Enter Air


Enter Air w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Enter Air (kod linii ICAO: ENT) – polska czarterowa linia lotnicza. Posiada pięć stałych baz operacyjnych, w tym dwie główne na lotnisku Chopina w Warszawie i lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach. Pozostałymi bazami w Polsce są lotnisko w Poznaniu i lotnisko we Wrocławiu. Zagraniczną stałą bazą Enter Air jest Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle. Sezonowymi bazami zagranicznymi są ponadto Port lotniczy Londyn-Gatwick, Port lotniczy Manchester, Port lotniczy Ben Guriona, Port lotniczy Valladolid i Port lotniczy Praga im. Václava Havla[1][2]. Samoloty Enter Air obsługują również inne polskie i europejskie lotniska.

Wnętrze Boeinga 737-400 SP-ENF linii Enter Air Boeing 737-800, SP-ENW

Spis treści

Historia | edytuj kod

Enter Air utworzyli Marcin Kubrak (39,1% udziałów), Grzegorz Polaniecki (13,2% udziałów), Mariusz Olechno i Andrzej Kobielski, którzy poznali się w czasie pracy w Centralwings i zasiadają w zarządzie firmy. Pomysłodawcą spółki był Grzegorz Polaniecki. Enter Air powstał w wyniku przejęcia upadłej polskiej spółki słowackich linii Seagle Air[3]. Przewoźnik został utworzony w listopadzie 2009 roku, a swój pierwszy sezon rozpoczął w kwietniu 2010 roku. Powstaniu nowej linii lotniczej sprzyjała dobra, na tle Europy, kondycja polskiej gospodarki i przede wszystkim kondycja polskiego rynku czarterowego, który mimo kryzysu na świecie rósł o ponad 5% rok do roku. W pierwszym okresie linia korzystała z dwóch samolotów typu B737-400. Rejs inauguracyjny odbył się 25 kwietnia 2010 roku z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie na nowe lotnisko Enfidha między Sousse a Tunisem w Tunezji. Trasę z Warszawy do Tunezji i z powrotem wykonał samolot Enter Air o znakach rejestracyjnych SP-ENB.

W czerwcu 2010 do linii trafił trzeci samolot Boeing 737-400 o znakach rejestracyjnych SP-ENC. 17 stycznia 2011 na lotnisko w Warszawie dotarł czwarty samolot dla Enter Air, Boeing 737-800 (NG), który otrzymał znaki rejestracyjne SP-ENZ i został skierowany głównie do obsługi lotów do Hiszpanii, na Wyspy Kanaryjskie i do Egiptu.

8 lutego 2011 do Polski przybył piąty samolot dla linii Enter Air. Jego typ to Boeing 737-400. 16 marca 2011 na warszawskim lotnisku Chopina wylądował szósty samolot, który otrzymał znaki SP-ENY. 22 marca 2011 Enter Air odebrał swój siódmy samolot na lotnisku Shannon. Samolot otrzymał znaki SP-ENH. W kwietniu linia otrzymała kolejnego Boeinga. Dostawa z 14 lipca 2012 to Boeing 737-400 SP-ENK.

W sezonie zimowym 2011/2012 Enter Air rozpoczął swoje pierwsze regularne rejsy na Sri Lankę oraz do Bangkoku. Rejsy obsługują Boeingi 737-800.

16 grudnia 2011 Enter Air przewiózł milionowego pasażera. W dniu 16 listopada 2011 r. na Gali Awionetka w Hotelu Marriott w Warszawie, Enter Air został wyróżniony jako Najlepsza Linia Lotnicza Roku 2011. Nagroda została przyznana za zbudowanie silnej linii lotniczej, zarejestrowanej w Polsce[4].

Jesienią 2013 firma uzyskała zezwolenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wykonywanie połączeń regularnych pomiędzy Tel Awiwem a Warszawą i Katowicami.

W sezonie letnim 2014 składająca się z czternastu samolotów flota Enter Air została czasowo uzupełniona przez Airbusa A320 łotewskiej linii SmartLynx[5].

19 czerwca 2015 linie ogłosiły wejście na warszawską giełdę w celu pozyskania środków na zakup nowych samolotów. Tego samego dnia przewoźnik zamówił 4 samoloty (2× Boeing 737-800NG oraz 2× Boeing 737-8 MAX). Ostatecznie debiut grupy kapitałowej Enter Air na GPW nastąpił w 14 grudnia 2015 roku. Pieniądze ze sprzedaży akcji przewoźnik przeznaczył na nowe samoloty. W 2016 r. spółka zaczęła wprowadzać do ruchu zamówione 18 sztuk Boeingów 737-800[3].

W roku 2019 Enter Air nabył za $2 mln 49% udziałów w szwajcarskiej linii lotniczej Germania Flug AG, planując budowę nowej marki „Chair”[6].

Flota | edytuj kod

Boeing 737-400 SP-ENF w Rotterdamie

Flota przewoźnika liczy obecnie 27 samolotów. Średni wiek maszyn linii to 16,8 lat (stan na dzień 25 sierpień 2019)[7]

Samoloty Enter Air są skonfigurowane na 189 (B737-800) miejsc pasażerskich w jednej klasie. Na przełomie lipca-października 2012 wszystkie maszyny zostały zaopatrzone w nowe fotele Recaro 3520 (zapewniają więcej miejsca na nogi i są lżejsze) odkupione od Lufthansy, a maszyny SP-ENZ i SP-ENX zostały w październiku 2012 wyposażone w winglety. Konfiguracja samolotów Enter Air, oraz dbałość o procedury ekologiczne zapewniają flocie B737NG jeden z najniższych wskaźników spalania w przeliczeniu na fotelokilometr na świecie[potrzebny przypis].

Boeingi 737-800 Enter Air mają zasięg wystarczający by operować z jednym międzylądowaniem do portów na Dalekim WschodzieSri Lanka,Kolombo oraz  Tajlandia: Phuketu, Bangkoku) i do Afryki środkowejKenia: Mombasa).

Ostatnim samolotem starszej generacji Boeing 737-400 był samolot o znakach rejestracyjnych SP-ENI, który zakończył służbę u przewoźnika w październiku 2017 roku.[10]

Pod koniec roku 2018, przyłączono do floty dwa samoloty najnowszej generacji Boeing 737 MAX, które po kilku miesiącach (w marcu 2019 roku) po dwóch katastrofach tego modelu linie zmuszone były zawiesić na czas nieokreślony z polecenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Kierunki lotów | edytuj kod

Enter Air wykonuje połączenia do następujących portów lotniczych (stan z 11 listopada 2011[11]):

BurgasWarnaDubrownikSplitZadarPragaPafosLyonNantesParyż-Charles de GaulleTuluzaChaniaHeraklionKosRodosSalonikiZakintosAraxosKorfuAtenyGironaPalma de MallorcaMalagaSewillaWarszawa-ChopinKatowiceGdańskSzczecinBydgoszczPoznańWrocławŁódźKrakówRzeszówFaroEnfidhaMonastyrAntalyaBodrumDalamanIzmirTel AwiwKataniaLamezia TermeOlbiaAlmeriaPulaKawalaMenorkaBarcelonaMadrytManchesterLondynBatumiBordeauxTromsøHelsinkiPalermoBudapesztSaragossaBilbaoEnontekiöVilladolid Mapa lotnisk obsługiwanych przez Enter Air w Europie
Gran CanariaTeneryfa-PołudnieFuerteventuraLanzarote Mapa lotnisk obsługiwanych przez Enter Air na Wyspach Kanaryjskich
HurghadaSzarm el-SzejkMarsa AlamTabaMombasaAgadirMaderaEjlatDżerba Mapa lotnisk obsługiwanych przez Enter Air w Afryce
DubajBangkokPhuketKolombo Mapa lotnisk obsługiwanych przez Enter Air w Azji

Dane adresowe | edytuj kod

Siedziba rejestrowa:
Enter Air Sp. z o.o., ul. Komitetu Obrony Robotników 74, 02-146 Warszawa.

Adres korespondencyjny:
ul. Komitetu Obrony Robotników 74, 02-146 Warszawa

Przypisy | edytuj kod

  1. Nasza działalność (pol.). enterair.pl. [dostęp 2017-11-01].
  2. Prezes Enter Air: Czekamy na Boeingi 737 MAX. Jeśli się sprawdzą, zamówimy więcej (cz. II) (pol.). rynek-lotniczy.pl. [dostęp 2017-11-07].
  3. a b BogdanB. Możdżyński BogdanB., Najpopularniejsze linie czarterowe w Polsce. Kto zagrozi Enter Air?, 17 maja 2017 [dostęp 2017-05-29] .
  4. Enter Air Najlepszą Linią Lotniczą Roku!. [dostęp 2012-01-17].
  5. A320 SmartLynx poleci dla Enter Air. [dostęp 2012-06-30].
  6. Nowa linia lotnicza na europejskim niebie. Współwłaścicielem jest polski przewoźnik
  7. www.planespotters.net - Wiek floty Enter Air. [25 sierpień 2019]
  8. www.pasazer.com - Enter Air już bez boeingów 737-400. [9.10.2017]
  9. Uziemione boeingi 737 MAX. Hiobowa wiadomość dla producenta, Onet Wiadomości, 14 marca 2019 [dostęp 2019-08-23]  (pol.).
  10. Pasazer.com: Enter Air już bez boeingów 737-400, Pasazer.com [dostęp 2018-06-10] .
  11. Enter Air - Siatka połączeń (pol.). Enter Air. [dostęp 2011-11-11].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Enter Air" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy