Ford Escort (Europa)


Ford Escort (Europa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Escortsamochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez amerykańską markę Ford w latach 1967 – 2004.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Escort I - tył Ford Escort I 2D Ford Escort I Kombi

Ford Escort I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1967 roku.

W 1967 roku europejski oddział Forda przedstawił nowy model kompaktowy, który zastąpił popularną linię modelową Anglia, a także produowaną wcześniej rodzinę niewielkich kombi Squire[1].

Pierwsza generacja Forda Escorta została utrzymana w nowym kierunku stylistycznym marki, charakteryzując się obłymi liniami nadwozia i wyraźnymi przetłoczeniami na panelach bocznych. Z przodu pojawiły się duże okrągłe reflektory z łączacą je wąską atrapą chłodnicy, z kolei pas tylny zdobiły niewielkie prostokątne lampy i chromowana obwódka nadwozia[2].

Samochód oferowany był w szerokiej gamie wersji nadwoziowych. Poza sedanem dostępnym z jedną lub dwiema parami drzwi, ofertę poszerzyła także dostępna w dwóch wariantach liczby drzwi wersja kombi. Ponadto, na bazie Escorta powstał też samochód dostawczy - Escort Van[3].

Ford Escort I był samochodem o światowym zasięgu. Poza rynkiem Europy Zachodniej, oferowano i produkowano go także w Republice Południowej Afryki, Australii i Nowej Zelandii, a także w wielu krajach Azji, z produkcją w Izraelu i na Tajwanie[4].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Deluxe
  • Super
  • GT
  • Sport
  • RS 1600
  • RS 2000

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

Ford Escort II - tył Ford Escort II Sedan po liftingu Ford Escort II Kombi

Ford Escort II zaprezentowany został po raz pierwszy w 1974 roku.

Druga generacja Escorta w obszerny sposób odświeżyła i zmodernizowała koncepcję znaną z poprzedniego modelu. Podobnie jak przedstawiony w podobnym czasie Ford Capri, samochód zyskał bardziej zwarte proporcje nadwozia, z mniejszą ilością przetłoczeń[14]. Głównym ozdobnikiem linii bocznej stała się podłużna czarna listwa, z kolei z tyłu pojawiły się większe niż poprzednio prostokątne lampy.

Z przodu pojawiła się większa, prostokątna atrapa chłodnicy, która tym razem obejmowała mniejsze, okrągłe reflektory[15]. W zależności od wariantu wyposażeniowego, Escort II oferowany był z jedną lub dwiema parami reflektorów. Druga konfiguracja była spotykana w bogatszych i bardziej sportowych wersjach: Sport, RS Mexico i RS 2000[16].

Ford Escort II był drugim i ostatnim wcieleniem modelu, które oferowano w Australii i Nowej Zelandii. W 1980 roku zastąpił je tam nowy, lokalny model Laser.

Lifting | edytuj kod

W 1979 roku Escort II przeszedł obszerną modernizację, w ramach której z przodu pojawiły się nowe, większe reflektory. Zamiast dotychczasowego okrągłego kształtu, tym razem zyskały one kwadratową formę z nieznacznie zaokrąglonymi rogami[17].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • L
  • GL
  • Sport
  • RS Mexico
  • RS 2000

Dane techniczne | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Escort III - tył Ford Orion I Ford Escort III Kombi Ford Escort III Cabriolet

Ford Escort III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1980 roku.

Trzecia generacja kompaktowego modelu Forda została tym razem opracowana jako model z myślą wyłącznie o rynku europejskim, jako zupełnie nowa konstrukcja. Pojazd powstał na nowej, wydłużonej platformie, przez co stał się wyraźnie dłuższy, a także obszerniejszy w środku[23]. Samochód uzyskał bardziej kanciasty kształt nadwozia, z wyraźnie zaznaczonymi trzema bryłami nadwozia. Z przodu pojawiły się duże, dwuczęściowe klosze reflektorów, z kolei tył dominowały większe, prostokątne lampy.

Po raz pierwszy w Escorcie zastosowano napęd na przednią oś. Nowością było także nadwozie typu liftback trzy lub pięciodrzwiowe, oferujące łatwiejszy dostęp do przedziału bagażowego[24]. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1981 samochód zajął 1. pozycję[25].

W październiku 1980 po raz pierwszy zaprezentowano wersję XR3 z silnikiem 1.6 l gaźnikowym o mocy 96 KM a następnie we wrześniu na salonie w Paryżu 1982 XR3i z silnikiem 1.6 l na wtrysku Bosch-a (K-Jetronic) o mocy 105KM[26]. We wrześniu 1981 roku zaprezentowano 2-drzwiowy kabriolet. Wyczynowa wersja RS 1600 i ukazała się światu na Frankfurckim salonie we wrześniu 1981 i miała moc 115 KM.

Ofertę nadwoziową pod koniec 1982 roku uzupełniła także odmiana kombi. Wersja dostawcza tym razem oferowana była pod nazwą Escort Van tylko w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Na pozostałych rynkach europejskich stosowano odtąd nową nazwę Ford Express[27].

Orion | edytuj kod

W sierpniu 1983 roku ofertę nadwoziową kompaktowego modelu Forda w Europie uzupełniła także wersja sedan, która tym razem otrzymała inną nazwę Ford Orion[28], będąc odtąd firmowaną jako odrębna linia modelowa. Kształt nadwozia, na czele z lampami, nawiązywał do większego modelu Cortina.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • L
  • GL
  • Ghia
  • XR3

Dane techniczne | edytuj kod


Czwarta generacja | edytuj kod

Ford Escort IV - tył Ford Orion II Ford Escort IV Kombi Ford Escort IV Cabriolet

Ford Escort IV została zaprezentowana po raz pierwszy w 1986 roku.

Opracowując czwartą generację europejskiego Forda Escorta, producent zdecydował się gruntownie zmodernizować poprzednika, poddając go de facto jedynie obszernej restylizacji[35]. Przyniosła ona bardziej aerodynamiczne proporcje i łagodniejsze linie. Z przodu pojawiła się znaznie mniejsza atrapa chłodnicy z logo umieszczonym tym razem na masce, a także przemodelowany kształt reflektorów. Tylną część nadwozia zdobiły tym razem lampy o gładszej strukturze, a na nadwoziu po raz pierwszy zamontowano większe, plastikowe zderzaki[36].

Zmiany wizualne w mniejszym stopniu objęły wersje nadwoziowe kombi oraz kabriolet, w których tylna część nadwozia zachowała taki sam wygląd, co w przypadku poprzedniej, trzeciej generacji, będącej modelem przed restylizacją. Podobnie jak poprzednio, wersja dostawcza nosiła na większości rynków Europy nazwę 'Express[37].

Pod kątem technicznym, pod maską pojawiła się nowa jednostka napędowa o pojemności 1.4 l. W 1989 roku w aucie zamontowano nowy silnik Diesla o pojemności 1.8 l. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic. Najmocniejsza wersja RS Turbo z silnikiem o mocy 132 KM (często legitymująca się mocą 145-150 KM) sterowana była systemem wtrysku KE-Jetronic[38].

Orion | edytuj kod

Podobnie jak w przypadku poprzednika, Escort IV w wersji sedan produkowany był pod oddzielną nazwą Orion. Kolejna odsłona w ramach zmian wizualnych otrzymała tylne lampy o wygładzonej strukturze, a także większe zderzaki i łagodniejsze kanty[39].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • L
  • LX
  • GL
  • Ghia
  • XR3i
  • RS Turbo

Silnik | edytuj kod

  • L4 1.2l Valencia
  • L4 1.2l HCS
  • L4 1.3l 1.3l Valencia
  • L4 1.3l HCS
  • L4 1.3l CVH
  • L4 1.6l CVH
  • L4 1.6l CVH Turbo
  • L4 1.6l LT Diesel
  • L4 1.7l Lynx Diesel


Piąta generacja | edytuj kod

Ford Escort V - tył Ford Orion III Ford Escort V Kombi Ford Escort V po liftingu Ford Escort V - tył po liftingu

Ford Escort V został zaprezentowany po raz pierwszy w 1990 roku.

Opracowując piątą generację Escorta, europejski oddział Forda zbudował kompaktowy model według zupełnie nowej koncepcji[40]. Samochód powstał na nowej platformie, zyskując nowocześniejsze, bardziej zaokrąglone proporcje z łagodniejszymi kantami. Z przodu pojawiły się większe, bardziej podłużne reflektory w stylu większego modelu Sierra, z kolei z tyłu pojawiły się mniejsze, prostokątne lampy. Panele boczne zdobiły tym razem wyraźniej zaznaczone, biegnące przez całą długość nadwozia przetłoczenia[41].

Duże zmiany wizualne, poza kabrioletem, przeszła wersja kombi. Zyskała ona charakterystycznie obły, zaokrąglony dach, a także podłużne tylne lampy i dużą, znacznie przestronniejszą przestrzeń nadwoziową[42].

Orion | edytuj kod

Oferta nadwoziowa piątej generacji europejskiego Forda Escorta po raz trzeci i zarazem po raz ostatni została uzupełniona także o odmianę sedan o innej, odrębnej nazwie Ford Orion. Zyskała ona wyraźnie zaznaczony bagażnik o podłużnej bryle[43]. We wrześniu 1993 roku wycofano nazwę Orion dla wersji sedan i włączono ją w gamę Escorta. W Brazylii samochód był produkowany jako druga generacja dotychczasowej lokalnej linii modelowej Verona[44].

Lifting | edytuj kod

Jesienią 1993 roku Ford przedstawił Escorta piątej generacji po obszernej restylizacji, która objęła zarówno wygląd pasa przedniego, jak i tylnego. Z przodu pojawiły się większe reflektory i inny kształt zderzaka, a także charakterystyczna, owalna atrapa chłodnicy z umieszczonym na nim logo producenta. Z tyłu z kolei producent zaontował szersze, dwuczęściowe lampy obejmujące tym razem także klapę bagażnika[45].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Encore
  • LX
  • Ghia
  • Si
  • XR3i

Silniki | edytuj kod

  • L4 1.3l HCS 60 KM
  • L4 1.4lCFi CVH 71 KM
  • L4 1.4l EFi CVH 75 KM
  • L4 1.6l G/H CVH 90 KM
  • L4 1.6l EFi CVH 105 KM
  • L4 1.6l EFi Zetec 90 KM
  • L4 1.8l EFi Zetec 105 KM
  • L4 1.8l EFi Zetec 115 KM
  • L4 1.8l EFi Zetec 130 KM
  • L4 1.8l D Endura D Diesel 60 KM
  • L4 1.8l TD Endura D Diesel 70 KM
  • L4 1.8l TD Endura D Diesel 75 KM
  • L4 1.8l TD Endura D Diesel 90 KM
  • L4 2.0l EFi DOHC 150 KM
  • L4 2.0l 16V Cosworth YBT Turbo 220 KM


Szósta generacja | edytuj kod

Ford Escort VI - tył Ford Escort VI Sedan Ford Escort VI Kombi Ford Escort VI Cabriolet

Ford Escort VI został zaprezentowany po raz pierwszy w 1995 roku.

Szósta i zarazem ostatnia odsłona europejskiego Forda Escorta, podobnie jak czwarta generacja wobec poprzednika, była jedynie nieznacznie zmodernizowanym modelem piątej generacji. W ramach obszernego face liftingu zmienił się praktycznie jedynie wygląd przedniego pasa, gdzie pojawiły się mniejsze, zaokrąglone u wewnętrznych krawędzi reflektory, a także charakterystyczna, owalna atrapa chłodnicy[46].

Ponadto, producent zdecydował się wprowadzić nowy projekt deski rozdzielczej. W 1996 w wyposażeniu standardowym znalazła się poduszka kierowcy oraz wspomaganie kierownicy[47].

Gama nadwoziowa była równie obszerna, co w przypadku poprzednika w ostatnich latach produkcji, i składała się z 3 i 5-drzwiowego liftbacka, 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego kombi oraz 2-drzwiowego kabrioletu. Ponadto, na rynku Wielkiej Brytanii i Irlandii ofertę uzuepełnił także dostawczy furgon o nazwie Escort Van, który na pozostałych rynkach europejskich nosił nazwę Ford Express i produkowany był do 2002 roku[48].

Koniec produkcji i następca | edytuj kod

Choć już w 1998 roku Ford przedstawił zupełnie nowy model Focus, który docelowo miał zastąpić Escorta VI, to modele oferowano równolegle przez kolejne dwa lata aż do lipca 2000 roku. Wyjątkiem był rynek argentyński, gdzie z przeznaczeniem na lokalny rynek Ford Escort był produkowany dłużej, do 2004 roku[49].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Bis
  • L
  • LX
  • CLX
  • Si
  • Ghia
  • Ghia X

Dane techniczne | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  2. Ford Escort Mk1: Buying guide and review (1968-1975) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  3. Ford Escort Mk1 (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  4. FORD ESCORT MK1 REVIEW: TOP TEN FORDS #8 (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  5. 1968 Ford Escort 940 Saloon Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  6. 1968 Ford Escort 1100 Saloon Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  7. 1968 Ford Escort 1300 Saloon Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  8. 1970 Ford Escort 1300 GT Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  9. 1968 Ford Escort 1300 Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  10. 1970 Ford Escort Mexico Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  11. 1968 Ford Escort Twin Cam Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  12. 1970 Ford Escort RS1600 Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  13. 1972 Ford Escort RS2000 Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  14. Buyer’s guide: Ford Escort Mk2 (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  15. The legendary Mk2 Escort is returning (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  16. Ford Escort Sport/RS Mexico/RS2000 (1975 - 1980) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  17. Ford Escort at 50: the rise and fall of Britain’s best-seller (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  18. 1975 Ford Escort 1100 Popular Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  19. 1975 Ford Escort 1600 Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  20. 1975 Ford Escort RS Mexico Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  21. 1975 Ford Escort RS1800 Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  22. 1975 Ford Escort RS2000 Sport Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  23. Ford Escort Mk3 (1980 - 1990) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  24. FORD ESCORT MKIII REVIEW (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  25. Previous winners – Car of the Year 1981 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  26. Ford Escort XR3 (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  27. FORD EXPRESS (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  28. FORD ORION (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  29. 1980 Ford Escort 1.1 Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  30. a b c d Jean-PaulJ.P. THEVENET Jean-PaulJ.P., l'Automobile Toutes les voitures du monde 83/84, 1982 .
  31. 1980 Ford Escort 1.3 GL Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  32. 1980 Ford Escort 1.6 GL Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  33. 1980 Ford Escort XR3 Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  34. 1984 Ford Escort Diesel Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  35. FORD ESCORT 4 GENERACJI (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  36. Ford Escort MK3/MK4 (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  37. Ford Escort Mk3 (1980 - 1990) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  38. Ford Escort XR3 and XR3i (1980 - 1990) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  39. The Ford Orion… (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  40. BOTTLED IT!: Ford Escort MK5 (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  41. Ford Escort (1990 - 2000) used car review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  42. Ford Escort V (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  43. 1990 Ford Orion 1.8 D Ghia (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  44. 1993 Ford Verona Ghia 2.0i (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  45. Ford Escort Mk5/Mk6 – A future classic? (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  46. Ford Escort (1990 - 2000) used car review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  47. Ford Escort | Auto Express (ang.). [dostęp 2020-04-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2019-05-17)].
  48. Ford Escort MKV [awarie i problemy (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  49. Ford Escort - Tani nie musi znaczyć zły (pol.). [dostęp 2020-04-12].
Na podstawie artykułu: "Ford Escort (Europa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy