Jawa 223


Jawa 223 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Silnik JAWA 223 – motocyklowy silnik spalinowy dwusuwowy produkcji czechosłowackiej, wyposażony w jeden cylinder o pojemności 49,9 cm³, umieszczony poziomo o symetrycznym rozrządzie. Produkowany w latach 1969-1989.

Silnik JAWA 223

Trójstopniowa skrzynia biegów charakteryzowała się dużą wytrzymałością . Moc silnika była stosunkowo wysoka jak na tamte czasy. Silnik fabrycznie był wyposażony w iskrownik-prądnicę 6V o mocy 20W, lub w wersji sport 6V 30W. Silnik stosowano w motorowerach Ogar 200, Jawie Mustang (typ 23) i Jawie skuter (inaczej typ 20p). Silniki na polski rynek miały zdławioną moc, aby dostosować je do panujących w Polsce przepisów, które przewidywały maksymalną prędkość dla motorowerów 45 km/h (wersje czeskie osiągały ok. 60km/h-70 km/h), w zależności od przełożenia kół zębatych. W tym celu zmniejszano otwór w króćcu ssącym, przełożenia przeniesienia napędu na koło tylne zostało dostosowane do mniejszej mocy silnika i wynosiło 11/55 lub 12/55, czeskie wersje posiadały przełożenie 13/55, stosowano dysze o mniejszej przepustowości, wydłużano kolanko w rurze wydechowej oraz opóźniano punkt wyprzedzenia zapłonu. W pierwszych egzemplarzach silników przeznaczonych na rynek polski montowano głowice o niekorzystnym kształcie komory spalania, który znacząco obniżał osiągi silnika.

Silnik jest bardzo podatny i prosty w tuningu. Polega on m.in. na powiększeniu kanałów płuczących, zastosowanie gaźnika o większej gardzieli itp.

  • Silnik – dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
  • Pojemność – 49,9 cm3
  • Liczba kanałów płuczących – 2
  • Liczba pierścieni na tłoku – 2 w wersji czeskiej, 3 w wersji polskiej
  • Moc nominalna – 2 KM przy 4500obr./min (polska) 3,5KM przy 6500obr/min.(czeska)
  • Stopień sprężania – 9,2
  • Gaźnik – JIKOV 2917 PSb
  • Przepustowość dysz fabrycznie 68 i 38, dysze na polski rynek 65 i 35
  • Skrzynia biegów – dwuwałkowa z przesuwnymi kołami zębatymi, przełożenia: I bieg - 32,7, II bieg - 17,9, III bieg - 12,1[1]
  • Sprzęgło - mokre, w kąpieli olejowej, liczba przekładek metalowych - 1, liczba okładzin ciernych - 2
  • Instalacja elektryczna – 6V – 20W, napięcie zmienne
  • Świeca zapłonowa – PAL N8 lub F80 Iskra (Czasem w książkach zaleca się świecę ISKRA F95)
  • Masa w stanie suchym – ok. 12 kg
  • Maks. zużycie paliwa – 3,0l/100km

Ciekawostki:

  • charakterystyczny kształt komory spalania w czeskich wersjach (całkowicie płaska od strony okna wydechowego, świeca zapłonowa umieszczona w górnej części komory spalania) miał na celu sprzyjać efektowi wyciskania mieszanki pod elektrodę świecy zapłonowej podczas suwu sprężania zwiększają sprawność cieplną silnika. Nie było to sprawdzone rozwiązanie, tylko w wąskim zakresie obrotowym zjawisko wyciskania przebiegało poprawnie (dlatego w większości nowszych silników stosuje się świecę zapłonową umieszczoną centralnie nad tłokiem oraz półkulisty kształt komory spalania, przykład motocykla z półkulistą komorą spalania - Jawa 350 TS)
  • Istniała prototypowa wersja z 4 biegami. Wyprodukowano ich 1000 egzemplarzy. Z powodów niskiej wytrzymałości skrzynki biegów oraz problemów z poprawnym działaniem aparatu zmiany biegów zaniechano dalszych prac nad wersją czterobiegową

Przypisy | edytuj kod

  1. Považská, Instrukcja obsługi Jawa 50 typ 220.150 P, 223.250 P .
Na podstawie artykułu: "Jawa 223" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy