Ford Fiesta


Ford Fiesta w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ford Fiestasamochód osobowy klasy miejskiej produkowany pod amerykańską marką Ford od 1976 roku. Od 2017 roku produkowana jest siódma generacja pojazdu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Ford Fiesta I - tył Ford Fiesta I XR2

Ford Fiesta I został po raz pierwszy zaprezentowany w 1976 roku.

W połowie lat 70. XX wieku europejski oddział Ford przedstawił nowy, miejski model Fiesta będący najmniejszym pojazdem w ofercie jako tańsza i bardziej ekonomiczna alternatywa dla Escorta[1]. Samochód będący odpowiedzią m.in. na Volkswagena Polo utrzymano w dwubryłowej formie, z kwadratowymi reflektorami i podłużną atrapą chłodnicy tworzoną przez wąski, czarny pas między oświetleniem. Ścięty tył zdobiły z kolei wąskie, pionowe lampy[2].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1977 samochód zajął 3. pozycję (za Roverem 3500 i Audi 100 C2)[3].

Fiesta XR2 | edytuj kod

Ofertę pierwszej generacji Forda Fiesty poszerzyła także sportowa odmiana Fiesta XR2, która wyróżniała się innym, dwukolorowym malowaniem nadwozia, innymi zderzakami i przestylizowanym spojlerem. Charakterystyczną cechą były też specjalne felgi z kwadratowymi wcięciami.

Ponadto, pas przedni wyróżniały podwójne, okrągłe reflektory. Topową odmianę napędzał 1,6-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 83 KM[4].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Bravo
  • L
  • Ghia
  • Popular
  • XR2
  • XR2i

Silniki | edytuj kod

  • L4 0.9l 40 KM
  • L4 0.9l 45 KM
  • L4 1.1l 53 KM
  • L4 1.1l 54 KM
  • L4 1.1l 55 KM
  • L4 1.3l 66 KM
  • L4 1.6l XR2 83 KM


Druga generacja | edytuj kod

Ford Fiesta II - tył Ford Fiesta II XR2

Ford Fiesta II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1983 roku.

Opracowując drugą generację Fiesty, Ford zdecydował się poddać głębokim modyfikacjom poprzednika, poddając jego koncepcję ewolucyjnym zmianom. Kanciaste kształty pierwszej generacji pojazdu zastąpiono obłymi i bardziej wygładzonymi liniami, po raz pierwszy stosując duże plastikowe zderzaki[5].

Wzorem większego modelu Escort, z przodu pojawiła się węższa atrapa chłodnicy, a także umieszczone na masce logo producenta, a także większe, kanciaste reflekotory składające się z dwóch kloszy zachodzących na błotniki. Z tyłu z kolei producent zastosował podobną formę lamp, co w pierwszej generacji[6].

W 1987 roku wprowadzono bezstopniową przekładnie CTX znaną z Fiata Uno[7].

Fiesta XR2 | edytuj kod

Podobnie jak pierwsza generacja Fiesty, także i kolejne wcielenie było oferowane w sportowej wersji Fiesta XR2. Wyróżniała się ona dwukolorowym malowaniem nadwozia, wyraźniej zaznaczonymi nadkloami, innym wzorem alufelg, a także 1,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 96 KM[8].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • CL
  • Ghia
  • L
  • Popular Plus
  • van
  • XR2

Silniki | edytuj kod

  • R4 1.0l 40-45 KM
  • R4 1.1l 50-53 KM
  • R4 1.3l OHV 66-69 KM
  • R4 1.4l 73 KM
  • R4 1.6l 84-96 KM
  • R4 1.6l D 54 KM


Trzecia generacja | edytuj kod

Ford Fiesta III - tył Ford Fiesta III po liftingu Ford Fiesta III RS Turbo

Ford Fiesta III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1989 roku.

Trzecia generacja Fiesty przeszła obszerne modyfikacje zarówno pod kątem stylistycznym, jak i technicznym. Choć sylwetka zachowała charakterystyczny kształt znany z poprzedników, to samochód zyskał zupełnie nowy wygląd. Z przodu znaczek pojawił się na atrapie chłodnicy, bardziej zaokrąglone reflektory i niewielka atrapa chłodnicy, z kolei tył zdobiły większe, zaokrąglone lampy w owalnopodobnym kształcie[9]. W 1991 roku wprowadzono do produkcji furgonetkę (wraz z alternatywną odmianą kombivan) powstałego na bazie trzeciej generacji Fiesty pod nazwą Courier[7].

Lifting | edytuj kod

W 1994 roku samochód przeszedł drobne zmiany kosmetyczne. Zmienione zostały lusterka zewnętrzne, czcionka nazwy modelu, zderzak przedni oraz klosze przednich kierunkowskazów, a poduszka powietrzna coraz częściej pojawiała się w opcjach wyposażenia. Mimo premiery kolejnej generacji pojazdu w 1995 roku, model Mk III produkowany był aż do października 1996 roku jako Fiesta Classic[7].

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1990 model zajął 3. pozycję (za Citroënem XM i Mercedesem SL)[10].

Fiesta XR2 | edytuj kod

W 1990 roku gamę trzeciej generacji Fiesty uzupełniły sportowe odmiany, wśród których poza wersją Fiesta XR2 znalazł się także wariant RS Turbo i RS 180. Pod kątem wizualnym zyskał on charakterystyczne, niżej oszadzone zderzaki z dużymi, podwójnymi prostokątnymi halogenami w zderzakach. Samochód napędzał 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 96 KM[11].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • C
  • Calypso
  • Courier
  • Ghia
  • L
  • LX
  • Popular Plus
  • Quartz

Silniki | edytuj kod

  • R4 1.1l 50-55 KM
  • R4 1.3l 60 KM
  • R4 1.4l 71-75 KM
  • R4 1.6l 104-110 KM
  • R4 1.6l Turbo 130 KM
  • R4 1.6l 16V 90 KM
  • R4 1.8l 16V 105-130 KM
  • R4 1.8l Diesel 60 KM
  • R4 1.8l TD Diesel 75KM


Czwarta generacja | edytuj kod

Ford Fiesta IV - tył Ford Fiesta IV po liftingu Ford Fiesta IV - tył po liftingu Ford Fiesta IV Sedan Ford Fiesta IV Zetec S

Ford Fiesta IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1995 roku.

Czwarta generacja Forda Fiesty powstała na głęboko zmodernizowanej platformie poprzednika, zyskując jednak znacznie nowocześniejszy wygląd w głębokim stopniu modyfikującym koncepcję znaną z dotychczasowych wcieleń miejskiego modelu Forda. Z przodu pojawiły się obłe, zaokrąglone reflektory, a także owalna atrapa chłodnicy. Z tyłu z kolei tablica rejestracyjna została przeniesiona na zderzak, a lampy zachowały podobny kształt, co w przypadku trzeciej generacji[12].

Lifting | edytuj kod

We wrześniu 1999 roku samochód przeszedł face lifting, który został wykonany zgodnie z nowym nurtem stylistycznym marki New Edge[7]. Zmieniono m.in. reflektory przednie, przedni zderzak oraz delikatnie przestylizowano tylne lampy, pojawiły się także nowe wzory felg. Przy okazji liftingu wprowadzony został nowy silnik benzynowy o pojemności 1.6 l i mocy 103 KM wyprodukowany na nowoczesnej linii produkcji silników Forda – Zetec[7].

Fiesta Sedan | edytuj kod

Wersja sedan pojazdu produkowana była z przeznaczeniem na rynek indyjski, południowoafrykański, brazylijski, meksykański oraz chiński[7], gdzie sprzedawana była jako Ford Ikon lub Ford Fiesta Sedan.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Encore
  • LX
  • CLX
  • Si
  • Ghia

Silniki | edytuj kod

  • R4 1.3 50-60 KM
  • R4 1.25 16V 75 KM
  • R4 1.4l 16V 90 KM
  • R4 1.6l 16 V 103 KM
  • R4 1.8l Diesel 60 KM
  • R4 1.8l TD Diesel 75 KM


Piąta generacja | edytuj kod

Ford Fiesta V - tył Ford Fiesta V po liftingu Ford Fiesta V - tył po liftingu Ford Fiesta V ST po liftingu brazylijski Ford Fiesta V Sedan po liftingu brazylijski Ford Fiesta V Sedan po drugim liftingu

Ford Fiesta V został po raz pierwszy zaprezentowany w 2002 roku.

Opracowując piątą generację Fiesty, europejski oddział Forda przyjął zupełnie nową koncepcję odmienną od poprzedników w ramach nurtu stylistycznego New Edge[7]. Samochód zyskał nowe proporcje, z większym, przestronniejszym i wyraźnie wyższym nadwoziem nawiązującym stylistycznie do większego modelu Focus. Tył zdobiły charakterystyczne, wąskie lampy umieszczone w słupkach D przyjmując pionowy kształt, a z przodu pojawiły się duże, wielokształtne reflektory kontrastujące z niewielką, łukowatą atrapą chłodnicy.

Samochód oferowany był jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, a na rynku meksykańskim i brazylijskim także jako 4-drzwiowy sedan[13].

ST | edytuj kod

W 2004 roku ofertę specjalnych wersji Fiesty tradycyjnie powiększyła sportowa odmiana Fiesta ST. Tym razem była ona napędzana jeszcze mocniejszym, 2-litrowym silnikiem benzynowym rozwijającym moc 150 KM i posiadającym cztery cylindry. Wizualnie samochód wyróżniał się spojlerem, większymi alufelgami oraz opcjonalnymi, dwoma pasami biegnącymi przez całą długość nadwozia[14].

Lifting | edytuj kod

Jesienią 2005 roku Fiesta piątej generacji przeszła lifting. Zmieniono m.in. reflektory przednie pojazdu, wypełnienie tylnych lamp oraz atrapę chłodnicy, przeprojektowano zderzak przedni oraz lusterka[7], a do listy standardowego wyposażenia dodano m.in. system ABS[15]. W oferowanych opcjach modelu po liftingu można było zamówić m.in automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia, komputer pokładowy, ESP, poduszki powietrze czołowe/boczne/kurtyny, automatyczne wycieraczki, reflektory, podgrzewaną przednią szybę czy czujniki parkowania tylne.

Brazylia | edytuj kod

Piąta generacja Forda Fiesty była produkowana i wytwarzana także z przeznaczeniem na rynku latynoamerykańskie, gdzie samochód wytwarzano znacznie dłużej od wersji europejskiej, przez wszystkie lata produkcji odróżniając się wizualnie od pierwowzoru[16].

Początkowo Fiesta na te rynki miała jedynie inne wypełnienie reflektorów i przemodelowaną atrapę chłodnicy. Gdy w 2008 roku Ford przedstawił kolejną, szóstą generację modelu, produkcja piątego wcielenia była kontunuowana po obszernej modernizacji. W jej ramach zmienił się kształt reflektorów, a także pojawiły się agresywniej stylizowane błotniki i inna atrapa chłodnicy[17].

Po tym, jak sprzedaż Fiesty V została zakończona w Meksyku w 2010 roku na rzecz zupełnie nowego modelu, w Brazylii i Argentynie była ona dalej kontynuowana. W tym samym roku tamtejsza Fiesta przeszła kolejną modernizację, w ramach której pojawiły się nowe, owalne reflektory, duży trapezoidalny wlot powietrza i wąska atrapa chłodnicy[18]. Produkcja pod tą postacią trwała do 2014 roku.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Fiesta
  • Ambiente
  • Trend
  • Ghia
  • Sport
  • ST
  • SilverX
  • GoldX

Silniki | edytuj kod

  • R4 1.25l 16V 75 KM
  • R4 1.3l 60-70 KM
  • R4 1.4l 16V 80 KM
  • R4 1.6l 16V 100 KM
  • R4 2.0l 16V 150 KM
  • R4 1.4l TDCi 68 KM
  • R4 1.6l TDCi 16V 90 KM


Szósta generacja | edytuj kod

Ford Fiesta VI - tył Ford Fiesta VI po liftingu Ford Fiesta VI - tył po liftingu Ford Fiesta VI Sedan Ford Fiesta VI ST amerykański Ford Fiesta VI brazylijski Ford Fiesta VI po liftingu

Ford Fiesta VI został po raz pierwszy zaprezentowany w 2008 roku.

Premierę zupełnie nowej Fiesty szóstej generacji poprzedziła prezentacja prototypu Ford Verce Concept jesienią 2007 roku, który zdradził kluczowe cechy wyglądu nowej odsłony miejskiego modelu Forda[19].

Oficjalna premiera seryjnego modelu już jako Fiesta VI odbyła się w marcu 2008 roku podczas Geneva Motor Show. Samochód został zaprojektowany od podstaw jako zupełnie nowa konstrukcja według filozofii stylistycznej marki Kinetic Design[20].

Większy i przestronniejszy pojazd charakteryzował się agresywnie stylizowanymi, dużymi reflektorami o ostrych kształtach, a także licznymi wyraźnymi przetłoczeniami i wielokształtnymi tylnymi lampami[21].

Początkowo gama nadwoziowa składała się z 3 i 5-drzwiowego hatchbacka, a w listopadzie 2008 roku została ona poszerzona także o 4-drzwiowego sedana zbudowanego z myślą o rynkach pozaeuropejskich[22]. W ramach nowej taktyki One Ford[23], Fiesta szóstej generacji była samochodem światowym oferowanym pod zbliżoną postacią zarówno w Europie, jak i Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Azji, Afryce i Australii wraz z Nową Zelandią.

Lifting | edytuj kod

We wrześniu 2012 roku przedstawiono Fiestę po gruntownym liftingu. Pojawiła się nowa, większa atrapa chłodnicy w trapezoidalnym kształcie, a także przestylizowane reflektory, które wyposażone zostały w światła do jazdy dziennej w technologii LED. Ponadto, zmieniono też tylne wkłady lamp i odświeżono listę wyposażenia[24].

ST | edytuj kod

Po modernizacji z 2012 roku, Ford zdecydował się poszerzyć gamę Fiesty VI o sportową odmianę Fiesta ST. Wyróżniała się ona wizualnie dodatkowymi nakładkami na zderzaki, spojlerem tylnym, imitacją dyfuzora, większymi alufelgami, a także dużym wlotem powietrza z przodu.

Samochód był napędzany czterocylindrowym, 1,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 182 KM[25].

Ameryka Północna | edytuj kod

Północnoamerykański oddział Forda zdecydował się po raz pierwszy w historii oferować miejską Fiestę także na lokalnym rynku, prezentując nieznacznie zmodyfikowany wariant na Los Angeles Auto Show jesienią 2009 roku. Samochód zyskał inną atrapę chłodnicy, przestylizowany zderzak, a także przestylizowany kokpit i inne koło kierownicy[26].

Podobnie jak w Azji, ofertę nadwoziową uzupełniła wersja sedan. Sprzedaż Fiesty w Ameryce Północnej trwała przez kolejne 10 lat, kończąc się w 2019 roku bez prezentacji następcy z powodu sprzedaży poniżej zakładanych oczekiwań[27].

Brazylia | edytuj kod

Po zakończeniu trwającej 12 lat produkcji poprzedniej, piątej generacji Fiesty w 2014 roku, także i w Brazylii ruszyła z 6-letnim opóźnieniem względem Europy produkcja szóstej generacji Fiesty[28]. Samochód trafił do sprzedaży już w zmodernizowanej formie, pozostając w niej także po premierze kolejnego, siódmego wcielenia na rynku europejskim pod koniec 2016 roku.

W 2018 roku samochód przeszedł przeprowadzony z myślą o lokalnym rynku lifting, który przyniósł nowy wzór zderzaka z większym wlotem powietrza[29].

Jednakże, z powodu podjęcia przez Forda decyzji o zakończeniu produkcji samochodów w Brazylii w lutym 2019 roku[30], sprzedaż i wytwarzanie Fiesty zakończyło się w tym regionie w październiku tego samego roku[31].

Wersje wyposażeniowe[32] | edytuj kod

  • Ambiente
  • Trend
  • Trend SVP
  • Ghia
  • S1600
  • Sport
  • Sport+
  • Sport Special Edition
  • Titanium
  • Titanium Individual

Silniki | edytuj kod

  • R3 1.0l 12V 65, 80, 100, 125 i 140 KM
  • R4 1.25l 16V 60 i 82 KM
  • R4 1.4l 16V 96 KM
  • R4 1.6l 16V 120, ST182 i ST 215 KM
  • R4 1.4l TDCi 68 KM
  • R4 1.5l TDCi 75 i 95 KM
  • R4 1.6l TDCi 16V 75, 90 i 95 KM


Siódma generacja | edytuj kod

Ford Fiesta VII - tył Ford Fiesta VII 3D Ford Fiesta VII ST Ford Fiesta VII Active Ford Fiesta VII Vignale

Ford Fiesta VII została zaprezentowana po raz pierwszy jesienią 2016 roku.

Światowa premiera odbyła się 29 listopada 2016 w siedzibie europejskiego oddziału Forda w Kolonii[33]. Samochód z racji ogromnego sukcesu rynkowego poprzednika, pod względem stylizacji nadwozia przeszedł ewolucję, zachowując znaczne podobieństwo do szóstego wcielenia. Ford Fiesta VII utrzymało smukłą linię nadwozia z łagodnie opadającą przednią szybą oraz przód z charakterystycznym, dużym wlotem powietrza[34].

Najbardziej względem poprzednika nową Fiestę odróżniają mniejsze reflektory oraz poziome tylne lampy zachodzące na klapę[35]. We wnętrzu zaszły duże zmiany – zniknęła awangardowa i kontrowersyjna konsola środkowa z panelem radia inspirowanym klawiaturą telefonu komórkowego na rzecz ekranu dotykowego służącego głównie do obsługi radia, pod którym pasowo dominują nawiewy oraz panel klimatyzacji[36].

W przeciwieństwie do popzednika, Fiesta siódmej generacji nie jest samochodem światowym i jej zasięg rynkowy został drastycznie ograniczony jedynie do rynku europejskiego. W pozostałych krajach Ford w ramach nowej polityki modelowej wycofał się z klasy miejskiej[37][38][39][40]. Sprzedaż Fiesty siódmej generacji ruszyła w Polsce w lipcu 2017 roku[41]. Jedną z kluczowych nowości jest odmiana Vignale zasilająca prestiżową linię lepiej wyposażonych modeli, która odznacza się chromowanymi elementami nadwozia, alufelgami o większej średnicy i szlachetnym wykończeniem wnętrza.

ST | edytuj kod

W marcu 2018 roku Ford przedstawił tradycyjną, topową odmianę Fiesta ST, która wyróżnia się charakterystycznym wlotem powietrza z wcięciami u dołu, dodatkowymi nakładkami na zderzaki i progi, sportowymi alufelgami oraz spojlerem. Samochód jest napędzany 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 200 KM[42].

Fiesta Active | edytuj kod

Fiesta Active jako pierwsza zasiliła gamę nowych wariantów osobowych modeli Forda stylizowanych na crossovery[43]. O 18 mm podniesiono prześwit a o 10, rozstaw kół.[43] W wyposażeniu standardowym pojawiły się relingi dachowe[43][44]. Samochód występuje tylko w nadwoziu 5-drzwiowym[45]. Z przodu i z tyłu dodano jasne płyty osłonowe podwozia, żeby auto wyglądało bardziej bojowo[43]. Razem z tym w wyposażeniu są 17-calowe felgi[43]. Ceny od 56 420 zł.[46] Wersja Active 2 to 4 elementy wyposażenia dodane do wersji Active[46][47].

Silniki | edytuj kod

  • R3 1.0l EcoBoost
  • R3 1.3l Ti-VCT
  • R3 1.5l EcoBoost
  • R4 1.5l DLD Turbodiesel


Przypisy | edytuj kod

  1. Mk1 Ford Fiesta review: Retro Road Test (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  2. Ford Fiesta Mk1 review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  3. Previous winners – Car of the Year 1977 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  4. Ford Fiesta XR2 (1981 - 1989) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  5. Ford Fiesta Mk2 review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  6. Ford Fiesta Mk2 (1983 - 1989) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  7. a b c d e f g h Ford Fiesta na stronie katalog.autokult.pl
  8. Driving the classics: Ford Fiesta XR2 (1989) review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  9. Ford Fiesta Mk3 review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  10. Previous winners – Car of the Year 1990 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  11. Ford Fiesta (1989 - 1997) (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  12. Ford Fiesta Mk4 review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  13. Ford Fiesta Mk5 review (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  14. Ford Fiesta (2002-2008): drugie auto w rodzinie (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  15. Artur Kuśmierzak: Ford Fiesta Mk6 [awarie i problemy. autokult.pl. [dostęp 2016-03-21].
  16. Ford Fiesta 1.6 5p - 2002 Nuevo de verdad (hiszp.). [dostęp 2020-04-12].
  17. Ford Fiesta 1.6 Trend 2008: Un viejo conocido que llegó renovado (hiszp.). [dostęp 2020-04-12].
  18. Ford Fiesta 2010 se actualiza en América del Sur (hiszp.). [dostęp 2020-04-12].
  19. Ford Verve Concept (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  20. Geneva 2008 Preview: 2009 Ford Fiesta Unveiled…Finally an Exciting Small Ford! (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  21. All New Ford Fiesta Unveiled (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  22. Ford Fiesta Sedan, Revealed (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  23. Why the One Ford Plan Is Still Critical for Ford (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  24. Paryż 2012: Ford Fiesta po faceliftingu (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  25. Szybko, szybciej, Ford Fiesta ST [test autokult.pl (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  26. LA Preview: 2011 Ford Fiesta for America revealed, hits 40 mpg (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  27. The Ford Fiesta Is Dead in America (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  28. USADO DO DIA: FORD FIESTA 2014 (port.). [dostęp 2020-04-12].
  29. Novo Ford Fiesta 2018: preços, fotos e detalhes - Brasil (port.). [dostęp 2020-04-12].
  30. Ford to close oldest Brazil plant, exit South America truck biz (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  31. Ford ends production at its oldest plant in Brazil (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  32. Ceny | Samochody Osobowe | Ford Fiesta | Ford PL, www.ford.pl [dostęp 2017-11-23]  (pol.).
  33. Ford Fiesta (2017). [dostęp 2016-11-29].
  34. Całkiem nowy Ford Fiesta! Premiera siódmej generacji hitu klasy B (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  35. FORD: NOWA FIESTA W CZTERECH WARIANTACH – DLA KAŻDEGO (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  36. Nowa generacja Forda Fiesta (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  37. Ford to stop selling every car in North America but the Mustang and Focus Active – TechCrunch (ang.). [dostęp 2020-04-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-05-13)].
  38. Ford to close oldest Brazil plant, exit South America truck biz (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  39. Ford Fiesta: Core range axed in Australia (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  40. Ford Suspends EcoSport, Fiesta Production in Russia (ang.). [dostęp 2020-04-12].
  41. Ford fiesta nowej generacji już w Polsce. Ile kosztuje i jak się zmieniła? Pod maską przełomowy silnik benzynowy (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  42. Opinie Moto.pl: Nowy Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM - bezustanna radość z jazdy (pol.). [dostęp 2020-04-12].
  43. a b c d e Ford Fiesta Active 2018. Pierwsza jazda nowym crossoverem, Motofakty.pl [dostęp 2018-10-24]  (pol.).
  44. Active [dostęp 2018-10-24]  (ang.).
  45. Konfigurator – PV [dostęp 2018-10-24]  (ang.).
  46. a b Ford Fiesta Active [dostęp 2018-10-24]  (ang.).
  47. Tygodnik [[Motor (czasopismo)]] nr. 3 2017 .
Na podstawie artykułu: "Ford Fiesta" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy