Lokomotywa elektryczna akumulatorowa AEG 4184


Lokomotywa elektryczna akumulatorowa AEG 4184 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Lokomotywa elektryczna akumulatorowa AEG 4184 – jedyna zachowana w Polsce akumulatorowa lokomotywa elektryczna, wyprodukowana w roku 1928 w fabryce Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft Lokomotivfabrik Hennigsdorf w Berlinie dla cukrowni Witaszyce.

Spis treści

Konstrukcja | edytuj kod

Dwuosiowa lokomotywa, z silnikami zawieszonymi na osiach „za nos”, zasilana była napięciem 220 V z baterii akumulatorów i miała moc 30 KM (2 silniki o mocy 15,5 kW). Baterie akumulatorów znajdowały się w dwóch skrzyniach po obydwu stronach kabiny maszynisty i miały pojemność 2 × 120 Ah. Wymiary lokomotywy: długość bez zderzaków – 3485 mm, rozstaw osi – 1375 mm, szerokość – 2100 mm. Masa pojazdu 9200 kg.

Eksploatacja | edytuj kod

Lokomotywa przez cały okres eksploatacji wykonywała lekką pracę manewrową na terenie cukrowni Witaszyce. Następnie została przekazana Polskiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei i 21 kwietnia 1995 sprowadzono ją do Parowozowni Skierniewice. W I połowie 2014 dzięki pomocy Tramwajów Warszawskich pojazd zrekonstruowano. 20 czerwca 2014 odbyły się pierwsze jazdy próbne[1][2].

Uwagi | edytuj kod

  1. Bez zderzaków.

Przypisy | edytuj kod

  1. Z Witaszyc do Skierniewic
  2. Lokomotywa akumulatorowa AEG 4184/1928r. z cukrowni „Witaszyce” w Witaszycach, Stalowe Szlaki nr 3/2016 (127), s. 27–39.
Na podstawie artykułu: "Lokomotywa elektryczna akumulatorowa AEG 4184" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy