Jawa 50


Jawa 50 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Jawa 50motorower produkcji czechosłowackiej wyposażony w silnik Jawa 223.

Występował w czterech postaciach: Jawy skuter typ 20 (z podłogą), Jawy skuter typ 21 SPORT (stopnie do nóg), Jawy 50 Golden sport i Jawy mustang typ 23P, których produkcja rozpoczęła się w latach 60. Motorowery te pochodzą od dawniejszych motocykli Jawa: 550, 555 i J-05 - doświadczenia z tych konstrukcji pomogły projektantom w stworzeniu wygodnych motorowerów z dobrymi jak na tamte czasy osiągami: 3,5 KM przy 6500 obr./min oraz 4 Nm przy 6250 obr./min. Silniki te przy imporcie do Polski były blokowane ze względu na ograniczenia prędkości motoroweru przez: zmniejszenie otworu króćca, przedłużenie kolanka, zmianę wyprzedzenia zapłonu oraz zmniejszone dysze, co dało 2 KM przy 4500 obr./min oraz zmniejszenie maksymalnego momentu obrotowego do ok. 3,5 Nm.

Silniki te zostały wykorzystane w Ogarze 200, ze względu na dobre osiągi i brak polskich silników, które sprostałyby stawianym im wymaganiom .

Następcą Jawy 50 została po 11 latach przerwy,w 1994 roku Jawa Robby 50 typu enduro.

Jawa mustang w ruchu ulicznym

[1][2]

Przypisy | edytuj kod

  1. Pajka, Jawa 23 Mustang - technické údaje | JAWA 50 Pionýr, www.jawa-50.cz [dostęp 2017-02-12]  (cz.).
  2. Pajka, Jawa 50 typ 23 Mustang | JAWA 50 Pionýr, www.jawa-50.cz [dostęp 2017-02-12]  (cz.).
Na podstawie artykułu: "Jawa 50" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy