Ford Windstar w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Ford Freestar) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaFord Windstar – samochód osobowy typu van klasy średniej produkowany pod amerykańską marką Ford w latach 1994 – 2003 oraz jako Ford Freestar w latach 2004 – 2007.
Spis treści
Pierwsza generacja | edytuj kod
Ford Windstar I - tył Ford Windstar I po liftinguFord Windstar I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1994 roku.
Na początku 1994 roku Ford przedstawił nowego, dużego vana, który zastąpił model Aerostar. Samochód powstał na platformie Ford DN5, dzieląc ją także z modelem Taurus[1].
W przeciwieństwie do poprzednika, Windstar I zyskał krótsze i znacznie niższe nadwozie. Samochód zyskał zmuklejsze proporcje, z dłuższą maską i dużym przedziałem pasażerskim w stylu konkurencyjnych modeli m.in. Dodge czy Toyoty. Poza rynkiem Ameryki Północnej, Windstar I oferowany był także w Europie[2].
Lifting | edytuj kod
W 1997 roku Ford przedstawił Windstara I po modernizacji. W jej ramach zmienił się wygląd zderzaków, pojawiła się większa atrapa chłodnicy i zmodyfikowany kształt reflektorów[3]. Produkcja trwała przez kolejny rok, po czym zaprezentowano zupełnie nowego następcę.
Wersje wyposażeniowe | edytuj kod
- Cargo Van
- GL
- LX
- Limited
Silniki | edytuj kod
- V6 3.0l Vulcan
- V6 3.8l Essex
Druga generacja | edytuj kod
Ford Windstar II - tył Ford Windstar II po liftigu Ford Freestar - model po drugim liftingu Ford Freestar - tył po liftinguFord Windstar II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1998 roku.
W połowie 1998 roku Ford przedstawił nową, drugą generację Windstara zbudowaną na nowej platformie Ford V platform. Samochód zyskał znacznie większe i obszerniejsze nadwozie, z bardziej zaokrąglonymi proporcjami i większymi reflektorami. Windstar II zyskał też wyraźniej zaznaczone nadkola, a także większą atrapę chłodnicy[4]. Podobnie jak poprzednik, druga generacja dużego vana Forda oferowana była także na wybranych rynkach Europy Zachodniej.
Lifting | edytuj kod
Pierwszą modernizację Ford Windstar II przeszedł w 2001 roku. W jej ramach nieznacznie zmodyfikowany został układ atrapy chłodnicy, a także wygląd zderzaków[5].
Drugi lifting i zmiana nazwy | edytuj kod
Pod koniec 2003 roku Ford przedstawił gruntownie zmodernizowany model, który w ramach nowej polityki nazewniczej marki otrzymał nową nazwę - Ford Freestar. Ponadto, pojazd przeszedł obszerną restylizację zarówno pod kątem stylistyki nadwozia, jak i wystroju kabiny pasażerskiej, kokpitu i rozwiązań technicznych[6].
Ford Freestar zyskał zupełnie inaczej stylizowaną przednią część nadwozia z nowymi reflektorami, a także odświeżone wkłady tylnych lamp i inny wzór zderzaków. W ofercie pojawiły się nowe silniki o pojemności 3,9 l (193KM) i 4,2 l (201KM) sprzężone z czterostopniową automatyczną skrzynią biegów.
Produkcja trwała przez kolejne 3 lata, kończąc się w grudniu 2006 roku[7] na rzecz nowego modelu - crossovera Flex.
Wersje wyposażeniowe | edytuj kod
- Cargo Van
- LX
- SE
- SE Sport
- SEL
- Limited
Dane techniczne | edytuj kod
- Silnik
Przypisy | edytuj kod
- ↑ '95 Ford Windstar LX - Long-Term Wrapup (ang.). [dostęp 2020-04-07].
- ↑ 1996 Ford Windstar (ang.). [dostęp 2020-04-07].
- ↑ Ford Windstar opinie, oceny, testy, samochody, dane techniczne, www.motonews.pl [dostęp 2017-11-23] (pol.).
- ↑ Ford Windstar II (1999 - 2003) – Opinie (pol.). [dostęp 2020-04-07].
- ↑ 2000 Ford Windstar (ang.). [dostęp 2020-04-07].
- ↑ Road test: 2004 Ford Freestar Limited (ang.). [dostęp 2020-04-07].
- ↑ Ford Freestar minivan discontinued (ang.). [dostęp 2020-04-07].