Jaguar XK8


Jaguar XK w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Jaguar XK8) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Jaguar XK - samochód sportowy klasy wyższej produkowany przez brytyjską markę Jaguar w latach 1996 – 2014.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Jaguar XK I - tył Jaguar XK I Cabriolet

Jaguar XK I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1996 roku.

Prace konstrukcyjne nad Jaguarem XK rozpoczęły się w 1992 roku, kiedy też potwierdzono, że następca modelu XJS otrzyma nową nazwę i zupełnie nowe proporcje nadwozia, które zostały zarejestrowane w urzędzie patentowym w czerwcu 1994 roku[1]. Oficjalna prezentacja Jaguara XK pierwszej generacji odbyła się w październiku 1996 roku. Samochód uzyskał charakterystyczną, podłużną i zarazem obfitującą w krągłości sylwetkę[2].

Lifting | edytuj kod

W 2002 roku w ofercie XK I pojawiły się zmiany - wprowadzono nowe warianty wyposażeniowe, udoskonalone jednostki napędowe i nowe kolory nadwozia. Pojawiły się także nowe wzory felg i drobne poprawki w wyglądzie[3].

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

Jaguar XK II - tył Jaguar XK II Cabriolet Jaguar XK II po liftingu Jaguar XK II - tył po liftingu

Jaguar XK II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 roku.

Oficjalna premiera drugiej generacji Jaguara XK odbyła się jesienią 2005 roku podczas Frankfurt Auto Show. Otwarta wersja kabriolet została przedstawiona z kolei 4 miesiące później, w styczniu 2006 roku podczas Detroit Auto Show. Samochód przeszedł gruntowną metamorfozę w stosunku do poprzednika - nadwozie stało się masywniejsze, urozmaicone muskularnymi nadkolami i mniej obłymi proporcjami[4]. Samochód trafił do sprzedaży na rynkach światowych w połowie 2006 roku, pełniąc zarazem funkcję flagowego samochodu sportowego Jaguara.

Pierwszy lifting | edytuj kod

Pierwszą modernizację Jaguar XK II przeszedł w 2009 roku, w ramach której odświeżono wygląd przednich i tylnych zderzaków, a także wprowadzono najbardziej widoczną zmianę - nowe wkłady tylnych lamp. Ponadto, zaktualizowano także listę wyposażenia[5].

Drugi lifting | edytuj kod

Kolejna, znacznie rozleglejsza modernizacja XK II została przeprowadzona w 2011 roku. W jej ramach zmieniono wygląd pasa przedniego - pojawiła się nowa atrapa chłodnicy, inaczej ukształtowany zderzak i nowy kształt reflektorów z nowymi wkładami. Zmieniono także wygląd tylnych zderzaków, wprowadzono nowe kolory nadwozia i wzory felg, a także nowe warianty wyposażenia i dopracowane jednostki napędowe[6].

Koniec produkcji | edytuj kod

W marcu 2014 roku Jaguar oficjalnie ogłosił, że produkcja XK zostanie zakończona latem tego roku bez prezentacji następcy, który potencjalnie zadebiutuje w przyszłości[7]. W 2016 roku producent jednak wycofał się z planów skonstrukowania następcy XK, przez co samochód pozostał w gamie Jaguara bez następcy[8]. Jaguar F-Type przedstawiony w 2013 roku stał się od tamtego czasu flagowym samochodem sportowym Jaguara, ale nie jest on następcą XK - jest bowiem wyraźnie mniejszy[9]. Był to pierwszy samochód Jaguara z 8-cylindrowym silnikiem o nazwie Jaguar AJ-V8.

Dane techniczne | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. Jaguar XK8 und XKR (X100) – Entwicklungsgeschichte (niem.). [dostęp 2019-11-20].
  2. JAGUAR REDESIGNS ITSELF AS IT DESIGNS THE XK8 (ang.). [dostęp 2019-11-20].
  3. Jaguar XK8 (1996 - 2006) used car review (ang.). [dostęp 2019-11-20].
  4. 2005 Jaguar ALC Advanced Lightweight Coupé (ang.). [dostęp 2019-11-20].
  5. Jaguar XK 5.0 Coupe (2010) review (pol.). [dostęp 2019-11-20].
  6. Jaguar XK facelift (2011) first official pictures (ang.). [dostęp 2019-11-20].
  7. Jaguar XK to be axed (ang.). [dostęp 2019-11-20].
  8. Jaguar XK successor axed (ang.). [dostęp 2019-11-20].
  9. There Will Be No Jaguar XK Successor, Land Rover Won’t Chase Bentley (ang.). [dostęp 2019-11-20].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Samochody Jaguar
Na podstawie artykułu: "Jaguar XK8" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy