Czeremcha (stacja kolejowa)


Na mapach: 52°31′04,79″N 23°21′13,84″E/52,517997 23,353844

Czeremcha (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest wersja przejrzana, która została oznaczona 9 lis 2018. Na przejrzenie oczekują zmiany w szablonach lub plikach, które są zawarte na tej stronie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Czeremchastacja kolejowa w Czeremsze, w województwie podlaskim, w Polsce.

Stacja węzłowa i kolejowe przejście graniczne na Białoruś, posiada 3 perony osobowe (2 dwukrawędziowe i 1 jednokrawędziowy).

W Czeremsze linia kolejowa Siedlce – Siemianówka zmienia liczbę torów z 2 na 1.

Historia | edytuj kod

  • 1907 – zakończenie budowy węzła kolejowego; zbudowane zostały: budynek dworca, parowozownia, budynek mieszkalny, wieża ciśnień oraz stacja pomp
  • 1915 – wywiezienie dokumentacji węzła kolejowego w Czeremsze w głąb Rosji prawdopodobnie przez ustępującą administrację
  • 1915…1918/19 – zarząd wojsk niemieckich
  • 1919 – przyjazd do pracy kolejarzy z dyrekcji w Wilnie
  • 2 września 1939 – zbombardowanie węzła kolejowego w Czeremsze przez lotnictwo niemieckie
  • noc z 5 na 6 maja 1944 – poważne zniszczenie czeremskiej parowozowni przez partyzantów z Brzeskiego Ugrupowania Partyzantów
  • pospieszny remont parowozowni przez okupantów nie został ukończony
  • lipiec 1944 – demontaż różnych urządzeń z całego węzła i wywiezienie ich w głąb Rzeszy
  • 19 lipca 1944 – zaminowanie parowozowni, rampy i pozostałych urządzeń kolejowych przez specjalne Brandkomando
  • 28 lipca 1944 – wysadzenie całego węzła przez wycofującego się w kierunku Stacji Nurzec okupanta; po wkroczeniu Armii Czerwonej rozpoczęto odbudowę węzła
  • 15 sierpnia 1945 – przekazanie węzła kolejowego przez władze radzieckie władzom polskim
  • 6 grudnia 1948 – wyjazd pierwszego w historii komunikacji województwa białostockiego pociągu spalinowego na trasę Czeremcha – Hajnówka
  • od zakończenia wojny do 1954 roku – ruch tranzytowy pociągów przez stację kolejową w Czeremsze odbywa się bez udziału pracowników kolejowych węzła; w 1954 roku rozpoczęcie trwającej do dziś współpracy ze stacją Wysokolitowsk
  • 1968…1978 – rozbudowa lokomotywowni, stopniowa rezygnacja z trakcji parowej na rzecz spalinowej
  • 28 czerwca 1986 – rozpoczęcie budowy nowego budynku dworca PKP
  • 4 października 1989 – oddanie do użytku nowego budynku dworca, o czym przypomina data na podłodze holu
  • od połowy 1997 – likwidacja Zakładu Taboru Kolejowego w Czeremsze z powodu restrukturyzacji kolei; pozostały jedynie sekcje zajmujące się naprawą lokomotyw i wagonów[1]
  • wiosna 2010 – przeniesienie kas biletowych z budynku dworca do budynku po aptece po drugiej stronie ulicy Kolejowej wskutek sporu między zarządcą dworca (spółką PKP), a przewoźnikiem prowadzącym kasy (Przewozy Regionalne); później zostało przeniesione też całe zaplecze socjalne spółki. Obecnie kasy biletowe ponownie znajdują się w budynku dworca,
  • 9 listopada 2018 – PKP podpisały z konsorcjum firm MERX i T4B umowę na budowę nowego dworca[2].

Przypisy | edytuj kod

  1. materiał z książki "Słownika nazw geograficznych gminy Czeremcha" Opracowanie redakcyjne: Nadzieja Sulima Czeremcha 2008 Wyd. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przyjazny Transport
  2. KurierK. Kolejowy KurierK., W Czeremsze powstanie nowy dworzec kolejowy, kurierkolejowy.eu [dostęp 2018-11-09] .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Czeremcha (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy