Linia kolejowa nr 203


Linia kolejowa nr 203 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 21 sty 2019. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 203 – łącząca stację Tczew ze stacją Kostrzyn. Linia ta jest częścią strategicznie ważnej do 1945 roku magistrali kolejowej, łączącej Berlin ze stolicą Prus Wschodnich – Królewcem (tzw. Ostbahn).

Spis treści

Historia | edytuj kod

Koncepcja budowy linii powstała w 1842 w ramach Pruskiej Kolei Wschodniej a pierwsze prace budowlane rozpoczęto w 1846. W 1851 linia z Krzyża Wielkopolskiego dotarła do Piły. W latach 1871–1873 zrealizowano budowę linii z Piły przez Chojnice i Starogard Gdański do Tczewa oraz drugiej równoległej linii w kierunku granicy rosyjskiej z Torunia przez Iławę, Olsztyn, Korsze, Gierdawę do Wystruci.

Od 1888 linia była własnością Pruskich Kolei Państwowych (Preußische Staatseisenbahnen). W 1895 Kolej Wschodnią zarządzaną dotychczas z jednego miejsca – z Bydgoszczy, rozdzielono między trzy obszarowe dyrekcje kolejowe – w Bydgoszczy, Gdańsku i Królewcu.

W 2009 roku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Lubuskiego ogłoszono realizację projektu modernizacyjnego linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn na odcinku Krzyż – Kostrzyn. Linia zostanie zmodernizowana na długości ok. 45 km. Przedsięwzięcie obejmuje modernizację nawierzchni, obiektów inżynieryjnych, urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP), peronów i wiat na wybranych przystankach osobowych. Linia ma zostać przystosowana do parametrów eksploatacyjnych w zakresie prędkości 120 km/h dla autobusów szynowych oraz 70 km/h dla ruchu towarowego. Na peronie 1 stacji Gorzów Wlkp. została zamontowana winda dla usprawnienia obsługi osób niepełnosprawnych. Modernizację rozpoczęto w kwietniu 2010 roku, zaś zakończyła się oficjalnie wraz z wejściem nowego rozkładu w grudniu 2011 roku. Dofinansowanie ze środków LRPO (60%)[1].

14 października 2016 została podpisana umowa na remont estakady w Gorzowie Wielkopolskim o wartości 111 mln złotych z przedsiębiorstwem Intercor. Zakres prac, poza wzmocnieniem 50 nisz, remontem mostu, pięciu stalowych wiaduktów, wymianę około 3 kilometrów toru i wyremontowaniem 310 metrów muru oporowego, obejmuje także odnowienie tunelu kolejowego oraz 2 peronu Gorzów Wielkopolski. Ma powstać także nowy przystanek kolejowy przy ulicy Teatralnej w pobliżu Instytutu Humanistycznego miejscowej Akademii[2].

Opis linii | edytuj kod

  • Kategoria linii: pierwszorzędna
  • Klasa linii:
    • C3 na całej długości
  • Liczba torów[3]:
    • jednotorowa na odcinkach:
      • 75,067 – 178,981
      • 295,591- 297,707 (estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim)
    • dwutorowa na odcinkach:
      • -0,426 – 75,067
      • 178,981 – 295,591
      • 297,7,7 - 342,453

Maksymalne prędkości | edytuj kod

Według stanu z 10 stycznia 2017 obowiązują następujące prędkości maksymalne dla pociągów[4][5][6]:

Przewoźnicy | edytuj kod

Obsługuje wszystkie krajowe pociągi osobowe na linii.

Obsługuje pociągi TLK na odcinku Gorzów Wielkopolski-Tczew[potrzebny przypis]

Obsługuje pociągi na odcinku Kostrzyn-Granica Państwa

Spółka korzysta z linii do przewozów towarów.

Czas jazdy[7] | edytuj kod

W 2010 podczas kursowania pociągu TLK z Warszawy Wschodniej do Kostrzyna odcinek Kostrzyn – Piła Główna (161 km) pociąg TLK pokonywał w 2 godziny 51 minut.

Deklarowany czas przejazdu na tym odcinku o dystansie 96 km przedstawia się następująco (według rozkładu jazdy 2015/2016):

Pociąg REGIO nr 50771 ze stacji Tczew do stacji Chojnice (96 km).

Pociąg REGIO nr 58325 ze stacji Chojnice do Krzyża (142 km).

Pociąg REGIO nr 78531 z Krzyża do Kostrzyna n. Odrą (96 km).

Na podstawie tabel można obliczyć, że pociąg na pokonanie trasy Tczew – Kostrzyn o dystansie 340 km do polsko-niemieckiej granicy (bez postojów na stacjach pośrednich) potrzebuje 5 godzin 12 minut.

Połączenia | edytuj kod

Trasę Tczew – Chojnice pokonuje 9 par pociągów w tym dwa w relacji do/z Gdyni Głównej. W okresie wakacji letnich Przewozy Regionalne wydłużają trasę dwóch pociągów do stacji Hel[potrzebny przypis].

Na odcinku Chojnice – Piła PR uruchamiają 6 par pociągów w tym 3 w relacji do/z Krzyża. Oprócz tego z Piły w kierunku Krzyża odjeżdżają 4 składy.

Z Krzyża do Kostrzyna kursuje 8 par pociągów Regio. Trzy z tych pociągów kursują w wydłużonej relacji do/z Poznania. Ponadto do/z Gorzowa Wielkopolskiego kursuje pociąg TLK Gorzowiak z/do Warszawy Wschodniej oraz TLK Osterwa z/do Krakowa Głównego[potrzebny przypis].

Galeria zdjęć | edytuj kod

Linia kolejowa nr 203 Trasa z Kalisk do Zblewa Trasa kolejowa w kierunku stacji Kaliska Stacja Czarna Woda Budynek dworca w Czarnej Wodzie Nastawnia na linii 203 w Czarnej Wodzie Szlak Krzyż – Wieleń Płn. Widok na tory kolejowe tuż za stacją Krzyż Słupek kilometrażowy Szlak Krzyż – Stare Bielice (239,4 kilometr linii kolejowej nr 203 widok w kierunku stacji Stare Bielice) Dworzec w Sarbiewie Dworzec w Zwierzynie po katastrofie, z wbitymi weń wagonami Nowy dworzec w Zwierzynie Dworzec w Starym Kurowie Dworzec w Górkach Noteckich Widok z peronów stacji Gorzów Wlkp. Gorzów Wlkp., peron 4 (warciański) Odcinek Gorzów Wlkp.- Gorzów Wlkp. Wieprzyce Szlak Kostrzyn – Dąbroszyn

Przypisy | edytuj kod

  1. Modernizacje linii kolejowych w ramach RPO dla Województwa Zachodniopomorskiego i Lubuskiego Dostęp 3 października 2010
  2. PLK odnowią gorzowską estakadę. rynek-kolejowy.pl, 2016-10-14. [dostęp 2016-10-16].
  3. http://www.plk-sa.pl/informacje-dla-przewoznikow-kolejowych/warunki-udostepniania-tras/regulaminy-przydzielania-tras-pociagow/ (Odległości podano w kilometrach)
  4. Wykaz maksymalnych prędkości – składy wagonowe. plk-sa.pl, 2017-01-10. [dostęp 2017-01-29].
  5. Wykaz maksymalnych prędkości – autobusy szynowe i EZT. plk-sa.pl, 2017-01-10. [dostęp 2017-01-29].
  6. Wykaz maksymalnych prędkości – pociągi towarowe. plk-sa.pl, 2017-01-10. [dostęp 2017-01-29].
  7. Najkrótszy przejazd. http://rozklad-pkp.pl/

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 203" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy