Ford Everest


Ford Everest w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Everestsamochód osobowy typu SUV klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Ford od 2003 roku. Od 2015 roku produkowana jest trzecia generacja pojazdu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Everest I - tył

Ford Everest I został po raz pierwszy zaprezentowany w 2003 roku.

W 2003 roku Ford przedstawił swoją odpowiedź na duże japońskie SUV-y opracowane na ramie, oferowane głównie na rynkach azjatyckich i afrykańskich. Podobnie jak w przypadku konkurencji, Everest powstał jako osobowa odmiana pickupa - modelu Ranger.

Samochód zyskał charakterystyczną, kanciastą sylwetkę z wąskimi tylnymi lampami w słupkach oraz duży przedział bagażowy umożliwiający wykorzystanie chowanego, trzeciego rzędu siedzeń[1]. Na rynku indyjskim samochód oferowano pod nazwą Endeavour.

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.6l EGI 134 KM
  • L4 2.5L SOHC Turbodiesel 110 KM


Druga generacja | edytuj kod

Ford Everest II - tył Ford Everest II po liftingu

Ford Everest II został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 roku.

W 2006 roku Ford zaprezentował drugą generację modelu Everest. Samochód powstał tym razem na bazie kolejnego wcielenia Forda Rangera, adaptując po nim wygląd pasa przedniego, kokpit i przednie drzwi[2].

Pozostała część nadwozia zachowała z kolei ewolucyjny kierunek zmian w stosunku do poprzednika - samochód dalej utrzymano w kanciastych proporcjach, z pionowymi tylnymi lampami i opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń[3].

Lifting | edytuj kod

W 2009 roku Ford przeprowadził gruntowną modernizację pickupa Ranger, który objął także Everesta II. Samochód otrzymał zupełnie nowy pas przedni z bardziej owalnym kształtem reflektorów, a ponadto większą, chromowaną atrapę chłodnicy i zmodyfikowane wkłady tylnych lamp[4].

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.5L Duratorq TDCi 142 KM
  • L4 3.0L Duratorq TDCi 156 KM


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Everest III - tył

Ford Everest III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2015 roku.

Ford po raz pierwszy zapowiedział opracowane od podstaw, zupełnie nowe wcielenie modelu w sierpniu 2013 roku, prezentując prototyp Everest Concept. Seryjny model miał premierę rok później, w listopadzie 2014 roku. Podobnie jak poprzednicy, Everest III został oparty na bazie kolejnego wcielenia pickupa Ranger[5].

Sylwetka przeszła istotną metamorfozę - samochód zyskał bardziej krągłą i obłą sylwetkę, a ponadto zyskał wyraźnie bardziej globalne znaczenie. Po raz pierwszy w historii Everesta, samochód poza rynkiem Azji Wschodniej trafił do sprzedaży także w Australii i Nowej Zelandii[6], Chinach[7] i Afryce Południowej[8].

Lifting | edytuj kod

W kwietniu 2019 roku zaprezentowano model po drobnej modernizacji. Pojawiło się nowe wypełnienie atrapy chłodnicy, nowa kolorystyka nadwozia, większy ekran dotykowy w środku oraz zmodernizowana gama jednostek napędowych[9].

Silniki | edytuj kod

  • L4 2.2L Duratorq 118 KM
  • L5 3.5L Duratorq 197 KM


Przypisy | edytuj kod

  1. Ford Endeavour – some history (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  2. Ford unveils its first 7-seater mid-sized SUV (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  3. Consumer aspirations more important for Ford Endeavour (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  4. Ford Everest Facelift (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  5. 2015 Ford Everest officially revealed (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  6. 2015 Ford Everest SUV set for November reveal (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  7. Ford Everest SUV Revealed in China, Not Coming to U.S. (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  8. Ford Everest to be built in South Africa (ang.). [dostęp 2020-02-05].
  9. Updated Ford Everest revealed (ang.). [dostęp 2020-02-05].
Na podstawie artykułu: "Ford Everest" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy