Linia kolejowa nr 61


Linia kolejowa nr 61 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 61 KielceFosowskie – zelektryfikowana jedno- i dwutorowa linia kolejowa o długości 175,207 km, powstała jako Kolej Herbsko-Kielecka.

Historia | edytuj kod

Po wyborach parlamentarnych w 2011 roku nowy minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział remont 150-kilometrowego odcinka linii między Włoszczową i Opolem, który ma służyć skróceniu czasu jazdy między Wrocławiem i Warszawą. Inwestycja planowana jest w zamian za zawieszony projekt linii Y i nazywana jest protezą koniecpolską. Założeniem jest rewitalizacja linii i skrócenie czasu jazdy na całej trasie Wrocław-Warszawa do 210 min. Inwestycja jest zaplanowana do zrealizowania do 2013 lub 2014 roku kosztem ok. 500 mln zł[1].

W maju 2012 r. ogłoszono pierwszy przetarg na realizację remontu tej linii, obejmujący odcinek Koniecpol-Turów (km 74,887 – 99,679)[2], a rozstrzygnięto go na początku sierpnia 2012 roku[3]. W połowie stycznia 2013 roku ogłoszono przetarg na pozostałe prace na odcinku Częstochowa–Koniecpol[4]. 7 marca otwarto koperty z ofertami na rewitalizację linii. Na inwestycję przeznaczono 136,1 mln zł. Zainteresowanych inwestycją było sześć podmiotów, których oferty kształtowały się w zakresie od 132,1 do 184,6 mln zł. Wykonawcy zadeklarowali zakończenie prac do 30 listopada 2013 r[5]. Umowę podpisano w połowie kwietnia. W ramach prac na odcinku Koniecpol–Stradom przeprowadzona zostanie wymiana 40 km nawierzchni torowej, przebudowa 33 przejazdów kolejowych, remont 27 obiektów inżynieryjnych, przebudowa sieci trakcyjnej i oświetlenia na stacjach Turów i Koniecpol oraz samego oświetlenia na stacji Julianka, a także wymiana urządzeń sterowania ruchem[6].

W maju 2012 r. ogłoszono przetarg na remont linii na odcinku Częstochowa-Fosowskie[7], a koperty z 7 ofertami otwarto 16 listopada tego samego roku[8]. 25 marca 2013 roku PKP PLK podpisała umowę na remont z konsorcjum, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Wartość umowy wyniosła 323,49 mln złotych brutto[9].

Rozpisano także przetarg na prace na linii nr 144, która połączy linię 61 z Opolem Głównym[4].

1 lutego 2013 roku Ministerstwo Finansów wydało zgodę na zapewnienie finansowania projektów rewitalizacji, co było niezbędne by PKP Polskie Linie Kolejowe mogły podpisać umowy z wykonawcami[10], co nastąpiło 2 kwietnia. W ramach umowy o wartości 109 mln zł zaplanowano wykonać prace projektowe i budowlane, a termin zakończenia inwestycji wskazany na umowie to 28 listopada 2014 roku[11]. Roboty mające obejmować wymianę 31 km torów, naprawę 25 przejazdów kolejowych, wymianę 28 rozjazdów, remont 24 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowę peronów na stacjach Fosowskie, Staniszcze Małe, Krasiejów, Ozimek, Dębska Kuźnia, Chrząstowice, Suchy Bór, Opole Główne miały zostać zakończone pod koniec 2013 roku, a cała inwestycja do 2014 roku[12], jednak z powodu opóźnień w realizacji termin zakończenia prac kilkukrotnie przekładano. Ostatecznie linię otwarto do użytku 18 sierpnia 2014 roku[13]. Od 14 grudnia 2014 roku na odcinku Opole – Fosowskie rozpoczęły się planowe przejazdy pociągów dalekobieżnych InterCity relacji (Szczecin−Poznań Gł.−)Wrocław Gł.−Częstochowa Stradom−Kraków Gł.(−Przemyśl) oraz Ekspres InterCity Premium Wrocław Gł.−Częstochowa Stradom−Warszawa Wschodnia.

Po przeprowadzonej modernizacji linii nr 61 nie zostało ponownie uruchomione połączenie osobowe Częstochowa-Lubliniec. Wcześniejsze zamknięcie powyższego połączenia wynikało z kiepskiej frekwencji użytkowania jak również złego stanu technicznego torowiska. W planach marszałka województwa opolskiego od czerwcowej korekty 2016 ma pojawić się połączenie REGIO pomiędzy Lublińcem a Opolem obsługiwane przez Przewozy Regionalne.

Prędkości maksymalne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Do Wrocławia pociągiem w 3,5 godziny? Już za dwa lata
  2. Jest przetarg na rewitalizację odcinka Koniecpol – Turów
  3. PLK wybrały wykonawcę rewitalizacji odcinka Koniecpol – Turów
  4. a b Jest komplet przetargów na "protezę koniecpolską" (pol.). Rynek Kolejowy, 2013-01-16. [dostęp 2013-01-17].
  5. 130 milionów na odcinek Koniecpol – Częstochowa. Jest sześć ofert (pol.). Rynek Kolejowy, 2013-03-0. [dostęp 2013-03-07].
  6. rewitalizacje+odcinka+Czestochowa+Stradom+–+Koniecpol.htm PKP PLK podpisały umowę na rewitalizację odcinka Częstochowa Stradom – Koniecpol (pol.). Rynek Kolejowy, 2013-04-1. [dostęp 2013-04-17].
  7. Przetarg na remont odcinka Częstochowa – Fosowskie
  8. 7 ofert na rewitalizację linii Częstochowa – Fosowskie (pol.). Rynek Kolejowy, 2012-11-16. [dostęp 2012-12-05].
  9. PLK podpisała dwie kluczowe umowy na rewitalizacje w woj. śląskim (pol.). Rynek Kolejowy, 2013-03-25. [dostęp 2013-03-26].
  10. Ministerstwo Finansów zgodziło się finansować rewitalizacje (pol.). Rynek Kolejowy, 2013-02-09. [dostęp 2013-02-10].
  11. Umowa na rewitalizację odcinka Fosowskie – Opole podpisana (pol.). Rynek Kolejowy, 2013-04-03. [dostęp 2013-04-04].
  12. 100 milionów na poprawę połączenia Warszawa – Wrocław (pol.). Rynek kolejowy, 2013-04-05. [dostęp 2013-04-06].
  13. Pociągi pasażerskie wróciły na trasę Zawadzkie – Fosowskie – Opole (pol.). W: Rynek Kolejowy [on-line]. ZDG TOR Sp. z o.o., 2014-08-18. [dostęp 2014-08-21].
  14. Wykaz maksymalnych prędkości - pociągi pasażerskie
Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 61" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy