Ford Bronco (1965)


Ford Bronco (1965) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Broncosamochód osobowy typu SUV klasy kompaktowej, a następnie klasy średniej produkowany pod amerykańską marką Ford w latach 1966 – 1996.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Bronco I - tył Ford Bronco I Cabrio

Ford Bronco I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1965 roku.

Pierwszy niewielki samochód Forda łączący cechy pojazdu terenowego i drogowego został przedstawiony w drugiej połowie 1965 roku i otrzymał nazwę Bronco. Pierwsze wcielenie modelu zyskało charakterystyczne proporcje nadwozia wyróżniające się okrągłymi reflektorami na tle chromowanej atrapy chłodnicy, a ponadto specyficzny wygląd pojazdowi nadawały zaokrąglone kanty i kontrastowe barwy malowania nadwozia[1]. Bronco I oferowane było jako 3-drzwiowy SUV, a także kabriolet i pickup.

Silniki | edytuj kod

  • L6 2.8l Straight-6
  • L6 3.3l Straight-6
  • V8 4.7l Windsor
  • V8 4.9l Windsor


Druga generacja | edytuj kod

Ford Bronco II - profil

Ford Bronco II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1977 roku.

Druga generacja Bronco zastąpiła produkowany 12 lat model w 1977 roku, przechodząc gruntowną metamorfozę i przyjmując nową koncepcję średniej wielkości SUV-a zbudowanego na ramie. Podobnie jak konkurencyjne konstrukcje Dodge'a czy GMC, Bronco II było tak naprawde odmianą SUV innego pickupa marki - modelu F-Series, od którego odróżniał się krótszym, zabudowanym nadwoziem. Bronco II zyskało charakterystyczne, kanciaste proporcje[2].

Silniki | edytuj kod

  • V8 5.8l 351M
  • V8 6.6l 400


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Bronco III - tył

Ford Bronco III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1979 roku.

Bronco trzeciej generacji przeszło komsetyczne modyfikacje w stosunku do produkowanego jedynie 2 lata poprzednika. Jednakże, Ford uznał ten model jako kolejne wcielenie. Główną zmianą był nowy przód z charakterystyczną atrapą chłodnicy na planie chromowanej kraty. Nieznacnzie zmieniły się też niektóre wymiary zewnętrzne, a ponadto zmodyfikowano projekt wnętrza i urozmaicono listę wyposażenia[3].

Silniki | edytuj kod

  • L6 4.9l Straight-6
  • V8 4.9l 302
  • V8 5.8l 351M
  • V8 5.8l Windsor


Czwarta generacja | edytuj kod

Ford Bronco IV - profil

Ford Bronco IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1986 roku.

Czwarta generacja Forda Bronco podobnie jak poprzednicy została zbudowana jako zamknięta, skrócona osobowa alternatywa dla ówcześnej generacji bliźniaczego pickupa F-Series. Samochód przeszedł ewolucję pod kątem stylistycznym, zyskując charakterystyczne duże, prostokątne reflektory. Zmniejszono też ilość chromowanych ozdobników, zachowując przy tym zbliżone proporcje nadwozia[4].

Silniki | edytuj kod

  • L6 4.9l Straight-6
  • V8 4.9l 302
  • V8 5.8l Windsor


Piąta generacja | edytuj kod

Ford Bronco V - tył

Ford Bronco V został zaprezentowany po raz pierwszy w 1991 roku.

Piąte wcielenie Bronco zadebiutowało na początku lat 90., w których przypadła schyłkowa era SUV-ów zbudowanych bazie produkowanych na ramie pickupów. Ostatnia odsłona modelu została dostosowana stylistycznie do nowej wówczas generacji Forda F-Series, zyskując duże, zaokrąglone reflektory oraz bardziej stonowaną kolorystykę nadwozia[5].

Koniec produkcji i następca | edytuj kod

Produkcja zakończyła się zaledwie po 5 latach produkcji, kiedy to Ford postanowił nie kontynuować tej serii modelowej. Bronco zastąpił zupełnie nowy model Explorer[6].

Sprawa O.J. Simpsona | edytuj kod

Ford Bronco piątej generacji zapisał się trwale w świadomości amerykańskiej opinii publicznej za pomocą ucieczki O.J. Simpsona przed policją z 12 czerwca 1994 roku w Los Angeles, która była szeroko relacjonowana na żywo przez media[7][8]. Przestępca uciekał białym egzemplarzem SUV-a Forda z 1993 roku, który uwieczniono w słynnej fotografii pojazdu poruszającego się na tle zastępów radiowozów policji[9].

Zdaniem niektórych mediów, medialny incydent z udziałem Forda Bronco w tle poprawił sprzedaż samochodu w schyłkowym etapie produkcji, nie przekonując jednak Forda do przedłużenia jej[10].

Silniki | edytuj kod

  • L6 4.9l Straight-6
  • V8 4.9l 302
  • V8 5.8l Windsor


Bibliografia | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. FORD BRONCO HISTORY (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  2. The Second-Generation 78-79 Ford Bronco (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  3. The History of the Ford Bronco (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  4. A Bucking Brief Bronco History (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  5. A Visual History of the Ford Bronco, from Trail Crawling to Slow-Speed Chases (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  6. 2020 Ford Explorer: America’s Best-Selling SUV Reinvented (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  7. „Juice”, czyli kim był O.J. Simpson zanim wsiadł do Forda Bronco (pol.). [dostęp 2020-01-24].
  8. OJ on the Run: The Bronco Chase (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  9. TV news chopper spotted O.J. Simpson’s white Bronco, and the chase was on (ang.). [dostęp 2020-01-24].
  10. For Ford's Bronco, O.J. Simpson chase may have helped sales (ang.). [dostęp 2020-01-24].
Na podstawie artykułu: "Ford Bronco (1965)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy