Linia kolejowa nr 207


Linia kolejowa nr 207 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Kilometr 95,8 linii kolejowej nr 207 w Kwidzynie

Linia kolejowa nr 207 – niezelektryfikowana jednotorowa linia kolejowa w północnej Polsce łącząca Toruń z Malborkiem przez Chełmżę, Grudziądz i Kwidzyn. Położona w granicach dwóch województw: kujawsko-pomorskiego i pomorskiego oraz na obszarze Oddziału Regionalnego PKP PLK w Gdańsku. Linia na całej długości wyposażona jest w elektromagnesy SHP. Od 1 marca 2009 do 15 grudnia 2013 w 100% długości linii pasażerów obsługiwał prywatny przewoźnik Arriva RP. Aktualnie Arriva RP obsługuje odcinek Toruń WschodniGrudziądz, a odcinek Grudziądz – Malbork obsługują Przewozy Regionalne

Spis treści

Historia | edytuj kod

1 lipca 1882 oddano do użytku 19-kilometrowy odcinek łączący Toruń Mokre Stare z Chełmżą[1], a 11 listopada tego samego roku ok. 40-kilometrowe przedłużenie do Grudziądza. Ostatni odcinek do Malborka ukończono 15 sierpnia 1883. W 1906 w związku z rozbudową Torunia zmieniono przebieg linii na odcinku Toruń WschodniŁysomice[2]. Do 1939 w Gardei ze względu na przebieg granicy III Rzeszy z Polską istniały 2 stacje kolejowe Gardeja po obu stronach granicy.[3]. W latach 1992–1993 wyremontowano odcinek Gardeja – Malbork.

Do przełomu XIX i XX wieku wybiegający ze stacji Kwidzyn tor linii kolejowej do Torunia biegł wzdłuż ulicy Plantowej (od 1901 razem z torem linii wąskotorowej z Marezy). Przełożenie linii nastąpiło w związku z budową linii kolejowej do Smętowa. W latach dwudziestych XX wieku przebudowano odcinek Grudziądz OwczarkiRogóźno Pomorskie celem poprawy parametrów eksploatacyjnych[4].

1 grudnia 1916 otwarto przystanek kolejowy w Brachlewie i jednocześnie zamknięto przystanek Tychnowy[5].

Degradacja szlaków po 2000 roku | edytuj kod

Ze względu na pogarszający się stan techniczny linii na odcinku Grudziądz OwczarkiGardeja 1 lutego 2008 zawieszono kursowanie pociągów na odcinku GrudziądzKwidzyn. Po wprowadzenia ograniczenia prędkości do 10 km/h Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego wycofał się ze wsparcia finansowego, co spowodowało podtrzymanie decyzji dyrekcji spółki Przewozy Regionalne o wstrzymaniu kursów na tym odcinku[6].

1 marca 2009 nastąpiło wznowienie kursowanie pociągów na odcinku GrudziądzKwidzyn, z jednoczesnym powierzeniem przez organizatora przewozów całości obsługi pasażerskiej spółce Arriva RP, na całej długości linii.

Od 15 grudnia 2013 połączenia Grudziądz – Malbork ponownie obsługuje spółka Przewozy Regionalne[7]. W latach 2013–2015 zmodernizowano odc. Toruń Wschodni – Chełmża. Modernizacja obejmowała wymianę nawierzchni, wymianę urządzeń SRK, budowę nowych peronów. W wyniku modernizacji prędkość podniesiono do 90–110 km/h (przed modernizacją obowiązywała szybkość 50–80 km/h).

Oprócz tego pogarszający się stan techniczny linii na odcinku Chełmża – Grudziądz spowodował konieczność obniżenia prędkości drogowej z 80 do 50 km/h a docelowo dzięki pracom remontowym sfinansowanym z w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007–2013. dokonano podniesienia prędkości do 100 km/h[8]

W sierpniu 2016 ogłoszono przetarg na prace rewitalizacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na odcinku GardejaMalbork w systemie projektuj i buduj[9] natomiast na odcinku Grudziądz – Gardeja ogłoszono przetarg na wymianę podkładów z powodu złego stanu technicznego torowiska i konieczności wprowadzenia ograniczeń prędkości do 20–30 km/h[10]. 12 maja 2017 podpisano umowę na rewitalizację z konsorcjum firm NDI i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe[11]. Prace rozpoczęły się w październiku[12].

Prędkość maksymalna na linii | edytuj kod

Szynobusy | edytuj kod

  • * – po skończonym remoncie na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża, prędkość szlakowa wzrośnie do 120 km/h. W lutym 2016 rozstrzygnięto przetarg na wykonanie dokumentacji[13].
  • ** – od maja 2013 – października 2014, odcinek Chełmża – Grudziądz, przeszedł gruntownej modernizacji. Maksymalna prędkość szlakowa po remoncie, wzrosła do 90–100 km/h

Pociągi pasażerskie | edytuj kod

Pociągi towarowe | edytuj kod

Klasa linii | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Linia kolejowa () • - / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  2. Miejsce Historyczne 207/1 w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net
  3. Gardeja Północna w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net
  4. Linia kolejowa () • - / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  5. Świat Kolei nr 12/2016.
  6. „Od 1 lutego pociągiem już tylko do Malborka”. kpinfo.pl, 25 stycznia 2008.
  7. „PR wracają na odcinek Malbork-Grudziądz”. Kurier Kolejowy, 3 grudnia 2013.
  8. http://www.ndi.pl/80/realization,66,categories,1/realizacje/infrastruktura/rewitalizacja_lk_207_chelmza_-_grudziadz/.
  9. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
  10. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
  11. Umowa na rewitalizację linii Malbork – Grudziądz podpisana. rynek-kolejowy.pl, 2017-05-12. [dostęp 2017-05-13].
  12. KurierK. Kolejowy KurierK., Modernizacja trasy z Malborka do Grudziądza za 212 mln zł, kurierkolejowy.eu [dostęp 2018-01-03] .
  13. BBF przygotuje dokumentację dla linii 207 Toruń – Chełmża. [dostęp 2016-06-11].

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 207" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy