Carl Maria von Weber w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaCarl Maria von Weber (ur. 18 listopada 1786 w Eutin k. Lubeki, zm. 5 czerwca 1826 w Londynie) – niemiecki kompozytor, jeden z głównych reprezentantów okresu wczesnego romantyzmu w muzyce niemieckiej. Pianista, dyrygent.
Spis treści
Życiorys | edytuj kod
Pochodził z muzykalnej rodziny: matka była śpiewaczką, bracia grali na różnych instrumentach, a ojciec zajmował stanowisko kapelmistrza i marzył o karierze muzycznej dla Carla. Był spowinowacony z Mozartem, którego żona Konstancja była z domu Weber. Od 1804 pełnił funkcję kierownika muzycznego opery Kalte Asche we Wrocławiu, a w latach 1806–1807 działał na dworze księcia Eugeniusza Wirtemberskiego w miejscowości Pokój na Opolszczyźnie. Następnie pełnił funkcję dyrektora opery w Pradze oraz w Dreźnie.
Pozostawił bogaty i różnorodny dorobek kompozytorski, począwszy od dzieł fortepianowych, poprzez koncerty na instrumenty dęte, po dzieła operowe. Dziś Weber jest znany przede wszystkim jako kompozytor operowy. Sceptycznie odnosił się do twórczości wielkiego Ludwiga van Beethovena. Po wykonaniu jego siódmej symfonii powiedział, że Beethoven dojrzał już do domu wariatów.
Dzieła, które zapewniły mu sławę, to Wolny strzelec oraz Oberon. Wśród utworów fortepianowych najbardziej popularne jest Zaproszenie do tańca (pierwszy walc koncertowy, pierwotnie skomponowany na cztery ręce, obecnie wykonywany w wersji symfonicznej) oraz cztery sonaty. Styl jego muzyki instrumentalnej określa się mianem brillant, z racji wirtuozerii i mnogości ornamentacji.
Jego imieniem nazwano pociąg EuroCity kursujący z północy Niemiec przez Berlin i Drezno do Brna w Czechach.
Galeria | edytuj kod
-
Carl Maria von Weber
-
Popiersie Webera w Eutin
-
Pomnik w Dreźnie
-
Tablica pamiątkowa we Wrocławiu
Bibliografia | edytuj kod
- Z. Kościów Weber, WSiP Warszawa, 1999
- Carl Maria von Weber w AllMusic (ang.)
Linki zewnętrzne | edytuj kod
Kontrola autorytatywna (osoba):- ISNI: 0000 0001 2319 9065
- VIAF: 14959938
- LCCN: n79110317
- GND: 118629662
- NDL: 00621634
- LIBRIS: 97mpqk1t4rgc1p9
- BnF: 13901052m
- SUDOC: 027698467
- SBN: IT\ICCU\LO1V\131767
- NLA: 36176767
- NKC: jn19990008955
- RSL: 000004332
- BNE: XX1094089
- NTA: 068327889, 126131945
- BIBSYS: 90109222
- CiNii: DA01202995
- Open Library: OL1098039A
- PLWABN: 9810655043205606
- NUKAT: n97013269
- OBIN: 52435
- NLI: 001785883, 001785885, 001785886, 000614882, 000140094
- PTBNP: 47678
- CANTIC: a19714531
- LNB: 000036689
- NSK: 000003884
- BNA: 000021543
- CONOR: 11311459
- ΕΒΕ: 62002, 126037
- BLBNB: 000230989, 000385593
- KRNLK: KAC199629441
- LIH: LNB:V*59789;=BY
- RISM: pe117485
- WorldCat: lccn-n79110317
OryginałEdytujHistoria i autorzy
