 2018 Paris Auto Show? (ang.). [dostęp 2018-08-12].
Na podstawie artykułu: "BMW serii 3" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy