Katastrofa lotu RusAir 9605


Na mapach: 61°52′03,6″N 34°08′51,5″E/61,867667 34,147639

Katastrofa lotu RusAir 9605 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Katastrofa lotu RusAir 9605 – wydarzyła się 20 czerwca 2011 roku w Rosji. Należący do RusAir Tupolew Tu-134, lecący z Moskwy do Pietrozawodska, rozbił się 700 metrów przed pasem startowym podczas podchodzenia do lądowania[1]. W wyniku katastrofy śmierć na miejscu poniosły 44 osoby, a osiem w stanie krytycznym trafiło do szpitala[2]. W następnych dniach po katastrofie, w szpitalach zmarły trzy ranne osoby, przez co liczba ofiar wzrosła do 47 osób[3].

Spis treści

Przebieg lotu | edytuj kod

Tupolew Tu-134, który uległ katastrofie (nr. rej. RA-65691). Zdjęcie wykonano na lotnisku Domodiedowo w Moskwie, w lutym 2009 roku.

Samolot Tu-134 linii RusAir wystartował z moskiewskiego Domodiedowa o godzinie 22.30, z planowanym czasem lądowania - 00:04. Maszyna podchodziła do lądowania, ale nie dotarła do progu drogi startowej, dlatego piloci próbowali wylądować na drodze kołowej dla samochodów. Manewr nie udał się. Samolot rozpadł się na kawałki i stanął w płomieniach[4].

Przyczyny katastrofy | edytuj kod

Według raportu końcowego komisji MAK, opublikowanego 19 września 2011, przyczyną katastrofy samolotu Tu-134A RA-65691 przy wykonywaniu podejścia do lądowania w warunkach gorszych od minimów meteorologicznych lotniska było nieprzyjęcie przez załogę samolotu decyzji o odejściu na drugi krąg i zejście samolotu poniżej ustanowionej minimalnej bezpiecznej wysokości w warunkach braku kontaktu wzrokowego ze światłami drogi startowej i naziemnymi punktami orientacyjnymi, co doprowadziło do zderzenia z drzewami i ziemią[5]. W raporcie komisja wskazuje także fakt, że nawigator samolotu był pijany.

Narodowości pasażerów i załogi | edytuj kod

Na pokładzie samolotu znajdowało się czterech obcokrajowców oraz czteroosobowa rodzina z podwójnym obywatelstwem: Rosji i USA, wszyscy zginęli[6].

Jak podają media, w samolocie znajdował się również sędzia FIFA Władimir Piettaj oraz szereg specjalistów od energetyki jądrowej. W Tu-134 zginęło większość członków kierownictwa spółki EDO "Hydropress", części państwowego koncernu Rossatom. Ponadto na pokładzie było wielu inżynierów i specjalistów z dwóch innych spółek zajmujących się energetyką jądrową, lecieli oni na konferencję, która miała odbyć się w Pietrozawodowsku[7].

Przypisy | edytuj kod

  1. Russia says plane crash kills 44, eight injured (ang.). reuters.com. [dostęp 2011-07-26].
  2. 44 ofiary katastrofy tupolewa w Rosji (pol.). Rmf.fm. [dostęp 2011-07-26].
  3. Zmarły kolejne ofiary katastrofy Tu-134 (pol.). TVN24. [dostęp 2011-07-26].
  4. Nie dotarł do lotniska. 44 osoby nie żyją (pol.). TVN24. [dostęp 2011-07-26].
  5. Informacje o pracach komisji MAK ws. katastrofy Tu-134 RA-65691 (ros.). 19.09.2011. [dostęp 2011-09-20].
  6. Tragedia w Rosji. "Ciała rozrzucone bezładnie na drodze" (pol.). www.wp.pl. [dostęp 2011-07-26].
  7. Zginęli szefowe koncernu jądrowego i sędzia FIFA (pol.). TVN24. [dostęp 2011-07-26].
  8. Список пассажиров и экипажа самолета Ту-134, совершившего жесткую посадку под Петрозаводском (ros.). МЧС России. [dostęp 2011-06-21].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Katastrofa lotu RusAir 9605" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy