Ford Everest w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaFord Everest – samochód osobowy typu SUV klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Ford od 2003 roku. Od 2015 roku produkowana jest trzecia generacja pojazdu.
Spis treści
Pierwsza generacja | edytuj kod
Ford Everest I - tyłFord Everest I został po raz pierwszy zaprezentowany w 2003 roku.
W 2003 roku Ford przedstawił swoją odpowiedź na duże japońskie SUV-y opracowane na ramie, oferowane głównie na rynkach azjatyckich i afrykańskich. Podobnie jak w przypadku konkurencji, Everest powstał jako osobowa odmiana pickupa - modelu Ranger.
Samochód zyskał charakterystyczną, kanciastą sylwetkę z wąskimi tylnymi lampami w słupkach oraz duży przedział bagażowy umożliwiający wykorzystanie chowanego, trzeciego rzędu siedzeń[1]. Na rynku indyjskim samochód oferowano pod nazwą Endeavour.
Silniki | edytuj kod
- L4 2.6l EGI 134 KM
- L4 2.5L SOHC Turbodiesel 110 KM
Druga generacja | edytuj kod
Ford Everest II - tył Ford Everest II po liftinguFord Everest II został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 roku.
W 2006 roku Ford zaprezentował drugą generację modelu Everest. Samochód powstał tym razem na bazie kolejnego wcielenia Forda Rangera, adaptując po nim wygląd pasa przedniego, kokpit i przednie drzwi[2].
Pozostała część nadwozia zachowała z kolei ewolucyjny kierunek zmian w stosunku do poprzednika - samochód dalej utrzymano w kanciastych proporcjach, z pionowymi tylnymi lampami i opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń[3].
Lifting | edytuj kod
W 2009 roku Ford przeprowadził gruntowną modernizację pickupa Ranger, który objął także Everesta II. Samochód otrzymał zupełnie nowy pas przedni z bardziej owalnym kształtem reflektorów, a ponadto większą, chromowaną atrapę chłodnicy i zmodyfikowane wkłady tylnych lamp[4].
Silniki | edytuj kod
- L4 2.5L Duratorq TDCi 142 KM
- L4 3.0L Duratorq TDCi 156 KM
Trzecia generacja | edytuj kod
Ford Everest III - tyłFord Everest III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2015 roku.
Ford po raz pierwszy zapowiedział opracowane od podstaw, zupełnie nowe wcielenie modelu w sierpniu 2013 roku, prezentując prototyp Everest Concept. Seryjny model miał premierę rok później, w listopadzie 2014 roku. Podobnie jak poprzednicy, Everest III został oparty na bazie kolejnego wcielenia pickupa Ranger[5].
Sylwetka przeszła istotną metamorfozę - samochód zyskał bardziej krągłą i obłą sylwetkę, a ponadto zyskał wyraźnie bardziej globalne znaczenie. Po raz pierwszy w historii Everesta, samochód poza rynkiem Azji Wschodniej trafił do sprzedaży także w Australii i Nowej Zelandii[6], Chinach[7] i Afryce Południowej[8].
Lifting | edytuj kod
W kwietniu 2019 roku zaprezentowano model po drobnej modernizacji. Pojawiło się nowe wypełnienie atrapy chłodnicy, nowa kolorystyka nadwozia, większy ekran dotykowy w środku oraz zmodernizowana gama jednostek napędowych[9].
Silniki | edytuj kod
- L4 2.2L Duratorq 118 KM
- L5 3.5L Duratorq 197 KM
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Ford Endeavour – some history (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ Ford unveils its first 7-seater mid-sized SUV (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ Consumer aspirations more important for Ford Endeavour (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ Ford Everest Facelift (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ 2015 Ford Everest officially revealed (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ 2015 Ford Everest SUV set for November reveal (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ Ford Everest SUV Revealed in China, Not Coming to U.S. (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ Ford Everest to be built in South Africa (ang.). [dostęp 2020-02-05].
- ↑ Updated Ford Everest revealed (ang.). [dostęp 2020-02-05].