JT42CWRM/Class 66


EMD JT42CWRM w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z JT42CWRM/Class 66) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

JT42CWRM/Class 66 – seria normalnotorowych lokomotyw spalinowych o charakterze uniwersalnym (ze względu na dużą moc silnika używana głównie w ruchu towarowym). Seria 66 bazowała na sprawdzonej już w Wielkiej Brytanii serii Class 59.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Lokomotywy z serii JT42CWRM zostały zaprojektowane i wyprodukowane do eksploatacji liniowej na sieci EWS, ale ze względu na niezawodność i wydajność, wyprodukowano także egzemplarze dla odbiorców z zagranicy, w tym Freightliner PL, czy Kolei Egipskich, gdzie wykorzystywane są w ruchu pasażerskim. Wyprodukowano 579 sztuk z czego 250 sprzedano europejskim prywatnym przewoźnikom kolejowym, a dalszych 40 przekazano Kolejom Egipskim do obsługi składów pasażerskich.

Konstrukcja | edytuj kod

Lokomotywa posiada standardowe wózki trzyosiowe typu Co’Co’, jednakże są one zmodernizowane tak, by nie wywierały zbyt dużego nacisku na tor, a co za tym idzie nie powodowały nadmiernego zużycia szyn (co ma miejsce w przypadku lokomotyw ST44). Ciekawostką jest fakt, że ramy wózków są odlewane, co nie zdarza się w pojazdach produkowanych w Europie. Pudło lokomotywy zbudowane jest ze stali, kabiny maszynisty są umieszczone na obu krańcach lokomotywy. Ze względu na słabą izolację akustyczną oraz termiczną kabiny maszynisty, jak i niski kąt rozwidlenia cylindrów generowany jest wysoki poziom wibracji i hałasu (a w lecie także temperatury) co pogarsza ergonomię pracy, zwłaszcza że wiele z egzemplarzy nie posiada klimatyzacji.

W 2008 roku, po wielu skargach napływających od operatorów, dotyczących hałasu, EMD poprzez zastosowanie lepszych materiałów wygłuszających uzyskała certyfikat o emisji hałasu TSI[1].

Napęd | edytuj kod

Spalinowóz napędza widlasty dwusuwowy silnik typu EMD 12N-710G3B-T2 o mocy 2420 kW z turbodoładowaniem. Zapas paliwa wynosi 6400 l. Maksymalne obroty silnika wynoszą 904 obr./min. Główną zaletą silnika jest mała masa jednostkowa, co istotnie ogranicza masę lokomotywy i jednostkowy nacisk na tor. Silnik wyposażony jest w sterowane elektronicznie pompowtryskiwacze. Ponadto, silnik posiada mikroprocesorowe sterowanie EMDEC. Dało to możliwość precyzyjniejszego dawkowania paliwa i ograniczyło nadmierną emisję spalin, zmniejszając też jednostkowe zużycie paliwa. Spalinowóz wyposażony jest w 6 silników trakcyjnych produkcji General Motors, typ D43TR, napędzających niezależnie każdą oś. Zespół napędowy lokomotywy charakteryzuje się dużymi przebiegami międzynaprawczymi, co umożliwia jej eksploatację z dużo mniejszą częstotliwością przeglądów kontrolnych w stosunku do lokomotyw spalinowych dotychczas eksploatowanych w Polsce.

Modernizacja | edytuj kod

Producent w oparciu o istniejący układ napędowy chce wprowadzić nowszy model różniący się od obecnego węższą skrajnią oraz nowszymi systemami bezpieczeństwa i hamulcem elektrodynamicznym, zgodnie z normami Unii Europejskiej.

Przewoźnicy | edytuj kod

Lokomotywy użytkowane są w wielu krajach Europy – m.in. w Niemczech i Polsce[2] przez DB Cargo Polska oraz Freightliner PL (od 2007 roku, w 2009 w Polsce pracowało 13 lokomotyw tej serii)[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. Electro-Motive Diesel Inc.: Electro-Motive Diesel, Inc. (EMD) Updated Class 66 European Locomotive is First... -- LAGRANGE, Illinois, August 19 /PR Newswire UK/ --. www.prnewswire.co.uk. [dostęp 2015-09-16].
  2. http://www.rynek-kolejowy.pl/24316/Swiadectwo_dopuszczenia_lokomotywy_Class_66_dla_DB_Schenker_Rail_Polska.htm
  3. News Release 23 February 2007 – Angel Trains Enters The Polish Rail Freight Market.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "JT42CWRM/Class 66" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy