Lampka rowerowa


Oświetlenie rowerowe w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Lampka rowerowa) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Współczesna lampa rowerowa - przednia, LED, zasilana bateryjnie Przykład niegdyś stosowanej lampy karbidowej

Oświetlenie rowerowe – oświetlenie przeznaczone do oświetlenia roweru z przodu oraz z tyłu.

Tradycyjne lampy rowerowe, w których źródłem światła są żarówki, mają moc 2,4 W przednia i około 0,5 W tylna, dlatego zazwyczaj tego typu oświetlenie zasilane jest przez dynamo rowerowe. We współczesnych lampach rowerowych stosuje się diody elektroluminescencyjne (LED), które mają moc poniżej 0,5 W, dlatego mogą być zasilane z baterii. W lampach takich baterie lub akumulatory mogą być w lampach.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwsze światła dostępne w sprzedaży dostępne były już w roku 1986[1]. Dołączane były wówczas jako wyposażenie dodatkowe. Pod koniec XIX wieku kupić można było lampy żarowe zasilane elektrycznie, lamy w których źródłem zasilania był olej (lampa naftowa), gaz (lampa karbidowa lub lampa acetylenowa)[1]. Ponieważ najtańsze z nich, a jednocześnie z najlepszymi parametrami okazały się lampy acetylenowe, używane były one do II wojny światowej[1]. Po wojnie równie popularne stało się oświetlenie żarowe, które było najpopularniejszym rowerowym źródłem światła aż do początku XIX wieku[1]. W nowym tysiącleciu zastąpiło je oświetlenie ledowe. Przyczyniły się do tego trwałość, małe rozmiary i szybkość włączania[1].

Prawo | edytuj kod

Lampy rowerowe powinny spełniać określone normy i przepisy. W różnych krajach Unii Europejskiej mogą one się różnić[1]. Zgodnie z Kodeksem Drogowym w Polsce w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu, rowerzysta jest obowiązany[2] używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie roweru[3]. W myśl prawa światło rowerowe powinna świecić tak, by inni użytkownicy nie doznawali olśnienia, oraz nie powodowało dezorientacji innych użytkowników ruchu[1].

Normy dotyczące oświetlenia rowerowego ustalone zostały w 44 artykule konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym z 8 listopada 1968 (link), którą Polska ratyfikowała w 1988 roku. Zgodnie z dokumentem rowery wyposażone być powinny w czerwone światło odblaskowe z tyłu oraz w urządzenia dające białe lub żółte selektywne światło do przodu oraz czerwone światło do tyłu[4]

Dodatkowo w Polsce przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego określa ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku: Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 110). Według ustawy rower powinien być wyposażony w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Ponadto rower powinien posiadać światła pozycyjne oraz światła odblaskowe. Światło powinno znajdować się na wysokości pomiędzy 25 a 150 centymetrami od podłoża[1].


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g h Fryc i Więcko 2015 ↓.
  2. Art. 51 ust. 6 Prawa o ruchu drogowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 110)
  3. § 53 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022)
  4. Konwencja o ruchu drogowym (Dz.U. z 1988 r. nr 5, poz. 40 i Dz.U. z 1988 r. nr 5, poz. 44)

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Lampka rowerowa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy