Diablo II: Resurrected


Diablo II: Resurrected w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Diablo II: Resurrectedfabularna gra akcji należąca do podgatunku hack and slash, tworzona wspólnie przez Blizzard Entertainment i Vicarious Visions. Gra jest odświeżoną wersją Diablo II z dodatkiem Lord of Destruction. Została zapowiedziana 19 lutego 2021 podczas konwentu online BlizzCon 2021[7] i ma pojawić się w sprzedaży 23 września 2021 roku[1][2][8]. Producent przygotowuje edycje gry na platformę Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S i Nintendo Switch[9].

Gra otrzyma całkowicie nowy silnik graficzny, możliwość gry między platformami pozwalającą na rozgrywkę zarówno na PC jak i kontynuowanie przygody na konsolach[10] oraz opcję uruchomienia starych zapisów gry w trybie dla pojedynczego gracza[11].

Spis treści

Rozgrywka | edytuj kod

Diablo II: Resurrected zawiera odświeżoną oprawę graficzną i funkcje sieciowe oryginalnej gry, nie zmienia jednak żadnego z systemów przedmiotów ani balansu rozgrywki. Resurrected nakłada ulepszone modele 3D na oryginalne dwuwymiarowe sprite'y i został zaprojektowany tak, aby przełączać się między starszą i ulepszoną grafiką w każdej chwili. Dodano również kamerę z zoomem, a wszystkie przerywniki filmowe (łącznie 27 minut) i ścieżka dźwiękowa z oryginalnej gry zostaną w pełni poprawione. Gra obsługuje rozdzielczość grafiki 4K i dźwięk przestrzenny 7.1[12][13][14][15][16].

Podstawowa rozgrywka pozostała bez zmian, lecz teraz będzie działała przy 60 klatkach na sekundę[17][13]. W Resurrected będzie również możliwość progresji międzyplatformowej[17][18], jednakże rozgrywka międzyplatformowa nie będzie możliwa[14]; mimo tego gra pozwoli na „rozgrywkę międzygeneracyjną” dla użytkowników Xboxów i PlayStation (np. posiadacz Xboxa One będzie mógł zagrać z graczem korzystającym z Xbox Series X/S)[18]. W Diablo II: Resurrected można grać zarówno w trybie online, jak i offline[13]. Rozgrywka wieloosobowa również przejdzie pewne zmiany, m.in. gra nie będzie zawierała oddzielnych regionów, tylko jeden globalny dla wszystkich graczy. W grze sieciowej będzie mogło uczestniczyć maksymalnie osiem osób. Ponadto planowano dodanie do gry możliwości rozgrywki w trybie współpracy (dla PC i konsol), jednak zrezygnowano z tego pomysłu[14][16]. W grze pojawi się również system rankingowy, który będzie restartowany cztery razy w roku (w oryginalnym Diablo II ponowne uruchomienie wykonywane było co pół roku) oraz będzie zawierał cztery poziomy (dwa standardowe i dwa typu hardcore)[19][20]. Reedycja pozwoli graczom na importowanie plików zapisu z oryginalnego Diablo II w lokalnym trybie dla jednego gracza i kontynuowanie rozgrywki od tego momentu[21]. Ponadto wersja na PC będzie kompatybilna z kontrolerami[13][22]. Gra w wersji na PlayStation 5 otrzyma dodatkowe funkcje, w tym obsługę technologii haptycznej[16].

Blizzard dodał również do gry drobne usprawnienia, z których część była zainspirowana modami z oryginalnego Diablo II[23][24]. Dodano m.in. wspólną skrytkę, która pozwoli graczom na przenoszenie przedmiotów między ich własnymi postaciami, w porównaniu z oryginalną grą, która wymagała trzeciorzędnej postaci „muła” w celu ułatwienia przenoszenia[12]. Sama skrytka została znacznie powiększona, z 24 do 100 miejsc w ułożeniu 10×10; według głównego projektanta Roba Galleraniego z takiego rozmiaru korzystają sprzedawcy w grze, więc po prostu przeniesiono gotowy element[23][24]. Ponadto gracze będą mogli przełączać automatyczne podnoszenie złota, wyświetlanie nazw przedmiotów na ziemi i inne drobne ulepszenia. Gra będzie również przypominała graczom o konieczności wydawania punktów umiejętności oraz o tym, że ich przydzielanie jest trwałe[12]. Kolejnym dodatkiem będzie system porównywania przedmiotów, w którym gracze mogą porównywać statystyki swoich przedmiotów, przytrzymując klawisz Shift (na PC)[13].

W oparciu o opinie społeczności podczas testowania wersji alfa studio wprowadziło wiele poprawek i dodatków, w tym poprawiono efekty wizualne, zmieniono ikony przedmiotów, ustawienia interfejsu i mapy oraz dodano nowe funkcje, takie jak zegar w grze i dodatkowe miejsce na przedmioty gracza[25][26]. Ponadto Diablo II: Resurrected otrzyma opcje, które zwiększą dostępność rozgrywki. Zostanie m.in. dodana możliwość przypisania wielu akcji do pojedynczych klawiszy na klawiaturze lub myszy, natomiast kontrolery otrzymają szeroki wachlarz opcji zmian układu sterowania. Będzie można również wyłączyć wiele efektów dźwiękowych w grze oraz włączyć opcję, która wyświetli komunikat w przypadku nietrafienia celu przez postać[27][28][29].

Mimo wcześniejszych zapewnień producenta wykonawczego Roda Fergussona[30], nie będzie możliwości gry w Diablo II: Resurrected poprzez TCP/IP, ponieważ zrezygnowano z tej opcji rozgrywki, powołując się na kwestie bezpieczeństwa graczy[4][31][32][33][34]. Ponadto wersje konsolowe są pozbawione funkcji lobby w grze wieloosobowej, w wyniku czego gracze przez brak możliwości wyszukiwania serwerów po nazwie są zmuszeni grać jedynie w losową rozgrywkę lub towarzyszyć znajomym; dołączanie do gry odbywa się automatycznie. Dodatkowo Resurrected na konsolach nie posiada żadnych narzędzi do komunikacji (czatu). Według Roda Fergussona obie te funkcje nie pojawią się w momencie premiery gry[35][36][37]. Gra nie będzie także obsługiwała rozdzielczości ultrapanoramicznych, ponieważ powodują problemy w postaci nadużyć wynikających z szerokiego pola widzenia (unikanie potworów, zaklęcia rzucane na większej odległości czy przewaga graczy w trybie PvP). Posiadacze monitorów w formacie 21:9 będą mogli grać w maksymalnie w 19:9 z czarnymi paskami po bokach[34][38][39].

Produkcja | edytuj kod

Prace nad Diablo II: Resurrection rozpoczęły się około 2019 roku. Początkowo do pracy nad odnowioną wersją został przydzielony zespół 1, odpowiedzialny w firmie głównie za gry strategiczne. Członkowie zespołu chcieli uniknąć błędów, które doprowadziły do złego odbioru Reforged, jednak w tym samym roku zespół 1 został odsunięty od projektu, a rozwój został powierzony wew. zespołowi 3 (odpowiedzialnemu za serię Diablo) i Vicarious Visions, spółce zależnej należącej wówczas do Activision[40]. Według prezesa Blizzarda, J. Allena Bracka, Vicarious było odpowiedzialne za obsługę interfejsu użytkownika gry, podczas gdy Blizzard zajmował się silnikiem i aspektami integracji z Battle.netem[41]. Na około miesiąc przed ogłoszeniem wydania gry w lutym 2021 roku, Activision podało do wiadomości, że Vicarious zostało przeniesione do struktury korporacyjnej Blizzarda[42]. Brack powiedział, że ten ruch był spowodowany tym, że Vicarious miało szczegółową wiedzę na temat serii Diablo w tym momencie, dzięki czemu może nie tylko kontynuować wsparcie dla Resurrected, ale także dla Diablo IV i innych produktów Blizzarda[41].

Podczas wydarzenia medialnego w 2019 roku Max Schaefer, Erich Schaefer i David Brevik stwierdzili, że nie byli pewni, czy nowa wersja Diablo II byłaby możliwa z powodu utraty znacznej części kodu źródłowego gry i zasobów, które utracono w wyniku uszkodzenia systemu kopii zapasowych. Byliby w stanie odzyskać większość kodu i zasobów za pomocą kopii, które pracownicy Blizzard North zabrali ze sobą do domu lub w inny sposób, ale Schaeferowie uznali, że wciąż brakuje zbyt wielu elementów, aby w pełni odświeżyć grę[43]. Jednakże według pracownika Blizzarda odpowiadającego za serię Diablo, Roda Fergussona i głównego projektanta Roba Galleraniego, brakujące dane nie były w tak złym stanie, jak sugerowali Schaeferowie. Ich zespół przeszukał inne źródła Blizzarda, takie jak materiały marketingowe, aby znaleźć dodatkowe zasoby w celu wypełnienia luk[44]. M.in. projektant Andre Abrahamiam był w stanie namierzyć wiele zasobów, odwiedzając różne osoby w Blizzardzie, które przechowywały je w „folderach w folderach”. Poświęcono miesiące na porządkowanie ich. Zdobyto również grafiki koncepcyjne z Blizzard North[45]. Ostatecznie po ocenie tego, czego brakuje, Blizzard zdecydował, że wystarczy, aby kontynuować tworzenie gry, z możliwością odtworzenia brakujących zasobów i przerysowania już istniejących w wyższej rozdzielczości z pomocą oryginalnych artystów i animatorów Diablo II[44].

Filozofia projektowania Diablo II: Resurrected wymagała, aby gra była identyczna z tym, co zapamiętali gracze. Chociaż twórcy nie wprowadzili nawet drobnych zmian w podstawowej rozgrywce, zaktualizowali oprawę graficzną gry, modelując jej grafikę na podstawie grafiki z oryginalnej gry. Gra zawiera kilka drobnych zmian w użyteczności, takich jak wspólna skrytka i automatyczne zbieranie złota. Niektóre nowe udogodnienia, takie jak to drugie, można przełączać zgodnie z preferencjami użytkownika[12]. W przypadku lokacji w Resurrected inspirację czerpano z dokumentów projektowych Blizzard North, które odwoływały się do rzeczywistych lokacji[13].

Tytuł został ogłoszony podczas ceremonii otwarcia dorocznej konwencji dewelopera w lutym 2021 roku[7]. Jego rozwój był tajemnicą, jednak wyciekł podczas przejęcia przez Blizzarda dewelopera Vicarious Visions miesiąc wcześniej[46]. Oprócz systemu Microsoft Windows ma zostać wydany na platformach Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One i Xbox Series X/S w 2021 roku[7]. Wydanie gry będzie poprzedzone wersją beta dla jednego gracza[12]. W przeciwieństwie do Warcraft III: Reforged, który spotkał się z krytyką ze strony dziennikarzy i graczy, Diablo II: Resurrected będzie oddzielnym wydaniem od istniejącego Diablo II na Battle.net[47][48]. Brack powiedział, że wyciągnęli lekcje ze sposobu, w jaki podeszli do Warcraft III: Reforged i z reakcji fanów, których unikną w przypadku Resurrected[41].

Przed wydaniem gry zaplanowano wstępne, półotwarte testy, podczas których gracze przetestują w pierwszej kolejności tryb jednoosobowy, a w kolejnej fazie rozgrywkę wieloosobową oraz wydajność serwerów[49][50][51]. Między 9 a 13 kwietnia 2021 odbyły się testy wersji alfa trybu jednoosobowego gry w wersji na komputery osobiste[52][53]; dopuszczono do nich według organizacji GRAC prawie 20 tys. osób[54][55]. Podczas testów były dostępne trzy klasy postaci: barbarzyńca, amazonka i czarodziejka, jednak dzięki modyfikacjom graczom udało się odblokować dostęp do pozostałych klas[56][57].

13 czerwca 2021 roku podczas pokazu Microsoftu na E3 2021 podano, że gra ukaże się 23 września tegoż roku. Ponadto w sierpniu na większości platform (bez Nintendo Switcha[58][59]) odbędą się otwarte beta-testy trybu wieloosobowego, podczas których będzie możliwość zagrania jedną z pięciu dostępnych klas postaci (z wyjątkiem nekromanty i zabójczyni)[1][2][60]. Z kolei podczas Summer Game Fest 2021 producent wykonawczy Rod Fergusson stwierdził, że nad odnowionymi przerywnikami filmowymi pracowali członkowie z oryginalnego zespołu filmowego Diablo II; dodał również, że przy produkcji gry nawiązano współpracę m.in. organizacją non-profit AbleGamers, aby uczynić ją bardziej dostępną[61][62].

Następnie odbyły się beta-testy gry podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich to faza wczesnego dostępu do bety, która odbyła się 13–17 sierpnia i była przeznaczona dla posiadaczy gry w przedsprzedaży lub edycji Diablo Prime Evil Collection; dostęp do niej uzyskali również gracze (PC), którzy 13 kwietnia obejrzeli co najmniej 2,5h transmisji na żywo z gry w serwisie Twitch[63][64]. Następnie odbyła się druga faza, czyli otwarte beta-testy, które trwały od 20 do 23 sierpnia 2021 roku. Do testów udostępniono pięć klas postaci, tryb wieloosobowy do ośmiu graczy oraz dwa akty kampanii dla jednego gracza[65][4][66]. 24 sierpnia 2021 roku producent Rod Ferguson potwierdził na Twitterze, że beta była finalną wersją gry, stwierdzając: „Słyszeliśmy opinie społeczności, ale na cztery tygodnie przed premierą skupiamy się na stabilności i optymalizacji. Żadnych nowych funkcji przed premierą”[67][68].

Jakiś czas temu w serwisie Reddit rozpowszechniono fanowską ankietę na temat zmian w Diablo II: Resurrected, których chciałaby społeczność; wzięło w niej udział 8887 osób, z czego 98% to gracze Diablo II. Wyniki ankiety skomentował producent Rod Fergusson, pisząc „Niesamowita informacja zwrotna! Koncentruję się teraz na premierze, ale jest tutaj kilka dobrych pomysłów”[69][70][71].

Modyfikacje | edytuj kod

Blizzard zapowiedział wsparcie dla modyfikacji w odświeżonym Diablo II[72][73]. Pierwsze powstały jeszcze podczas testów alfa gry w kwietniu 2021 roku; najpopularniejszymi modami były „D2ROffline” (pozwalał na grę bez potrzeby stałego połączenia z internetem) i „D2RModding” (udostępniał elementy gry, które były zablokowane na tym etapie produkcji)[57][74]. Jednak pod koniec maja 2021 roku Blizzard zablokował możliwość korzystania z obydwu modyfikacji, powołując się na kwestie bezpieczeństwa[75][76][77].

Wydanie | edytuj kod

Marketing | edytuj kod

19 lutego 2021 roku podczas BlizzConline zaprezentowano pierwszy zwiastun zapowiadający Diablo II: Resurrected, w którym zaprezentowano nowe logo gry oraz rozgrywkę z odświeżonej wersji[7][78]. Następnie 13 czerwca pojawił się drugi zwiastun, zawierający fragmenty przerywnika filmowego, rozgrywki oraz datę premiery gry[1][79]. Z kolei od 30 sierpnia do 3 września 2021 roku publikowano zapowiedzi, poświęcone poszczególnym klasom postaci z Resurrected; kolejno barbarzyńcy, czarodziejce, paladynowi, amazonce i druidowi[16][80]. Cztery dni później pojawiły się trailery przedstawiające nekromantę oraz zabójczynię[81][82].

Wersje gry | edytuj kod

10 sierpnia 2021 roku Blizzard podał, że Diablo II: Resurrected zostanie wydane „wyłącznie [jako] produkt cyfrowy” i nie w planach wersji pudełkowej[4][83]. Gra będzie dostępna w dwóch wersjach – standardowej i tzw. Diablo Prime Evil Collection. Zwykła wersja zawiera grę i zestaw do transmogryfikacji w Diablo III inspirowany barbarzyńcą z Diablo II, natomiast w skład wersji Prime Evil Collection wchodzi dodatkowo: Diablo III wraz z dodatkiem Reaper of Souls i DLC pt. Przebudzenie Nekromantów oraz zwierzak Mefisto i skrzydła Objęcia Nienawiści do DIII[3][84]. Blizzard zapowiedział, że Diablo II: Resurrected nie zastąpi klienta klasycznej gry, w wyniku czego obie wersje Diablo II będą oddzielnie dostępne w serwisie Battle.net[85][86].

Odbiór gry | edytuj kod

4 maja 2021 roku podczas podsumowania I kwartału podano, że Diablo II: Resurrected spotkało się z bardzo pozytywnymi opiniami podczas pierwszych testów, które odbyły się w kwietniu tegoż roku. Ponadto oglądalność testów alfa była najwyższa w historii testów gier Blizzarda[87][88]. Gra została również pozytywnie przyjęta podczas beta-testów, które odbyły się w sierpniu 2021 roku[89][90], jednak wielu graczy narzekało na mnóstwo mniejszych i większych błędów, stabilność serwerów, problemy z trybem wieloosobowym oraz optymalizację i wydajność[16][91][92].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d Diablo II: Resurrected – Wrota Piekieł staną otworem 23 września (pol.). Blizzard Entertainment, 2021-06-13. [dostęp 2021-06-15].
  2. a b c Diablo II: Resurrected ma piekielny zwiastun i datę premiery! (pol.). IGN, 2021-06-14. [dostęp 2021-06-15].
  3. a b Diablo II: Resurrected (ang.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2021-05-06].
  4. a b c d Zagrajcie w Diablo II: Resurrected podczas wczesnego dostępu i otwartych beta-testów (pol.). Blizzard Entertainment, 2021-08-10. [dostęp 2021-08-11].
  5. a b Ness: Poznaliśmy wymagania sprzętowe Diablo 2: Resurrected (Aktualizacja) (pol.). Gry-Online, 2021-02-21. [dostęp 2021-03-15].
  6. a b Diablo II: Resurrected Wymagania Sprzętowe (pol.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2021-06-24].
  7. a b c d Ryan Gilliam: Diablo 2 Resurrected remasters Blizzard’s classic RPG for console and PC (ang.). Polygon, 2021-02-19. [dostęp 2021-03-19].
  8. Diablo II: Resurrected launches on September 23 (ang.). VentureBeat, 2021-06-13. [dostęp 2021-06-15].
  9. Zło odradza się w Diablo II: Resurrected (pol.). Blizzard Entertainment, 2021-02-19. [dostęp 2021-04-14].
  10. Paweł Hekman: Diablo 2: Resurrected. Blizzard nie zapomni o modach i cross-playu (pol.). Polygamia. [dostęp 2021-03-15].
  11. Paweł Słomka: Stare zapisy gry z Diablo 2 uruchomisz w Diablo 2 Resurrected! (pol.). Blizzplanet, 2021-03-05. [dostęp 2021-03-15].
  12. a b c d e Ryan Gilliam: Diablo 2 Resurrected is almost completely unchanged from the original (ang.). Polygon, 2021-02-19. [dostęp 2021-04-14].
  13. a b c d e f BlizzConline 2021 – Diablo II: Resurrected Deep Dive (ang.). YouTube, 2021-02-20. [dostęp 2021-04-21].
  14. a b c BlizzConline 2021 – Diablo Q&A (ang.). YouTube, 2021-02-20. [dostęp 2021-04-21].
  15. Eddie Makuch: Diablo 2: Resurrected Remasters Blizzard's RPG Classic On PC And Consoles (ang.). GameSpot, 2021-02-19. [dostęp 2021-04-21].
  16. a b c d e Maciej Persona: Diablo 2 Resurrected – data premiery, wymagania, platformy. Sprawdź, co już wiemy (pol.). PC World, 2021-06-23. [dostęp 2021-06-24].
  17. a b Diablo II: Resurrected (pol.). Blizzard Entertainment. [dostęp 2021-03-15].
  18. a b Przenoszenie Diablo II na konsole (pol.). Blizzard Entertainment, 2021-09-10. [dostęp 2021-09-11].
  19. Benjamin Paraggua: Diablo II Resurrected: Everything You Need to Know About the Ladder System (ang.). player.one, 2021-06-29. [dostęp 2021-06-29].
  20. Lauren Bergin: How Diablo 2 Resurrected’s ladder system works: Rotation & runewords guide (ang.). dexerto.com, 2021-06-28. [dostęp 2021-07-04].
  21. Natalie Clayton: Diablo 2: Resurrected will accept old save files from the original Diablo 2 (ang.). PC Gamer, 2021-03-04. [dostęp 2021-04-14].
  22. Ryan Gilliam: Diablo 2: Resurrected is modernized by the controller (ang.). Polygon, 2021-04-15. [dostęp 2021-05-09].
  23. a b Paweł Musiolik: Diablo 2: Resurrected czerpie z pracy modderów przy Diablo 2 (pol.). Gry-Online, 2021-02-18. [dostęp 2021-06-06].
  24. a b Ian Boudreau: Diablo 2: Resurrected takes inspiration from the mod scene (ang.). PCGamesN, 2021-02-18. [dostęp 2021-06-06].
  25. Cameron Koch: Diablo 2: Resurrected Is Getting A Bigger Shared Stash And Visual Tweaks Thanks To Alpha Feedback (ang.). GameSpot, 2021-07-13. [dostęp 2021-07-24].
  26. Wnioski z alfa-testów (pol.). Blizzard Entertainment, 2021-07-13. [dostęp 2021-07-24].
  27. Jakub Błażewicz: Diablo 2: Resurrected stawia na komfort i dostępność rozgrywki dla każdego (pol.). Gry-Online, 2021-07-22. [dostęp 2021-07-24].
  28. Darryn Bonthuys: Diablo 2: Resurrected's Accessibility Options Include Plenty Of Quality-Of-Life Changes (ang.). GameSpot, 2021-07-21. [dostęp 2021-07-24].
  29. How We’re Making Diablo II: Resurrected More Accessible to Everyone (ang.). Blizzard Entertainment, 2021-07-20. [dostęp 2021-07-24].
  30. Wesley Yin-Poole: The big Diablo 2 Resurrected interview (ang.). Eurogamer, 2021-02-19. [dostęp 2021-08-11].
  31. Jakub Błażewicz: Diablo 2: Resurrected bez klasycznej opcji łączenia graczy w multiplayerze (pol.). Gry-Online, 2021-08-11. [dostęp 2021-08-11].
  32. Joshua Duckworth: Blizzard Quietly Removes Major Diablo 2: Resurrected Multiplayer Feature (ang.). GameRant, 2021-08-11. [dostęp 2021-08-11].
  33. Paul Tassi: ‘Diablo 2: Resurrected’ Quietly Removes A Promised Feature Ahead Of The Open Beta (ang.). Forbes, 2021-08-11. [dostęp 2021-08-11].
  34. a b Piotr Bicki: Diablo 2: Resurrected bez obsługi ekranów 21:9, bo popsułyby grę (pol.). Eurogamer, 2021-09-08. [dostęp 2021-09-08].
  35. Przemysław Dygas: Diablo 2: Resurrected bez czatu i lobby na konsolach (pol.). Gry-Online, 2021-08-24. [dostęp 2021-08-24].
  36. Iza Łęcka: Diablo 2 Resurrected na konsolach bez ważnych funkcji. Gracze mocno narzekają (pol.). ppe.pl, 2021-08-16. [dostęp 2021-08-24].
  37. Jakub Stremler: Diablo 2 Resurrected pozbawione funkcji na konsolach. Gracze narzekają, na zmiany się nie zanosi (pol.). planetagracza.pl, 2021-08-16. [dostęp 2021-08-24].
  38. GRG: Diablo 2: Resurrected bez pełnego wsparcia ultrawide; Blizzard tłumaczy decyzję (pol.). Gry-Online, 2021-09-08. [dostęp 2021-09-08].
  39. Shaun Prescot: Diablo 2: Resurrected ditched ultrawide support because it breaks the game (ang.). PC Games, 2021-09-08. [dostęp 2021-09-08].
  40. Jason Schreier: Blizzard Absorbs Activision Studio After Dismantling Classic Games Team (ang.). Bloomberg, 2021-01-22. [dostęp 2021-04-21].
  41. a b c Mike Minotti: Blizzard leaders J. Allen Brack and Allen Adham on leaks, Reforged lessons, mobile, and more (ang.). VentureBeat, 2021-02-22. [dostęp 2021-03-19].
  42. Brendan Sinclair: Vicarious Visions merged into Blizzard (ang.). GamesIndustry, 2021-01-03. [dostęp 2021-03-19].
  43. Eddie Makuch: How Diablo 2 Was Almost Lost, And Why A Remaster Is Less Likely (ang.). GameSpot, 2019-11-18. [dostęp 2021-04-20].
  44. a b Wes Fenlon: Diablo 2's 'lost' assets weren't really a problem for Diablo 2: Resurrected (ang.). PC Gamer, 2021-02-19. [dostęp 2021-04-20].
  45. Nick Rego, Mufaddal Fakhruddin: What It Takes to Remaster a Cult Classic Like Diablo II (ang.). IGN, 2021-03-04. [dostęp 2021-04-21].
  46. Sam Machkovech: Diablo II: Resurrected tops BlizzCon announcement flurry (ang.). Ars Technica, 2021-02-19. [dostęp 2021-04-20].
  47. Paweł Musiolik: Blizzard: Diablo 2: Resurrected nie powtórzy katastrofy Warcraft 3: Reforged (pol.). Gry-Online, 2021-02-20. [dostęp 2021-04-16].
  48. Gabe Gurwin: How To Sign Up For Diablo 2: Resurrected's Alpha (ang.). GameSpot, 2021-04-09. [dostęp 2021-04-20].
  49. Paweł Słomka: Pierwsze alfa testy Diablo 2 Resurrected z single playerem (pol.). Blizzplanet, 2021-03-04. [dostęp 2021-03-15].
  50. Techniczne alfa-testy Diablo II: Resurrected – przeżyjcie powrót legendy (ang.). Blizzard Entertainment, 2021-04-06. [dostęp 2021-04-14].
  51. Dustin Bailey: Diablo 2: Resurrected’s single-player alpha starts this Friday (ang.). PCGamesN, 2021-04-06. [dostęp 2021-04-20].
  52. Andy Chalk: Diablo 2: Resurrected singleplayer test runs this weekend (ang.). PC Gamer, 2021-04-06. [dostęp 2021-04-20].
  53. Vic Hood: Diablo 2 Resurrected technical alpha kicks off this weekend – here's how to apply (ang.). TechRadar, 2021-04-07. [dostęp 2021-04-20].
  54. Aernout van de Velde: (Updated: Confirmed) Diablo II Resurrected Alpha Test Possibly Imminent as Korean Test Date Allegedly Briefly Leaked Online (ang.). wccftech.com, 2021-04-06. [dostęp 2021-05-06].
  55. Archimtiros: Diablo 2: Resurrected Technical Alpha Approved in Korea Between April 9 – 13th (ang.). WoWHead, 2021-04-05. [dostęp 2021-05-06].
  56. Diablo 2: Resurrected has huge improvements beyond its graphics (ang.). PCGamesN, 2021-04-13. [dostęp 2021-05-09].
  57. a b Natalie Clayton: Diablo 2: Resurrected players used old mods to access hidden classes (ang.). PC Gamer, 2021-04-14. [dostęp 2021-05-09].
  58. Gerald Lynch: Diablo 2: Resurrected is getting some devilish improvements ahead of release (ang.). TechRadar, 2021-04-14. [dostęp 2021-07-24].
  59. Jakub Stremler: Diablo 2 Resurrected – niedługo ruszy otwarta beta. Zagra prawie każdy (pol.). planetagracza.pl, 2021-04-14. [dostęp 2021-07-24].
  60. Przemysław Dygas: W sierpniu zagramy w Diablo 2: Resurrected; deweloperzy zapowiadają otwartą betę (pol.). Gry-Online, 2021-04-15. [dostęp 2021-05-09].
  61. Tharid: Summer Game Fest Interview with Diablo II: Resurrected Executive Producer Rod Fergusson (ang.). WoWHead, 2021-04-14. [dostęp 2021-06-15].
  62. Ian Boudreau: Diablo 2: Remastered will be more accessible to players with disabilities (ang.). PCGamesN, 2021-04-14. [dostęp 2021-06-15].
  63. Wojciech Gruszczyk: Beta Diablo 2: Resurrected dla każdego. Jak zdobyć dostęp do testów? Blizzard przedstawia sposób (pol.). ppe.pl, 2021-08-13. [dostęp 2021-08-13].
  64. Szarmancki: Diablo 2: Resurrected open beta - wczesny dostęp do testów wystartował (pol.). Gry-Online, 2021-08-13. [dostęp 2021-08-13].
  65. Szarmancki: Poznaliśmy szczegóły na temat beta-testów Diablo 2: Resurrected (pol.). Gry-Online, 2021-08-10. [dostęp 2021-08-11].
  66. Jay Peters: Diablo II: Resurrected is getting an open beta on August 20th (ang.). The Verge, 2021-08-10. [dostęp 2021-08-11].
  67. Derek Strickland: Diablo 2 Resurrected's beta is basically the final game (ang.). tweaktown.com, 2021-08-25. [dostęp 2021-08-26].
  68. Rod Fergusson: Hey Chris, love the passion but it's not about getting enough votes. (...) (ang.). Twitter, 2021-08-24. [dostęp 2021-08-26].
  69. Miłosz Szubert: Diablo 2: Resurrected - 7 zmian, których chciałaby społeczność. Twórcy chwalą pomysły (pol.). Gry-Online, 2021-08-26. [dostęp 2021-09-01].
  70. Chrompower: D2:R - 7 Most Wanted Changes! (ang.). Reddit, 2021-08-24. [dostęp 2021-09-01].
  71. Rod Fergusson: Awesome feedback! Focused on getting to launch right now but some good ideas here. (ang.). Twitter, 2021-08-25. [dostęp 2021-09-01].
  72. Kajetan Węsierski: Diablo 2 Resurrected ze wsparciem modów! Blizzard pozwoli na modyfikowanie gry przez fanów (pol.). ppe.pl, 2021-02-20. [dostęp 2021-06-06].
  73. Iain Harris: Diablo 2: Resurrected has mod support (ang.). PCGamesN, 2021-02-20. [dostęp 2021-06-06].
  74. Wojciech Gruszczyk: Diablo 2 Resurrected ze wsparciem modów! Blizzard pozwoli na modyfikowanie gry przez fanów (pol.). ppe.pl, 2021-04-15. [dostęp 2021-06-06].
  75. Diablo 2 Resurrected: Blizzard przeciwny modom D2ROffline i D2RModding (pol.). Gry-Online, 2021-05-27. [dostęp 2021-06-06].
  76. LM: Diablo 2 Resurrected: Blizzard przeciwny modom D2ROffline i D2RModding (pol.). gram.pl, 2021-05-28. [dostęp 2021-06-06].
  77. Brianna Reeves: Diablo 2: Resurrected Alpha Mods Shut Down By Blizzard (ang.). Screen Rant, 2021-05-28. [dostęp 2021-06-06].
  78. Blizzard Entertainment: Diablo II: Resurrected Announce Trailer (ang.). YouTube. [dostęp 2021-09-08].
  79. Blizzard Entertainment: Diablo II: Resurrected Street Date Trailer (ang.). YouTube, 2021-06-13. [dostęp 2021-09-08].
  80. Piotr Bicki: Paladyn, amazonka i inne klasy w nowych szatach - trailery przypominają o Diablo 2: Resurrected (ang.). Eurogamer, 2021-09-05. [dostęp 2021-09-08].
  81. Blizzard Entertainment: Diablo II: Resurrected – Necromancer Class Trailer (ang.). YouTube, 2021-09-07. [dostęp 2021-09-08].
  82. Blizzard Entertainment: Diablo II: Resurrected – Assassin Class Trailer (ang.). YouTube, 2021-09-08. [dostęp 2021-09-08].
  83. Paweł Słomka: Blizzard poinformował, że Diablo 2: Resurrected pozbawione będzie fizycznej, pudełkowej wersji gry (pol.). blizzplanet.pl, 2021-08-14. [dostęp 2021-09-08].
  84. Wojciech Gruszczyk: Diablo 2 Resurrected w dobrej cenie, z otwartą betą i świetną funkcją. Diablo Prime Evil Collection nadciąga (pol.). ppe.pl, 2021-06-14. [dostęp 2021-09-08].
  85. Paweł Musiolik: Blizzard: Diablo 2: Resurrected nie powtórzy katastrofy Warcraft 3: Reforged (pol.). Gry-Online, 2021-02-20. [dostęp 2021-06-15].
  86. Neryssa: Diablo 2: Resurrected And Diablo 2: Classic Will Be Two Separate Games (ang.). WoWHead, 2021-02-20. [dostęp 2021-06-15].
  87. Activision Blizzard Announces First Quarter 2021 Financial Results (ang.). Activision Blizzard, 2021-05-04. [dostęp 2021-05-05].
  88. Adrian Werner: Blizzard stracił 29% graczy w trzy lata (pol.). Gry-Online, 2021-05-05. [dostęp 2021-05-05].
  89. Matsu: Diablo II: Resurrected - Wrażenia z zamkniętej bety (pol.). IGN, 2021-08-20. [dostęp 2021-08-24].
  90. Damian Kubik: Niech mrok będzie z Tobą. Sprawdziliśmy betę Diablo 2 Resurrected (pol.). PC World, 2021-08-23. [dostęp 2021-08-24].
  91. Maria Wawrzyniak: Gracze zaniepokojeni stanem Diablo II: Resurrected. Reddit pełen obaw (pol.). gram.pl, 2021-08-17. [dostęp 2021-08-24].
  92. Michał Cieżadlik: Diablo 2: Resurrected nie będzie gotowe na premierę? Beta wzbudziła obawy graczy (pol.). Gry-Online, 2021-08-16. [dostęp 2021-08-24].
Blizzard Entertainment
  1. a b c Gra została anulowana.
  2. a b c Wydane przez Silicon & Synapse / Chaos Studios.
Na podstawie artykułu: "Diablo II: Resurrected" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy