Kaliskie Linie Autobusowe


Kaliskie Linie Autobusowe w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kaliskie Linie Autobusowe (skrót: KLA) – przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej utworzone 1 czerwca 1994 w Kaliszu. Do 10 września 2010 spółka joint venture z udziałem miasta Kalisza i brytyjskiego przedsiębiorstwa Southern Vectis. Miesięcznie z przejazdów Kaliskich Linii Autobusowych korzysta ok. 700 tysięcy pasażerów[2].

Obecnie (grudzień 2020) spółka posiada 64 autobusy i 6 busów przeznaczonych do przewozu dzieci niepełnosprawnych.

W 2020 Kaliskie Linie Autobusowe uplasowały się na 5. miejscu w Ogólnopolskim Rankingu Najlepszych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej, opublikowanym na łamach „Dziennika Gazety Prawnej[3].

Spis treści

Kalendarium Kaliskich Linii Autobusowych | edytuj kod

MAN NG 312 w zajezdni KLA przy ul. Wrocławskiej (2016)

Lata 1994–2000 | edytuj kod

Lata 2001–2010 | edytuj kod

  • 2004 – wprowadzenie wewnętrznego systemu monitorowania autobusów[4].
  • 2007 – zawarto porozumienie transportowe Kaliskich Linii Autobusowych z MZK Ostrów Wielkopolski, dotyczące połączenia komunikacyjnego między miastami[4].
  • 2007 – po raz ostatni na ulice Kalisza wyjechał Ikarus 280.26.
  • maj 2008 – wycofanie z użytku Jelczy 120M i PR110M[4].
  • 2009 – Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, przy udziale Kaliskich Linii Autobusowych, odrestaurował Sana H100B, który w latach 1973–1983 jeździł po mieście w barwach MPK Kalisz; zabytkowy autobus sprowadzono do Kalisza[4].
  • 10 września 2010 – władze miasta Kalisza wykupiły 18,83% udziałów za kwotę 600 tys. zł, posiadanych przez brytyjskiego wspólnika, stając się tym samym 100% właścicielem spółki[4][6].
  • 30 września 2010 – miasto zakupiło w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pięć nowych Solarisów Urbino 12[4].

Od 2011 | edytuj kod

  • 20 kwietnia 2011 – władze Kalisza, przejmując nieodpłatnie od Skarbu Państwa 100% udziałów spółki PKS Kalisz, utworzyły nowy podmiot Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe, łączące obie spółki (KLA i PKS) w zakresie zarządzania[4].
  • 6 października 2011 – po raz drugi w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zakupiono sześć nowych Solarisów Urbino 12, dwa przegubowe Solarisy Urbino 18 oraz dwa mini autobusy Kapena Urby[4].
  • 27 stycznia 2014 – uruchomiono system sprzedaży biletów za pomocą telefonu komórkowego[4].
  • 7 lutego 2014 – przeniesiono dotychczasową zajezdnię autobusową KLA przy ul. Majkowskiej 26 (funkcjonującej od 1956), do nowej siedziby z kompletnym zapleczem technicznym do obsługi i naprawy autobusów przy ul. Wrocławskiej 30-38[4].
  • 19 lipca 2016 – Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe zakupiło dla KLA za łączną kwotę 775 tys. zł pięć używanych Scanii OmniLink (2007) sprowadzonych ze Sztokholmu[7].
  • 22 czerwca 2017 – na Głównym Rynku zaprezentowano dziesięć nowych Solarisów Urbino 12 IV generacji, zakupionych przez KLA za kwotę prawie 15 mln zł[8].
  • grudzień 2017 – po raz pierwszy na ulice Kalisza wyjechały autobusy hybrydowe MAN Lion’s City Hybrid[9].
  • 23 grudnia 2017 – wprowadzenie do sprzedaży biletu jednodniowego w granicach administracyjnych miasta[10].
  • 27 grudnia 2017 – Kaliskie Linie Autobusowe przejęły Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe[11].
  • lipiec 2018 – do Kalisza dostarczono 11 nowych autobusów hybrydowych MAN Lion’s City Hybrid[12].
  • 1 lipca 2019 – wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci, młodzieży szkolnej, studentów, emerytów i rencistów[13].

Tabor | edytuj kod

Autobusy KLA MAN Lion’s City Hybrid Scania Citywide (CN280UB) Scania OmniCity (CN270UB) Scania OmniLink (CK270UB) Solaris Urbino 10 III Solaris Urbino 12 III Solaris Urbino 12 IV Solaris Urbino 18 III Volvo 7700 Volvo B10BLE

Poniższe tabele prezentują aktualny tabor KLA[14].

Tabor liniowy | edytuj kod

Tabor specjalny | edytuj kod

Linie autobusowe | edytuj kod

Linie stałe | edytuj kod

Linie specjalne | edytuj kod

Linia turystyczna | edytuj kod

San H100B obsługujący linię turystyczną

Linia turystyczna obsługiwana jest przez Sana H100B, który w latach 1973–1983 należał do MPK Kalisz, a w latach 2007–2008 został gruntownie odremontowany przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie będący obecnie właścicielem autobusu.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Organy i osoby sprawujące funkcje oraz ich kompetencje. bip.kla.com.pl. [dostęp 2019-03-16].
  2. BartłomiejB. Hypki BartłomiejB., Pięć nowszych żółto-niebieskich, „Ziemia Kaliska”, nr 94, 21 lipca 2016 .
  3. Kaliskie Linie Autobusowe w czołówce najlepszych spółek przewozowych w kraju. faktykaliskie.pl, 2020-10-01. [dostęp 2020-12-12].
  4. a b c d e f g h i j k l Historia. kla.com.pl. [dostęp 2020-05-03].
  5. Kalisz: pierwszy milion na liczniku Volvo B10BLE. infobus.pl, 2005-04-15. [dostęp 2020-12-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2018-06-22)].
  6. Kalisz: Miasto wykupiło udziały w Kaliskich Liniach Autobusowych. Bankier.pl, 2010-09-14. [dostęp 2010-09-22].
  7. Ze Sztokholmu do Kalisza. Nowy nabytek KLA. Fakty Kaliskie, 2016-07-19. [dostęp 2016-07-19].
  8. Autobusy z bajerami - takimi będą jeździć kaliszanie [dostęp 2017-06-22]  (pol.).
  9. Pierwsze hybrydowe autobusy w Kaliszu [dostęp 2018-02-10]  (pol.).
  10. DariaD. Kubiak DariaD., Bilet jednodniowy w autobusach KLA na wszystkie linie w granicach miasta., „kalisz.naszemiasto.pl” [dostęp 2017-12-23]  (pol.).
  11. KPT wchłonięte przez KLA [dostęp 2017-12-28]  (pol.).
  12. 11 nowych autobusów hybrydowych już w Kaliszu [dostęp 2018-07-30]  (pol.).
  13. Od dzisiaj autobusami bezpłatnie pojadą tysiące kaliszan. faktykaliskie.pl, 2019-07-01. [dostęp 2019-08-25].
  14. Kaliskie Linie Autobusowe. Phototrans. [dostęp 2016-08-08].
Na podstawie artykułu: "Kaliskie Linie Autobusowe" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy