Ford


Na mapach: 42°18′53″N 83°12′38″W/42,314722 -83,210556

Ford Motor Company w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Ford) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Siedziba w Dearborn, Michigan Henry Ford – założyciel koncernu Ford Model T

Ford Motor Companyamerykański koncern motoryzacyjny założony 16 czerwca 1903 roku przez Henry’ego Forda w Detroit.

Firma dysponowała własnymi lasami, kopalniami, hutami, transportem wodnym, lotniczym i kolejowym. W pewnym okresie fabryka w Dearborn zatrudniała około 100 tys. osób[2]. Obecnie jest to duży koncern branży motoryzacyjnej produkujący samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pojazdy i maszyny rolnicze, sprzęt informatyczny i inne wyroby. Koncern zatrudnia około 246 tys. pracowników (czerwiec 2008)[3].

W USA produkowane są luksusowe modele Forda, sprzedawane pod marką Lincoln. Ford zakupił także niewielkie udziały w markach Mazda i Aston Martin. W 1989 roku koncern został posiadaczem marki Jaguar, a od 2000 roku Land Rovera. Obydwie zostały sprzedane Tata Motors w 2008 roku. Własnością Forda od 1999 r. było Volvo, które zostało sprzedane w 2010 roku firmie Zhejiang Geely Holding Group. W 2011 roku Ford zaprzestał produkcji samochodów spod nazwy Mercury (marka pozycjonowana cenowo pomiędzy Fordem a Lincolnem), które funkcjonowało od 1938 roku.

Ford jest drugim co do wielkości producentem samochodów w USA i piątym pod względem wielkości na świecie. W 2015 roku z fabryk Forda wyjechało około 6 mln 635 tys. pojazdów[1].

W zależności od zapotrzebowań rynku, Ford Motor Company zakładał w różnych krajach swoje filie, w których produkuje się całkiem różne, często nie występujące gdzie indziej modele marki Ford. Największa z nich to Ford-Werke AG, znajdująca się w Kolonii, w Niemczech.

Spis treści

Marki samochodów należące do Ford Motor Company | edytuj kod

Obecnie | edytuj kod

  • Ford – amerykańska marka powstała w 1903 roku
  • Lincoln – amerykańska marka powstała w 1917 roku (należy do Forda od 1922)

Dawniej | edytuj kod

  • Mercury – amerykańska marka powstała w 1939 roku, zlikwidowana w 2010 [1]
  • Meteor - kanadyjska marka istniejąca w latach 1949–1976
  • Edsel – marka istniejąca w latach 1957–1959
  • Merkur – marka istniejąca w latach 1985–1989
  • Daimler – brytyjska marka powstała w 1896 roku, należąca do Forda w latach 1989–2008
  • Jaguar – brytyjska marka powstała w 1922 roku, należąca do Forda w latach 1989–2008
  • Aston Martin – brytyjska marka powstała w 1913 roku, należąca do Forda w latach 1994–2007
  • Land Rover – brytyjska marka powstała w 1948 roku, należąca do Forda w latach 2000–2008
  • Volvo – szwedzka marka powstała w 1927 roku, należąca do Forda w latach 1999–2010


Ford w Stanach Zjednoczonych | edytuj kod

Historia | edytuj kod

Przedsiębiorstwo Ford powstało w USA w 1903 roku. Założył je Henry Ford, twórca wyrobów masowej produkcji. Rok później otwarto pierwszą zagraniczną fabrykę w Kanadzie. Do dziś w tym kraju produkuje się amerykańskie modele Forda. W 1908 roku pojawił się Ford Model T. Dzięki zastosowaniu taśmy produkcyjnej, z roku na rok stawał się coraz tańszy, do tego stopnia, że średnio zarabiający ludzie mogli zacząć myśleć o jego zakupie. Do 1928 roku, kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Jego następcą był bardzo udany Ford Model A z roku 1927. Do 1931 roku wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk. W latach trzydziestych nastąpił podział konstrukcji na osobowe i dostawcze, gdyż do tej pory wersje pick-up opierały się na podwoziach aut osobowych. Podczas II wojny światowej, w 1941 zakłady przestawiono w całości na produkcję wojskową: samochodów terenowych i ciężarowych, silników i samolotów. Wyprodukowano w nich m.in. 275 tysięcy terenowego modelu Ford GPW, będącego odpowiednikiem jeepa Willysa, oraz ponad 8500 bombowców B-24 Liberator[4].

Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych, już pod koniec 1945 roku wznowiono produkcję zmodyfikowanych modeli przedwojennych[4]. Koncern Forda należał po wojnie do tzw. „wielkiej trójki” amerykańskich koncernów samochodowych (Big Three). Podstawową marką koncernu był przystępny cenowo Ford, rywalizujący z Chevroletem o pierwsze miejsce na rynku (trzecim konkurującym producentem w tym segmencie był Plymouth)[5]. W 1949 roku sprzedaż osobowych Fordów na rynku amerykańskim przekroczyła milion[6]. Oprócz samochodów osobowych, w 1948 roku wprowadzono nową linię lekkich ciężarówek i pick-upów o oznaczeniu F, która stała się następnie najpopularniejszymi amerykańskimi lekkimi ciężarówkami[7]. Koncern Forda produkował także samochody pod innymi markami, przede wszystkim luksusowy Lincoln i średniej klasy Mercury[5]. W 1957 roku wprowadzono na rynek nową markę średniej klasy Edsel, która poniosła jednak spektakularną porażkę[8]. Całkowicie nowy model Forda, jako pierwszy nowocześnie stylizowany z „wielkiej trójki”, pojawił się w czerwcu 1948 roku, był to Ford DeLuxe/Custom[6]. W 1954 roku wprowadzono model sportowy Ford Thunderbird, rywalizujący z sukcesem z Chevroletem Corvette[9]. Do przełomowych konstrukcji należy zaliczyć również Forda Falcona z 1960 roku, będącego pierwszym kompaktowym samochodem amerykańskim po II wojnie światowej, oraz tani, sportowy model Ford Mustang z 1964 roku. Rewelacyjna sprzedaż niemal wszystkich modeli z tego okresu zmusiła przedsiębiorstwo do ograniczania produkcji, gdyż w razie opanowania ponad 60% rynku, urząd antymonopolowy nałożyłby ogromne kary. Tak więc w połowie lat sześćdziesiątych na niektóre modele Forda trzeba było czekać nawet po trzy miesiące.

Pod koniec lat siedemdziesiątych Ford planował wprowadzenie w USA nowego, europejskiego, kompaktowego modelu, Forda Escorta, który zadebiutował na starym kontynencie w 1980 roku. Jednak uznano, że nie spodoba się klientom i podjęto decyzję o stworzeniu nowego projektu nadwozia, opartego o podzespoły wersji europejskiej. Auto nie było urodziwe, lecz dzięki niskiej cenie sprzedawało się umiarkowanie. W latach dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o ściślejszej współpracy z filią w Niemczech. W ten sposób Ford Mondeo pierwszej generacji był produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Ford Contour, a Ford Focus nawet pod tą samą nazwą.

Najpopularniejszym modelem osobowym w ostatnich latach był Ford Taurus, zastąpiony w 2005 roku nowym modelem Five Hundred. Jednak najpopularniejszym samochodem w USA jest pick-up, Ford serii F.

Według badania waszyngtońskiej organizacji Good Jobs First koncern Ford Motor Company otrzymał ok. 2,5 mld dolarów dotacji z programów federalnych i stanowych w okresie 2010-2013 – co uplasowało go wśród 10 najbardziej dotowanych firm w USA[10].

Modele Forda w USA i Kanadzie | edytuj kod

Ford Model A Ford Mustang Ford Custom Ford Crown Victoria Ford Escort Ford Probe Ford GT Ford Freestyle Ford E-Series Ford F-Series Ford Fusion (USA) Ford Explorer Ford Ka

Ford w Europie | edytuj kod

Ford Escort Ford Mondeo Ford Fiesta Ford Focus

Historia | edytuj kod

W 1911 roku powstała pierwsza fabryka Forda w Europie. Na jej lokalizację wybrano miasto Manchester w Anglii. Początkowo produkowano w niej Forda Model T. W późniejszych latach były to konstrukcje brytyjskie, jak Ford Perfect, Anglia, Popular, Cortina, czy Consul.

W 1925 roku otwarto nowe zakłady w Niemczech. Przed wojną produkowano tam takie modele jak Köln, Rheinland, czy Eifel. W 1931 roku powstała fabryka w Kolonii. W 1939 roku Niemcy zmienili nazwę zakładów na Ford-Werke. W latach 1941–1945 w tych fabrykach, pracujących na potrzeby wojny, zatrudniani byli pracownicy przymusowi. Po wojnie, w 1952 roku, pojawił się Ford Taunus.

Ford posiadał również zakład produkcyjny we Francji, zwany Ford S.A.F., gdzie powstawały modele Comete, Vedette i Versailles. Fabryka została sprzedana w połowie lat pięćdziesiątych przedsiębiorstwu Simca, które kontynuowała produkcję modelu Versailles, pod nazwą Simca Vedette.

W latach sześćdziesiątych nastąpiło zacieśnienie współpracy pomiędzy obydwiema filiami, niemiecką i angielską. Zaczęto produkować te same modele, czasem różniące się stosowanymi silnikami, jak Ford Capri. Z czasem zakłady brytyjskie zaczęły tracić na znaczeniu, tak, że dzisiaj europejskie biura konstrukcyjne znajdują się w Niemczech.

W latach osiemdziesiątych postawiono na nadwozia typu hatchback. W takich wersjach nadwoziowych debiutowały Ford Escort, Sierra i Scorpio. Kłopoty jakościowe, jakie miał głównie model Sierra i niską popularność Escorta IV gen. przełamał na dobre dopiero model Focus, chwalony za stylistykę i wysoką jakość wykonania.

Modele Forda w Europie | edytuj kod

Ford w Australii | edytuj kod

Ford Territory Ford Falcon Ute

Historia | edytuj kod

Filia Forda na kontynencie australijskim powstała w 1925 roku. Produkcja obejmowała początkowo amerykańskie, a później europejskie modele Fordów. Obecnie mniejsze modele są importowane z Europy, duże terenowe z USA. Typowo australijską konstrukcją jest obecnie produkowany model Falcon (od 1972 roku niemający już nic wspólnego z amerykańskim Falconem), wyposażony obecnie w duże silniki R6 i V8. Na jego bazie powstał luksusowy Ford Fairlane, oraz pick-up Ute (od ang. utility – użytkowy).

Modele Forda w Australii | edytuj kod

Ford w Ameryce Południowej | edytuj kod

Ford Ka Ford Fiesta sedan Ford EcoSport

W Ameryce Południowej fabryki Forda znajdują się w Argentynie i Brazylii. W roku 1986 powstała spółka Autolatina (Ford 49%, Volkswagen 51%), rozwiązana w 1995 roku.

Argentyna | edytuj kod

W 1916 roku Ford rozpoczął montaż modelu T. Jednym z najdłużej produkowanych w Argentynie modeli był jednak amerykański Ford Falcon produkowany tu od 1962 do 1992 roku. Wraz z zakończeniem produkcji Escorta, fabryka podjęła produkcję modelu Focus.

Modele Forda w Argentynie | edytuj kod

Brazylia | edytuj kod

W 1919 roku rozpoczęto montaż modelu T, później również modelu A. W latach 1930–1968 produkowano tylko samochody ciężarowe. W 1968 roku zadebiutował model Galaxie. Obecnie produkuje się tu modele Ka, Fiesta (modele gen. II 1989 i III 2002) oraz model EcoSport, bazujący na Fieście II gen., przypominający nieco model Fusion.

Modele Forda w Brazylii | edytuj kod

Ford w Azji | edytuj kod

Ford Ikon

Na niektórych rynkach azjatyckich, jak i w Stanach Zjednoczonych, pod marką Forda sprzedawane były i są niektóre modele Mazdy. Koreańska Kia Pride (oryginalnie: Mazda 121 z lat 1986–1991) sprzedawana była w USA jako Ford Festiva.

Tajlandia | edytuj kod

W Tajlandii Ford obecny był w latach 1960–1973. Następnie w 1995 roku powstała spółka Auto Alliance, w której głównymi udziałowcami są Ford (48%) i Mazda (45%). Produkuje ona samochody Ford Ranger, Everest – będący jego wersją terenową (nadwozie zamknięte, pięciodrzwiowe) – oraz pick-up Mazdę serii B, będącą podstawą dla modelu Ranger.

Modele Forda w Tajlandii | edytuj kod

Indie | edytuj kod

Przed II wojną światową montowano tu samochody z amerykańskich części. W 1999 roku otwarto nową fabrykę koło miasta Madras. Produkuje się tu model Ikon, będący wersją sedan modelu Fiesta.

Modele Forda w Indiach | edytuj kod

Modele koncepcyjne | edytuj kod

Ford Mustang Concept Ford Evos Ford Atlas

Fabryki koncernu | edytuj kod

Ameryka Północna | edytuj kod

 Stany Zjednoczone

Ameryka Południowa | edytuj kod

 Argentyna  Brazylia

Australia | edytuj kod

Azja | edytuj kod

 Indie

Europa | edytuj kod

 Wielka Brytania

 Niemcy

 Belgia

  • Genk – zatrudnienie: 10000 osób, produkcja modeli Galaxy, S-max, Transit i Mondeo
  • 25 grudnia 2014 z linii montażowej fabryki w Genk zjechał ostatni samochód. Produkcja nowych modeli została przeniesiona do zakładu w Walencji.

 Hiszpania

 Rosja

 Rumunia (Ford Romania)

– od listopada 2017 rozpoczęto produkcję modelu Ford EcoSport na linii montażowej sprowadzonej z fabryki Indyjskiej

 Francja

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g Ford Motor Company 2015 Annual Report (ang.). [dostęp 2016-06-21].
  2. Adam Leszczyński: Fortlandia w Amazonii, Alehistoria, 27 sierpnia 2012, s. 15, dod. do Gazety Wyborczej.
  3. Tysiące pójdą na bruk, „Rzeczpospolita”, B9, 13 listopada 2008.
  4. a b Flory 2008 ↓, s. 39-40.
  5. a b Flory 2008 ↓, s. 11.
  6. a b Flory 2008 ↓, s. 210-211.
  7. Flory 2008 ↓, s. 126.
  8. Flory 2008 ↓, s. 887-888.
  9. Flory 2008 ↓, s. 648.
  10. Philip Mattera: Subsidizing the Corporate One Percent: Subsidy Tracker 2.0 Reveals Big-Business Dominance of State and Local Development Incentives (ang.). Good Jobs First, Waszyngton, USA, luty 2014. s. 5. [dostęp 2014-03-18].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (producent samochodów):
Na podstawie artykułu: "Ford" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy