Koleje Mazowieckie


Na mapach: 52°15′03,0″N 21°03′08,9″E/52,250833 21,052472

Koleje Mazowieckie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Siedziba Kolei Mazowieckich

Koleje Mazowieckie – KM (identyfikator literowy – KMKOL[8]) – spółka pasażerskich przewozów kolejowych utworzona wspólnie przez samorząd województwa mazowieckiego oraz Przewozy Regionalne Sp. z o.o. (obecnie bez udziałów), w drodze wydzielenia z tejże spółki jej dotychczasowego mazowieckiego zakładu. Spółka jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych.

Spis treści

Historia | edytuj kod

29 lipca 2004 Koleje Mazowieckie powstały jako spółka samorządu województwa (51% udziałów) i PKP Przewozów Regionalnych (49% udziałów). 1 stycznia 2005 przewoźnik rozpoczął działalność przewozową.

Samorząd województwa dzierżawił tabor od PKP. Później PKP Przewozy Regionalne sprzedały samorządowi swoje udziały pozostawiając sobie 5%. W listopadzie 2007 samorząd województwa zdecydował się wykupić od PKP PR resztę udziałów oraz tabor – 184 sztuki elektrycznych zespołów trakcyjnych. Od 2008 Koleje Mazowieckie są w 100% własnością samorządu województwa mazowieckiego[9].

Zarząd spółki mieści się w budynku przylegającym do hali podmiejskiej dworca PKP Warszawa Wschodnia, przy ul. Lubelskiej 26. W 2015 roku zakupiono pięciopiętrową siedzibę na Powiślu, przy ulicy Solec 57[10]. W połowie 2015 roku rozpoczęto jej remont - koszt inwestycji wyniósł 12,1 mln złotych [11]. Pierwotnie remont miał zakończyć się w listopadzie 2016, jednakże z powodu zerwania umowy z wykonawcą i problemami ze znalezieniem nowego inwestycja zostanie zakończona w 2018 roku. Nie zapadła jeszcze decyzja, czy pomieszczenia w biurowcu na Lubelskiej 26 nadal będą użytkowane [12].

Działalność | edytuj kod

Przewozy | edytuj kod

W 2009 Koleje Mazowieckie obsługiwały 17 linii kolejowych o łącznej długości około 1266 km, z czego na teren województwa mazowieckiego przypadało 1145 km, a na inne województwa 171 km. Spółka w ciągu doby uruchamiała średnio 617 pociągów i przewoziła średnio około 141 tys. podróżnych. W 2009 Koleje Mazowieckie przewiozły łącznie około 51,5 mln pasażerów, wykonując pracę eksploatacyjną liczącą prawie 15 mln pociągokilometrów[13]

Bilety | edytuj kod

Biletomat Kolei Mazowieckich na dworcu w Kutnie Bilety Kolei Mazowieckich
1. Bilet strefowy czasowy na I, II i III strefę z ulgą szkolną 37% (1 marca 2009)
2. Bilet z Szewnicy do Wołomina z ulgą szkolną 37% (4 maja 2008)
3. Bilet miesięczny imienny z Wołomina Słonecznej do Warszawy Wileńskiej z ulgą szkolną 37% (3 września – 2 października 2008)
4. Bilet z Wołomina do Ząbek normalny (17 listopada 2008)

Koleje Mazowieckie prowadzą sprzedaż biletów jednorazowych i okresowych odcinkowych (tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych, kwartalnych – imiennych i na okaziciela)[14]:

  • normalnych
  • ulgowych
  • z ulgą ustawową – 37%, 49%, 51%, 78%, 95%, 100%
    • z ulgą handlową – 15%, 33%, 35%, 50%

Ulgi handlowe dotyczą ofert:

  • Tam i z powrotem
  • Wycieczkowe
  • Rodzinne
  • KM-35 (dawne KM-26)
  • Przejazdy na podstawie legitymacji seniora

Inne bilety:

  • Bilety strefowe (w aglomeracji warszawskiej) – czasowe i okresowe
  • Bilety abonamentowe
  • Bilety dobowe i trzydniowe sieciowe

Oferty specjalne (specjalna taryfa biletowa) obowiązują na odcinkach:

  • Warszawa Zachodnia – Otwock
  • Radom – Pionki
  • Radom – Drzewica

Łatwo przenośny bagaż nieutrudniający przejścia, rower lub psa można przewieźć bezpłatnie.

Bilet należy nabyć w kasie biletowej na stacji lub u kierownika pociągu (gdy na stacji nie ma czynnej kasy biletowej – bez dodatkowych opłat, gdy na stacji jest czynna kasa biletowa – z dodatkową opłatą).

Cena biletu zależy od liczby kilometrów trasy przejazdu.

W KM obowiązuje 27 stref kilometrowych.

Bilety strefowe | edytuj kod

Na bilety strefowe KM ważne są wszystkie zniżki ustawowe i promocje. Na bilety ZTM ważna jest zniżka 50%.

Obsługiwane połączenia | edytuj kod

Trasy pociągów na ogół nie odpowiadają dokładnie poniższym odcinkom[15], lecz:

  • łączą w sobie różne odcinki lub ich fragmenty
  • stanowią tylko fragment odcinka

W Warszawie i okolicach | edytuj kod

 Osobne artykuły: Tunel średnicowy w Warszawie, Kolej obwodowa w WarszawieLinia kolejowa nr 448.

Pociągi Kolei Mazowieckich korzystają głównie z podmiejskiej linii średnicowej: Warszawa ZachodniaWarszawa OchotaWarszawa ŚródmieścieWarszawa PowiśleWarszawa StadionWarszawa Wschodnia.

Istnieją jednak 3 inne warianty:

Nieliczne pociągi kończą bieg na Dworcu Wschodnim, jadąc z kierunku wschodniego.

Jako komunikacja miejska | edytuj kod

Posiadacze biletów okresowych ZTM (dobowych, 30-, 90-dniowych oraz weekendowych) mogą korzystać z pociągów KM na obszarze miasta ograniczonym stacjami:

Wizualizację zasięgu wspólnego biletu można znaleźć na stronach ZTM.

Wspólny bilet obowiązywał na terenie Warszawy i na odcinku Warszawa Wileńska – Ząbki od 1 stycznia 2007. Od 15 listopada 2008 oferta ta została rozszerzona do stacji Pruszków i Sulejówek-Miłosna (konieczne jest posiadanie warszawskiego biletu obowiązującego w 2 strefie), a 1 stycznia 2009 oferta została rozszerzona o kolejne gminy podwarszawskie zyskując miano biletu aglomeracyjnego[16][17].

Do 1 stycznia 2012 r. spółka obsługiwała połączenia kolejowe linii S9 zlecone przez ZTM na trasie Legionowo – Warszawa Gdańska. W tym celu spółka wypożyczyła od Przewozów Regionalnych składy EZT. Składy te w odróżnieniu od standardowych barw identyfikacyjnych KM były pomalowane w bordowo-srebrne barwy PR z doklejonymi oznaczeniami linii S9. Następnie KM zapewniała dla tej linii własny tabor oklejony w warszawskie barwy systemu SKM (kremowy-żółty-czerwony). Obecnie połączenia kolejowe S9 obsługuje spółka Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o.

Na odcinku Warszawa ZachodniaWarszawa OchotaWarszawa ŚródmieścieWarszawa PowiśleWarszawa StadionWarszawa Wschodnia Koleje Mazowieckie wraz z Warszawską Szybką Koleją Miejską stanowią realną alternatywę dla planowanej linii metra (podobna częstotliwość kursowania pociągów).

Warszawa - Modlin (RL) | edytuj kod

KML (obecnie RL) Kolei Mazowieckich jako ekspres lotniskowy w relacji Warszawa Lotnisko Chopina - Modlin na stacji Warszawa Płudy

R-1 | edytuj kod

Warszawa - Skierniewice (R1) | edytuj kod

Pociąg Kolei Mazowieckich na stacji w Skierniewicach

R-2 | edytuj kod

Warszawa - Łuków (R2) | edytuj kod

Siedlce - Czeremcha (R21) | edytuj kod

R-3 | edytuj kod

Warszawa - Sochaczew (RE3) | edytuj kod

Warszawa - Płock (R3) | edytuj kod

Kutno - Sierpc (R31) | edytuj kod

Pociąg Kolei Mazowieckich na przystanku Warszawa Służewiec (R8)

R-6 | edytuj kod

Warszawa - Małkinia (R6) | edytuj kod

Pociąg Kolei Mazowieckich na stacji Wołomin.

Warszawa - Małkinia (R60) | edytuj kod

Tłuszcz - Ostrołęka (R61) | edytuj kod

R-7 | edytuj kod

Warszawa - Dęblin (R7) | edytuj kod

R-8 | edytuj kod

Warszawa - Skarżysko-Kamienna (R8) | edytuj kod

Pociąg Kolei Mazowieckich z W-wy Wschodniej do Skarżyska-Kamiennej

Warszawa - Góra Kalwaria (R8) | edytuj kod

Radom - Dęblin (R81) | edytuj kod

Radom - Drzewica (R82) | edytuj kod

R-9 | edytuj kod

Warszawa - Działdowo (R9) | edytuj kod

EN76-015 na stacji Warszawa Płudy

Warszawa - Działdowo (R90) | edytuj kod

Nasielsk - Sierpc (R91) | edytuj kod

Szynobus Kolei Mazowieckich w Sierpcu SA135 jako pociąg przyśpieszony w relacji Warszawa Gdańska – Sierpc

Legionowo - Tłuszcz (R92) | edytuj kod

Ekspresy regionalne | edytuj kod

Koleje Mazowieckie uruchamiają ekspresy regionalne na następujących trasach:

Ekspresy krajowe | edytuj kod

Koleje Mazowieckie uruchamiają ekspresy krajowe na następujących trasach:

Tabor | edytuj kod

Tabor Kolei Mazowieckich składa się głównie z elektrycznych zespołów trakcyjnych[3] – używanych pozyskanych od innych przewoźników krajowych[35] i państw bałkańskich[36] oraz zmodernizowanych przez ZNTK „Mińsk Mazowiecki” i Newag[37], a także nowych dostarczonych przez Stadlera[38], Pesę[39] i Newag[40][41]. Ponadto przewoźnik eksploatuje pojazdy spalinowe – używane pozyskane z Niemiec[42][43] oraz nowe wyprodukowane przez Pesę[44] i Newag[45]. Na stanie spółki są także lokomotywy elektryczne i wagony piętrowe Bombardiera[46] i Pesy[47][48][49][50].

W 2016 Koleje Mazowieckie zrezygnowały z rozważanego od kilku lat przedłużenia o jeden człon jednostek Stadlera i Pesy oraz zdecydowały o zakupie nowych pojazdów[51]. W 2017 spółka ogłosiła przetarg na dostawę w latach 2018–2022 nowych 71 EZT – 61 pięcio- i 10 dwuczłonowych[52]. Koleje Mazowieckie wybrały ofertę Stadlera który zaoferował najnowszą wersję pojazdu typu Flirt.[53]. 17 stycznia 2018 podpisano umowę ramową[54]

31 maja 2017 zakłady ZNTK „Mińsk Mazowiecki” ukończyły kontrakt na modernizację 39 sztuk EZT serii EN57[55], czym samym przewoźnik zakończył przebudowy tych pojazdów[56]. Na lata 2017–2019 zaplanowano wycofanie z użytku i sprzedaż niezmodernizowanych jednostek tej serii[57]. 20 października 2017 Koleje Mazowieckie ogłosiły postępowanie które ma na celu sprzedaż 15 sztuk EZT serii EN57.[58]

Przewoźnik ma w swojej strukturze cztery Sekcje Napraw i Eksploatacji Taboru: Warszawa Grochów, Warszawa Ochota, Tłuszcz i Sochaczew[3]. Wykonywane są w nich przeglądy taboru poziomów od P1 do P3. W 2017 Koleje Mazowieckie rozpoczęły projekt rozbudowy zaplecza w Sochaczewie i dostosowania go do przeprowadzania napraw P4[52]. Ponadto istnieją plany budowy zaplecza w Radomiu do wykonywania przeglądów P1 i P2[59].

Elektryczne zespoły trakcyjne | edytuj kod

Spalinowe zespoły trakcyjne i wagony silnikowe | edytuj kod

Lokomotywy elektryczne | edytuj kod

Wagony piętrowe | edytuj kod

  1. W 2013 pojazdy serii EN57KM zostały zmodernizowane do serii EN57AKM[37].
  2. a b Przewoźnik wycofał z eksploatacji część z posiadanych pojazdów.
  3. Przewoźnik eksploatował lokomotywy będące własnością PKP Cargo[67].

Prezesi | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Koleje Mazowieckie: Zarząd Spółki (pol.). mazowieckie.com.pl. [dostęp 2016-03-17].
  2. https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/Raport%20roczny%202016_0.pdf
  3. a b c d e f g h i j k l m n o p q Koleje Mazowieckie: Raport roczny 2014 (pol.). mazowieckie.com.pl. [dostęp 2015-12-09].
  4. https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/Raport%20roczny%202016_0.pdf
  5. https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/Raport%20roczny%202016_0.pdf
  6. https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/Raport%20roczny%202016_0.pdf
  7. https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/Raport%20roczny%202016_0.pdf
  8. Urząd Transportu Kolejowego: Wykaz aktualnie uzgodnionych z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego identyfikatorów literowych. [dostęp 2012-08-15].
  9. Na podstawie artykułu w Gazecie Samorządu i Administracji „Samorządowa konkurencja dla PKP już od nowego roku 1.12.2007.
  10. Warszawa. Kolejarzom jest za ciasno! - SE.pl, www.se.pl [dostęp 2017-12-17]  (pol.).
  11. Wyborcza.pl, warszawa.wyborcza.pl [dostęp 2017-12-17] .
  12. Nowa siedziba Kolei Mazowieckich nadal nie gotowa | Kurier Kolejowy, kurierkolejowy.eu [dostęp 2017-12-17] .
  13. Na podstawie raportu rocznego Kolei Mazowieckich 2009.
  14. Taryfa Przewozowa Kolei Mazowieckich.
  15. Na podstawie Rocznego Rozkładu Jazdy Pociągów Kolei Mazowieckich 2009/10 (stan na marzec 2010).
  16. http://www.ztm.waw.pl/aglomeracyjny12-08.php[martwy link]
  17. Koleje Mazowieckie[martwy link]
  18. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2015_01/6d5cdf28852401e3c634f188eb3c324e.pdf
  19. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2013_01/58b54f7b069484e93434aab0a2cf5ef9.pdf
  20. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/d8b5626aaf6cb1d104e324a229f1df59.pdf
  21. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2015_01/e0590a24429b01730681836a8a97f48a.pdf
  22. Nowe pociągi Kolei Mazowieckich w relacji Warszawa Gdańska – Sochaczew | Koleje Mazowieckie, www.mazowieckie.com.pl [dostęp 2017-11-24]  (pol.).
  23. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/2984a57c7ba18bb277296b4b9459ce62.pdf
  24. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/fdcfc31ec7584608a06f37b6a0743549.pdf
  25. a b http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2015_02/0fbc7bd7a6d9774571c6c8f3244641ef.pdf
  26. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/0a5e95e82ef33cfab7f2770167f8ef9a.pdf
  27. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2015_01/56ed40d452ab2174bb343ff51b505894.pdf
  28. a b http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2015_01/fd0615fa50e7c4f8b92644609326bcbf.pdf
  29. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/15d3ce00fa93915caaa9188b44d9db34.pdf
  30. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/41342c2639d592d8b23e3cf149a7661a.pdf
  31. a b http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2015_01/cf385e287b4f05938d8974a98d885ba4.pdf
  32. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/57b23a05cdbcef27f01feed46af2336a.pdf
  33. http://www.mazowieckie.com.pl/g2/oryginal/2014_12/c96adef67be164271b4a4b0e5bf3d541.pdf
  34. „Słoneczny” wraca, „Dragon” zawieszony - PORTAL WPR PIASECZNO, wiadomosci.wprpiaseczno.pl [dostęp 2017-11-24]  (pol.).
  35. a b Modernizacja zespołów EW60 dla Kolei Mazowieckich. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 249-255, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  36. a b c Modernizacje zespołów serii EN71, ED72 i EW58. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 266-271, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  37. a b c d Zespoły trakcyjne serii EN57 z silnikami asynchronicznymi. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 256-265, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  38. a b Zespoły trakcyjne Flirt firmy Stadler. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 175-184, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  39. a b Zespoły trakcyjne rodziny ELF. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 191-206, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  40. a b Pierwsze Impulsy już w Kolejach Mazowieckich (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-12-09. [dostęp 2015-05-07].
  41. a b Komplet 45WE w Kolejach Mazowieckich (pol.). inforail.pl, 2015-12-01. [dostęp 2015-12-09].
  42. a b VT627. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw. Wyd. III, zmienione. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007, s. 174. ISBN 978-83-920757-7-6. (pol.)
  43. a b VT628. W: Paweł Terczyński: Atlas lokomotyw. Wyd. III, zmienione. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007, s. 175. ISBN 978-83-920757-7-6. (pol.)
  44. a b Autobusy szynowe 214Mb firm Pesa i ZNTK Mińsk Mazowiecki. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 120-123, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  45. a b Spalinowe zespoły trakcyjne 220M, 221M i 222M. W: Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: Normalnotorowe wagony silnikowe kolei polskich 1991–2013. Wyd. 1.. Poznań: BWH Kolpress, 2014, s. 134-141, seria: Encyklopedia taboru. ISBN 978-83-933257-6-4. (pol.)
  46. a b Marek Rabsztyn. Kolejom Mazowieckim dostarczono 26 wagonów piętrowych firmy Bombardier. „Technika Transportu Szynowego”. 10/2008, s. 11. Łódź: Emi-Press. ISSN 1232-3829 (pol.). 
  47. a b c d jm: Jakie piętrusy i Gamy dla Kolei Mazowieckich? (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2014-04-16. [dostęp 2015-12-09].
  48. a b c d Czesław Sulima: W Kolejach Mazowieckich kończy się era EN57. „Rynek Kolejowy”. 11/2015, s. 46. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR”. ISSN 1644-1958 (pol.). 
  49. a b c d Koleje Mazowieckie: Wszystkie wagony piętrowe Sundeck i lokomotywy Gama odebrane przez KM (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-12-30. [dostęp 2015-12-30].
  50. a b c d Jakub Madrjas: Pierwsze piętrowe Sundecki Pesy już na torach (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2016-02-01. [dostęp 2016-02-01].
  51. Jakub Madrjas: Plany taborowe KM: 71 nowych ezt (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2016-03-17. [dostęp 2017-08-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-20)].
  52. a b Koleje Mazowieckie: Koleje Mazowieckie startują z przetargiem na 71 ezt i budowę hali w Sochaczewie (pol.). mazowieckie.com.pl, 2017-06-01. [dostęp 2017-08-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-08-26)].
  53. Stadler wygrywa przetarg Kolei Mazowieckich, „Koleje Mazowieckie”, 12 października 2017 [dostęp 2017-10-26]  (pol.).
  54. Umowa na dostawę Flirtów dla Kolei Mazowieckich podpisana. inforail.pl, 2018-01-17. [dostęp 2018-01-18].
  55. a b c a, Koleje Mazowieckie odebrały ostatni zmodernizowany ezt EN57, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2017-06-17]  (pol.).
  56. Michał Szymajda. Kończy się era modernizacji EN57. „Rynek Kolejowy”. 8/2017, s. 58–59. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „Tor”. ISSN 1644-1958 (pol.). 
  57. Projekty inwestycyjne w Kolejach Mazowieckich. „Technika Transportu Szynowego”. 1–2/2017, s. 16. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „TTS”. ISSN 1232-3829
  58. Informacja o zamiarze zbycia składników majątku trwałego spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. w postaci 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, „Koleje Mazowieckie”, 24 października 2017 [dostęp 2017-10-26]  (pol.).
  59. Budowa punktu utrzymania taboru w Radomiu. „Technika Transportu Szynowego”. 1–2/2017, s. 17. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „TTS”. ISSN 1232-3829
  60. Koleje Mazowieckie: Raport roczny 2005 (pol.). mazowieckie.com.pl. [dostęp 2015-12-09].
  61. a b Koleje Mazowieckie: Raport roczny 2015 (pol.). 2016. [dostęp 2017-08-26].
  62. Zmodernizowane EN57AL na mazowieckich szlakach (pol.). inforail.pl, 2015-02-10. [dostęp 2015-12-09].
  63. a b M. Milkowski. Wagony motorowe VT627/VT628. „Świat Kolei”. 8/2015, s. 5. Łódź: Emi-Press. ISSN 1234-5962 (pol.). 
  64. a b Koleje Mazowieckie pozbywają się spalinowych VT628, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-03-25]  (pol.).
  65. Pesa przekazała kolejny SA135 dla Kolei Mazowieckich (pol.). inforail.pl, 2015-12-21. [dostęp 2015-12-21].
  66. Drugi 222M we flocie Kolei Mazowieckich (pol.). inforail.pl, 2015-12-11. [dostęp 2015-12-11].
  67. a b Koleje Mazowieckie: Raport roczny 2008 (pol.). mazowieckie.com.pl. [dostęp 2015-12-13].
  68. Wojciech Śmiech. Traxx dla Kolei Mazowieckich. „Rynek Kolejowy”. 3/2011, s. 29. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR”. ISSN 1644-1958 (pol.). 
  69. Dariusz Kalinowski. Zespoły zmiennokierunkowe Pesa Sundeck dla Kolei Mazowieckich. „Świat Kolei”. 2/2016, s. 12-17. Łódź: Emi-Press. ISSN 1234-5962 (pol.). 
  70. Koleje Mazowieckie: Koleje Mazowieckie oraz Bombardier Transportation podpisały umowę na serwis utrzymania floty wagonów piętrowych (pol.). mazowieckie.com.pl, 2012-03-29. [dostęp 2015-12-10].
  71. Warszawa: Bombardier dostarcza kolejom mazowieckim ostatnią partię wagonów piętrowych (pol.). inforail.pl, 2008-12-15. [dostęp 2015-12-09].
  72. a b Nowe szaty prezesów. „Z Biegiem Szyn”. 2 (46), s. 2. Warszawa: Karol Trammer. ISSN 1896-4079 (pol.). 
  73. a b Zmiany w zarządzie Kolei Mazowieckich. Radwan nie jest już prezesem KM (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-06-28. [dostęp 2017-06-28].
  74. a b Robert Stępień nowym prezesem Kolei Mazowieckich (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-08-09. [dostęp 2017-08-24].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Koleje Mazowieckie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy