MAN NL 2x2


MAN NL 2x2 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania MAN NL2x2 MAN NL202 (#417) należący do MKS Skarżysko-Kamienna MAN NL202 #761 w barwach KPK Białystok MAN NL202 w barwach spółki Tramwaje Podmiejskie (linia 97) w Aleksandrowie Ł. MAN NL202 #310 w barwach MZK Grudziądz MAN NL202 #271 z 1994 roku w Koninie MAN NL202 #1029 z 1996 roku w barwach MPK Poznań MAN NL 202 (#7019) z 1992 roku na linii 05. Należy do firmy Ornowski Travel Rumia Autobus MAN NL202 (#310) z 1995 roku w Zamościu należący do MZK Zamość MAN NL 222 (#211) z 2002 roku na rondzie Witolda Pileckiego w Opolu (Polska). Należy do MZK Opole. MAN NL 2x2 #122 z Translub Luboń czeka na odjazd z pętli Dębiec (Poznań.) MAN NL 222 na linii 101 w Policach (SPPK)

MAN NL 2x2 – seria niskowejściowych autobusów miejskich, produkowanych w latach 19892001 przez niemiecką firmę MAN. Konstrukcja autobusu oparta jest na zunifikowanych przez zachodnioniemiecki Związek Publicznych Zakładów Komunikacyjnych (VÖV) standardach autobusu tzw. drugiej generacji. W pojazdach stosowano jednostki napędowe o różnej mocy: 213, 220, 250, 260 i 280 KM (odpowiednio modele: NL 202, NL 222, NL 252, NL 262 i NL 282).

Przegubowym odpowiednikiem autobusów NL 2x2 jest seria NG xx2, odpowiednikiem o zmniejszonej długości – NM 152, zaś wersją piętrową – ND 202. Bezpośrednim następcą serii NL 2x2 jest seria NL xx3.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Produkcję modelu uruchomiono w 1989 roku w fabryce w niemieckim Salzgitter w oparciu o obowiązujące wówczas w zachodnich Niemczech standardy Związku Publicznych Zakładów Komunikacyjnych (VÖV) drugiej generacji[1]. Pierwsze modele, wyposażane w silnik o mocy 213 KM (NL 202) spełniały europejski standard emisji spalin Euro 1[2]. W roku 1995, z uwagi na wprowadzenie normy Euro 2, wprowadzono nowy silnik o mocy 220 KM – zmieniono oznaczenie z NL 202 na NL 222[1]. Dostępne były także inne wersje, z jednostką napędową o różnej mocy.

Do 1998 roku wyprodukowano ok. 4000 pojazdów tego typu, po czym produkcję przeniesiono do nowej fabryki w Sadach koło Poznania, gdzie kontynuowano ją do 2001 roku[1].

Od 2002 roku do Polski zaczęły napływać pierwsze wycofywane w Niemczech autobusy tego typu. Obecnie jest to najpopularniejszy w Polsce autobus używany z importu[1]. Pierwszym w Polsce użytkownikiem MAN-ów NL 202 był od 1996 roku Poznań[1][2]. Pierwszy egzemplarz wyprodukowany w Polsce trafił w 1998 roku do gminy Tarnowo Podgórne[1].

Konstrukcja | edytuj kod

Nadwozie | edytuj kod

Specyficzna budowa pojazdów serii NL 2x2 wiąże się z obowiązującymi w początkowym okresie produkcji standardami niemieckiego zrzeszenia VÖV. Pojazd produkowano w wersjach dwudrzwiowej i trzydrzwiowej. Niska podłoga dostępna jest w pierwszych i drugich drzwiach[1]. Początkowo wszystkie siedzenia wewnątrz umieszczone były na podwyższeniach, dopiero w 1992 roku przeprowadzono modernizację serii, wprowadzając charakterystyczną, wygiętą w połowie autobusu linię okien oraz zwiększając liczbę siedzeń na poziomie niskiej podłogi[1]. W niektórych opracowaniach zmodernizowana wersja traktowana jest jako odrębny model, NL 202(2).

Podwozie | edytuj kod

Autobusy napędzane były wysokoprężnymi silnikami o różnej mocy: 213, 220, 250, 260 i 280 KM (odpowiednio modele: NL 202, NL 222, NL 252, NL 262 i NL 282), umieszczone w pozycji leżącej za drugą osią (napędową) autobusu[2]. Oznaczenia cyfrowe poszczególnych modeli składają się z trzech cyfr, z których dwie pierwsze określają przybliżoną moc maksymalną silnika w KM. Trzecia cyfra informuje o generacji autobusów.

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g h Marcin Stiasny: Atlas autobusów. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2008, s. 133. ISBN 839207574-9.
  2. a b c MAN NL 202. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. [dostęp 2016-12-01].
Na podstawie artykułu: "MAN NL 2x2" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy