MS Kapitan Poinc


MS Kapitan Poinc w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kapitan Poincflagowa jednostka Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, poprzednio Polskiego Ratownictwa Okrętowego, zbudowana w 1996 roku, w stoczni Damen Shipyards Gdynia.

Statek wielozadaniowy, przystosowany do szeroko pojętego ratowania życia i mienia na morzu, zwalczania zanieczyszczeń olejowych, gaszenia pożarów na statkach, holowań oceanicznych, łamania pokrywy lodowej, rozpoznawania skażeń itp.

W 2019 rozpisano nierozstrzygnięty przetarg na budowę nowej, wielozadaniowej jednostki o kosztorysowej wartości 280 mln zł (w tym 238 mln zł z UE), która do 2022 ma zastąpić Kapitana Poinca[1].

Spis treści

Możliwości i wyposażenie | edytuj kod

  • usuwanie zanieczyszczeń olejowych z powierzchni wody: system szczotkowy LAMOR o wydajności 2 × 140 m³/h, szerokość ramion do zbierania – 45 m
  • holowanie: uciąg na palu 74 tony
  • gaszenie pożarów:
    • 2 pompy o wydajności 1500 m³/h
    • 2 monitory wodne o wydajności 1200 m³/h
    • 1 monitor wodno-pianowy o wydajności 250 m³/h
    • system zraszania o wydajności 2 × 300 m³/h
  • lodołamanie – klasa L1
  • dźwig hydrauliczny o udźwigu 160 kN
  • wyposażenie pierwszej pomocy
  • stacjonarny system wykrywania gazów

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Problemy z zakupem statku wielozadaniowego dla SAR. Nie ma chętnych do budowy.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "MS Kapitan Poinc" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy