Linia kolejowa E 30


Linia kolejowa E 30 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa E 30linia należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. Polski odcinek tej linii o długości 677 km łączy najważniejsze centra i regiony ekonomiczne południowej Polski: województwo dolnośląskie, województwo opolskie, województwo śląskie, województwo małopolskie i województwo podkarpackie.

Na zachód – od stacji Wrocław Główny – przez Legnicę, Węgliniec do Zgorzelca linia E30 jest użytkowana głównie w ruchu regionalnym (pociągi Kolei Dolnośląskich). W krajowym ruchu pasażerskim wykorzystywana przez pociąg IC „Nałkowska” relacji Jelenia GóraBiałystok i BiałystokJelenia Góra oraz IC „Karkonosze”, takiej samej relacji, obsługiwane składami ED161. Obecnie (do 1. września 2019 roku), ze względu na remont odcinka linii nr 279 (LubańWęgliniec), w przypadku IC „Nałkowska”, ruch odbywa się od stacji Węgliniec, do której z Jeleniej Góry odjeżdża Zastępcza Komunikacja Autobusowa, tak samo w relacji z Węglińca. IC „Karkonosze” wyjeżdża z Jeleniej Góry o ponad godzinę później, objazdem przez Wałbrzych. W międzynarodowym ruchu pasażerskim wykorzystywana poprzez pociągi osobowe KD WrocławDrezno, DreznoWrocław[1] i w krajowych oraz międzynarodowych przewozach towarowych.

Spis treści

Przebieg | edytuj kod

Przez Polskę linia przebiega na trasie od granicy państwa z Niemcami przez ZgorzelecZgorzelec MiastoJędrzychowiceWęgliniecBolesławiecLegnicęWrocławOpoleKędzierzyn-KoźleGliwiceZabrzeKatowiceJaworznoTrzebinięKrakówTarnówRzeszówPrzemyśl do granicy z Ukrainą w Medyce[2].

Linie kolejowe na terenie Polski wchodzące w skład korytarza E30:

Modernizacja | edytuj kod

Modernizacja linii E 30 realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA etapami od 2000 roku.

Trasa ma spełniać parametry głównych międzynarodowych linii kolejowych (objęte umowami AGC) i głównych międzynarodowych linii kolejowych transportu kombinowanego (AGTC), czyli zapewnić prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, a także dopuszczalny nacisk do 221 kN na oś. Na niektórych odcinkach linii jest już możliwa jazda z powyższymi parametrami.

W sierpniu 2014 na linii na odcinku LegnicaBielawa Dolna rozpoczęto testy ETCS poziomu 2. Udział w nich brały dwie lokomotywy EP09 z urządzeniami pokładowymi ETCS i GSM-R. 3 marca 2016 podsystem strukturalny Sterowanie otrzymał zezwolenie wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Było to pierwsze w Polsce zezwolenie dla systemu ETCS poziomu 2[3]. Na początku kwietnia 2020 ETCS poziomu 2 został uruchomiony do normalnego użytku na odcinku Legnica – Wrocław – Opole[4].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. JanuszJ. Krzeszowski JanuszJ., Wraca połączenie kolejowe Wrocław – Drezno, 8 grudnia 2015 .
  2. Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków (pol.). plk-sa.pl, 2010-12-21. [dostęp 2013-09-09]. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-07-08)].
  3. UTK wydał pierwsze w Polsce zezwolenie dla systemu ETCS poziomu 2 (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2016-03-04. [dostęp 2016-03-04].
  4. Na odcinku Opole – Wrocław – Legnica działa ERTMS/ETCS. Można jeździć 160 km/h, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2020-04-12]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa E 30" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy