Kolej Linowa Czantoria w Ustroniu


Na mapach: 49°41′47,3″N 18°49′38,6″E/49,696472 18,827389

Ośrodek narciarski Kolej Linowa Czantoria w Ustroniu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Kolej Linowa Czantoria w Ustroniu) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ośrodek narciarski Kolej Linowa Czantoria w Ustroniuośrodek narciarski położony w Ustroniu w Beskidzie Śląskim na północnym zboczu Wielkiej Czantorii. Górna stacja ośrodka znajduje się na polanie Stokłosica, na wysokości 851 m n.p.m.

Spis treści

Wyciągi i trasy | edytuj kod

W skład kompleksu wchodzą[1]:

  • (KLC) kolej krzesełkowa „Czantoria”
  • (FA) 2-osobowy wyciąg orczykowy „Faturka” o długości 670 m, przewyższeniu 198 m i przepustowości 475 osób na godzinę
  • (SO) wyciąg talerzykowy „Solisko” o długości 350 m, przewyższeniu 80 m i przepustowości 800 osób na godzinę
  • (ST) wyciąg talerzykowy „Stokłosica” o długości 198 m, przewyższeniu 50 m i przepustowości 500 osób na godzinę
  • wyciąg talerzykowy „Nartowisko” o długości 250 m
  • wyciąg taśmowy dla dzieci w pobliżu dolnej stacji wyciągu krzesełkowego.

Między tymi wyciągami przebiega 5 tras narciarskich:

  • 1 (FIS) czerwona między górną a dolną stacją kolei krzesełkowej, o długości 1 900 m, o średnim nachyleniu 24%, dośnieżana
  • 2 niebieska o długości 2 600 m między górną a dolną stacją kolei krzesełkowej, o średnim nachyleniu 18%, niedośnieżana i w związku z tym często zamknięta, w górnej części, wzdłuż wyciągu Faturka – dośnieżana
  • czerwona, wzdłuż wyciągu ST – o długości 200 m i średnim nachyleniu 25%, dośnieżana i oświetlona
  • czerwona, wzdłuż wyciągu SO – o długości 340 m i średnim nachyleniu 24%, dośnieżana i oświetlona
  • niebieska, wzdłuż wyciągu w pobliżu dolnej stacji kolei krzesełkowej, dośnieżana i oświetlona.

Mapa tras i wyciągów ośrodka znajduje się tutaj. Dośnieżane trasy są ratrakowane.

Homologacje FIS | edytuj kod

Czerwona trasa (1) „FIS” ma 3 homologacje FIS:

  • 11141/12/13 na supergigant dla obu płci na odcinku między 800 a 420 m n.p.m., ważna do 1 listopada 2018 roku (wydana jedynie na 5 lat)
  • 11142/12/13 na slalom gigant dla obu płci na tym samym odcinku, ważna do 1 listopada 2023 roku
  • 11143/12/13 na slalom dla obu płci na odcinku 602 a 420 m n.p.m., ważna do 1 listopada 2023 roku

Ponadto trasa 2 (Faturka) ma homologację FIS na slalom dla obu płci na odcinku między 842 a 647 m n.p.m., ważną do 1 listopada 2023 roku[2].

Pozostała infrastruktura | edytuj kod

Na szczycie Wielkiej Czantorii znajduje się wieża widokowa. Tuż pod górną stacją kolei krzesełkowej znajduje się letni tor saneczkowy (tzw. zjeżdżalnia grawitacyjna).

Ponadto na terenie ośrodka do dyspozycji narciarzy i snowboardzistów są:

  • w budynku górnej stacji kolei krzesełkowej znajdują się:
    • placówka GOPR
    • punkt gastronomiczny na 50 osób
    • WC.

W i wokół dolnej stacji znajduje się:

  • kilka punktów gastronomicznych
  • serwis narciarski i wypożyczalnia
  • szkoła narciarska i przedszkole narciarskie
  • parkingi na 500 samochodów osobowych i 15 autokarów.

Stacja jest członkiem Stowarzyszenia PSNiT.

Ośrodek Czantoria objęty jest wspólnym systemem karnetów z ośrodkiem na Palenicy i wyciągami: Nartowisko i Poniwiec.

Operator | edytuj kod

Operatorem i właścicielem stacji jest firma Kolej Linowa Czantoria Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu przy ul. 3 Maja 130. Prezesem zarządu jest Zbigniew Kufrej.

Historia | edytuj kod

Pierwsza kolej krzesełkowa na Czantorię została oddana do użytku w październiku 1967 roku. Była modernizowana w latach 1991–1994, dzięki czemu zwiększono jej przepustowość.

Spółka Kolej Linowa Czantoria Sp. z o.o. została zarejestrowana w KRS w listopadzie 2001 roku. Czteroosobowa, wyprzęgana kolej krzesełkowa uruchomiona została w grudniu 2006 roku. Około 2010 roku zmodernizowano system naśnieżania: zainstalowano 30 lanc śnieżnych i 8 armatek śnieżnych. Po uzyskaniu dofinansowania z Europejskiego Programu Rozwoju Regionalnego w 2011 roku zainstalowano obustronne oświetlenie nowego wyciągu narciarskiego „Solisko”, który działa przy dolnej stacji kolei krzesełkowej. Fundusze te były również przeznaczone na budowę tras biegowych.

W 2013 roku całkowicie przebudowano i przeprofilowano czerwoną trasę zjazdową[3].

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Czantoria - mapa ośrodka. [dostęp 2012-03-10].
  2. Homologacje FIS dla Ustronia. [dostęp 2014-12-13].
  3. Nowości narciarskie w Polsce - nowe wyciągi, kolejki, trasy i karnety w sezonie 2013-2014. 2013-11-22. [dostęp 2014-03-27].
Na podstawie artykułu: "Kolej Linowa Czantoria w Ustroniu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy