De Havilland Venom


de Havilland Venom w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

De Havilland DH.112 Venombrytyjski samolot myśliwsko-bombowy opracowany na początku lat 50. XX wieku przez przedsiębiorstwo de Havilland. Samolot, będący następcą myśliwca de Havilland Vampire, charakteryzował się podobną do poprzednika dwubelkową konstrukcją, a jego napęd stanowił turboodrzutowy silnik Ghost. Widoczną różnicę stanowiły skrzydła – trapezowe w Vampire i z przednią krawędzią o większym skosie, a tylną prostopadłą do kadłuba w Venom.

Oblot samolotu Venom miał miejsce 2 września 1949 roku. W 1952 roku do służby w Royal Air Force trafiły pierwsze jednomiejscowe egzemplarze samolotu, a rok później służbę rozpoczęły także dwumiejscowe myśliwce w wersji nocnej. Samoloty Venom, stacjonujące głównie poza granicami Wielkiej Brytanii – na Bliskim i Dalekim Wschodzie oraz w Niemczech Zachodnich, wzięły udział m.in. w działaniach podczas kryzysu sueskiego. Ostatnie samoloty tego typu zostały wycofane ze służby w 1962 roku.

Poza Wielką Brytanią samoloty służyły w siłach powietrznych Iraku, Nowej Zelandii, Szwajcarii, Szwecji, Wenezueli oraz Włoch. Ostatnie egzemplarze zakończyły służbę w 1983 roku.

Na bazie samolotu opracowano również morską wersję Sea Venom.

Przypisy | edytuj kod

  1. W tym 671 w wersjach nocnych lub morskich (Sea Venom).

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "De Havilland Venom" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy