Lexus RX w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Lexus RX 400h) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaLexus RX − samochód osobowy typu SUV najpierw klasy średniej, a potem klasy wyższej produkowany przez markę Lexus od 1998 roku. Pierwszy luksusowy SUV w historii[1]. Od 2015 roku produkowana jest czwarta generacja modelu. Samochód jest najpopularniejszym luksusowym SUV-em w Stanach Zjednoczonych - w 2018 roku sprzedano 111,5 tys. egzemplarzy modelu[2].
Spis treści
- 1 Pierwsza generacja
- 2 Druga generacja
- 3 Trzecia generacja
- 4 Czwarta generacja
- 5 Przypisy
- 6 Bibliografia
Pierwsza generacja | edytuj kod
Lexus RX I produkowany był w latach 1998 – 2003.
Lexus RX I przed lifitngiem Tył RX I po liftingu WnętrzeW 2000 roku auto przeszło facelifting oraz wprowadzono je na rynki europejski i azjatycki. Zmieniono m.in. tylne lampy pojazdu na lampy Lexus look.
Wyposażenie | edytuj kod
- Silversport – edycja limitowana 2001
- Coach Edition – edycja limitowana
Standardowo pojazd wyposażony był m.in. w 7-głośnikowy system nagłośnienia marki Pioneer. Opcjonalnie samochód wyposażyć można było w system ESP oraz lepsze systemy nagłośnienia marki Nakamichi.
W 2001 roku poszerzono listę wyposażenia opcjonalnego pojazdu o m.in. system nawigacji satelitarnej. Natomiast system ESP wprowadzono do wyposażenia standardowego każdej wersji pojazdu.
Druga generacja | edytuj kod
Lexus RX II produkowany był w latach 2003 – 2008. Prace nad samochodem rozpoczęto w 1999 roku (rok po debiucie I generacji).
Lexus RX II - tył Wnętrze RX IIPojazd w 2005 roku został zmodernizowany. W 2006 roku w pojeździe zmieniono standardowy silnik V6 3.3 na V6 3.5 (wersja 350). W 2007 roku auto przeszło facelifting. Przemodelowano atrapę chłodnicy, zmieniono światła przeciwmgielne, dodano chromowane klamki[3].
Wersja hybrydowa | edytuj kod
W 2004 roku wprowadzono do produkcji wersję hybrydową o oznaczeniu 400h. Wersja 400h to tak naprawdę wersja 330 z silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3.3 litra wspomaganym przez dwa silniki elektryczne napędzające oś przednią i tylną. W normalnych warunkach pracy silnik benzynowy wspomagany był przez jeden silnik elektryczny napędzający przednią oś pojazdu. Druga jednostka elektryczna napędzająca tylną oś uruchamia się gdy kierowca wdusi maksymalnie pedał gazu lub w przypadku utraty przyczepności kół pojazdu. System nazwany Lexus Hybrid Drive generuje dodatkową moc, która łącznie w wersji 400h daje moc 272 KM. RX400h to pierwszy hybrydowy SUV i pierwszy SUV, który spełniał kalifornijskie normy emisji spalin. Silnik wersji hybrydowej pracuje w cyklu Atkinsona, a nie Otto - przez co jest o 30% mniej obciążony. Nie ma wału napędowego, bo tylne koła są napędzane przez silniki elektryczne. Nie ma alternatora, rozrusznika, a ich rolę spełnia silnik elektryczny.
Wyposażenie | edytuj kod
- Thundercloud – edycja limitowana, Stany Zjednoczone, 2005 – 6500 egzemplarzy
- Pebble Beach – 6000 egzemplarzy
Doświetlanie zakrętów, nawigacja, asystent parkowania z kamerą, odmrażacz wycieraczek przednich, poduszka kolanowa, ekran dotykowy "7", biksenony, bluetooth, tryb B w automacie stosowany do silniejszego hamowania silnikiem, płaska podłoga po złożeniu tylnych siedzeń, przesuwane tylne siedzenia,
Trzecia generacja | edytuj kod
Lexus RX III produkowany był od 2008 do 2015 roku. Pierwowzorem pojazdu był zaprezentowany w 2007 roku koncept LF-Xh (Lexus Future-Crossover hybrid)
Tył RX III przed liftingiem Lexus RX III po liftingu Wnętrze Zmodyfikowany Lexus RX450h, wykorzystywany przez Google do prób drogowych samochodów autonomicznychWraz z trzecią generacją auta pojazd po raz pierwszy trafił na rynek japoński, na którym zrezygnowano z Toyoty Harrier.
W 2012 roku auto przeszło facelifting. Pojazd upodobniono do obecnie produkowanych innych modeli marki Lexus. Zmieniono m.in. przód pojazdu w którym zastosowano charakterystyczną dla nowych modeli marki atrapę chłodnicy z reflektorami wyposażonymi w światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Z tyłu przestylizowano światła[4].
Wersja hybrydowa | edytuj kod
Lexus RX w wersji z napędem hybrydowym występuje pod nazwą 450h. Koła przednie napędzane są przez hybrydową jednostkę napędową Lexus Hybrid Drive, w ramach której silnik benzynowy o pojemności 3.5 litra współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi. W wersji z napędem na cztery koła w systemie E-Four dodatkowy, trzeci silnik elektryczny napędza koła tylnej osi pojazdu, załączając się w przypadku utraty przyczepności kół oraz przy maksymalnym przyśpieszeniu. Maksymalna łączna moc napędu to 299 KM.
Wersje wyposażeniowe | edytuj kod
- Elegance
- Elite
- F Sport
- Prestige
Standardowe wyposażenie każdej wersji pojazdu od 2008 roku obejmuje m.in. system odzyskiwania ciepła z wydechu pozwalający szybciej rozgrzać silnik po ponownym jego uruchomieniu przy ruszaniu oraz chłodzony wodą system recyrkulacji spalin, który wpływa na zmniejszenie zanieczyszczeń w spalinach, system audio marki Mark Levinson, system nawigacji satelitarnej z bieżącymi informacjami o pogodzie i natężeniu ruchu, wyświetlacz HUD czyli wyświetlanie na szybie m.in. prędkości pojazdu[5].
Lexus RX jako doświadczalny samochód autonomiczny | edytuj kod
W roku 2012 firma Google dołączyła hybrydowe Lexusy RX[6] do swej floty doświadczalnych samochodów autonomicznych[7]. Pięć lat później w barwach Google jeździły już wyłącznie Lexusy RX 450h w liczbie 23 sztuk.
Czwarta generacja | edytuj kod
Lexus RX IV został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku na początku 2015 roku. Europejska premiera pojazdu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2015 roku.
Lexus RX IV - tył Lexus RX LStylistyka pojazdu nawiązuje do innych współczesnych modeli marki[8] z charakterystyczną atrapą chłodnicy w kształcie klepsydry[9]. W porównaniu do poprzedniej generacji samochód urósł – rozstaw osi zwiększono o ok. 10 cm. Do wykończenia wnętrza wykorzystano elementy ze skóry i naturalnego drewna.
Samochód jest dostępny w wersji benzynowej oraz hybrydowej. Napęd konwencjonalny wersji RX 200t stanowi dwulitrowy, turbodoładowany silnik o zmiennym cyklu pracy, standardowo sprzężony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów[10]. Hybrydowa wersja RX 450h wykorzystuje pracujący w cyklu Atkinsona 3,5-litrowy benzynowy silnik V6. Obie wersje mają standardowo napęd wszystkich kół, w modelu RX 450h zrealizowany w oparciu o technologię E-Four.
Lexus RX czwartej generacji zaopatrzony jest w zaawansowany system czynnego bezpieczeństwa jazdy Lexus Safety System +. W grudniu 2015 roku model ten uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP[11].
Lexus RX L | edytuj kod
W listopadzie 2017 r. na wystawie w Los Angeles przedstawiono siedmioosobową wersję modelu RX. Miejsce dla trzeciego rzędu siedzeń dla dwóch osób wygospodarowano przez wydłużenie tylnej części nadwozia o 110 mm. Zwiększenie kąta nachylenia tylnej szyby zapewniło większą przestrzeń nad głowami dodatkowych pasażerów, a nieznaczne podniesienie drugiego rzędu foteli - więcej miejsca dla ich nóg.
Przedłużony RX jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych: RX 350L z 3,5-litrowym benzynowym silnikiem V6 o mocy 216 kW (294 KM) oraz RX 450hL z hybrydową jednostką napędową o łącznej mocy 313 KM[12].
Podobnie jak RX w krótszej odmianie nadwoziowej, Lexus RX L zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP[13].
Wersje wyposażeniowe | edytuj kod
- Elite
- Elegance
- F Sport
- Prestige
Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, aktywny tempomat, 8-calowy ekran dotykowy[14].
Facelifting 2019 | edytuj kod
W 2019 modele RX i RX L poddano faceliftingowi. Zmiany dotknęły nadwozia auta, które zyskało m.in. zmienione zderzaki i światła, a także zostało dodatkowo usztywnione, ponadto ulepszono zawieszenie. SUV Lexusa otrzymał także nowe wyposażenie - pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 2. generacji, nowy ekran dotykowy i system multimedialny obsługujący standardy Apple CarPlay i Android Auto, a także zupełnie nowy system oświetlenia BladeScan AHS, który dzięki zastosowaniu ruchomych zwierciadeł pozwala na lepsze doświetlanie pobocza drogi, jednocześnie nie oślepiając kierowców jadących z przodu lub z naprzeciwka[15]. Odświeżone wnętrze modelu zostało nagrodzone za ergonomię i sprawność systemu multimedialnego oraz układów wspomagających kierowcę i znalazło się na liście Wards 10 Best UX[16].
Przypisy | edytuj kod
- ↑ o, Lexus RX - historia pierwszego luksusowego SUV-a, www.landcruiser.pl, 6 lutego 2020 [dostęp 2020-02-06] (pol.).
- ↑ Czym jeżdżą Amerykanie? TOP 10. Najpopularniejsze luksusowe SUV-y w USA, Motofakty.pl [dostęp 2019-11-28] (pol.).
- ↑ Artur Kuśmierzak: Używany Lexus RX 2 [awarie i problemy. autokult.pl, 2013-12-30. [dostęp 2014-01-06].
- ↑ A. Ruciński: Lexus RX po face liftingu – nowa twarz japońskiego SUV-a. v10.pl, 2012-02-12. [dostęp 2014-01-07].
- ↑ Katalog autokult.pl.
- ↑ DamonD. Lavrinc DamonD., Google Expands Its Autonomous Fleet With Hybrid Lexus RX450h, „WIRED”, 16 kwietnia 2012 [dostęp 2016-11-03] (ang.).
- ↑ Google Self-Driving Car Project, Google Self-Driving Car Project [dostęp 2016-11-03] .
- ↑ Maciej Kuchno: Lexus zaprezentował nową generacje modelu RX. autogaleria.pl, 2015-04-08. [dostęp 2015-04-13].
- ↑ Krzysztof Słomski: Salon Nowy Jork – Nowy Lexus RX – Większy. moto.pl, 2015-04-02. [dostęp 2015-04-13].
- ↑ Lexus RX IV generacji (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 17-04-2015].
- ↑ Lexus RX bezkonkurencyjny w testach Euro NCAP - Mototarget.pl, www.mototarget.pl [dostęp 2015-12-31] .
- ↑ Lexus RX dla siedmiorga, www.autocentrum.pl, 1 grudnia 2017 [dostęp 2017-12-05] (pol.).
- ↑ Lexus RX L – mobilny salon Omotenashi - Lexus Polska Newsroom, www.lexusnews.eu [dostęp 2018-05-25] (pol.).
- ↑ Filip Trusz: Nowy Lexus RX – Ceny w Polsce – W środku stawki. moto.pl, 2015-09-09. [dostęp 2015-09-12].
- ↑ Nowy Lexus RX i RX L - czas na facelifting. Odświeżenie wyglądu i parę nowości w kabinie, Moto.pl [dostęp 2019-07-19] (pol.).
- ↑ Wnętrze zmodernizowanego Lexusa RX z nagrodą, motoryzacja.interia.pl [dostęp 2019-11-28] (pol.).