Masa samolotu


Masa samolotu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Masa samolotu (masa statku powietrznego) – jedna z istotnych informacji charakteryzujących statek powietrzny. Rozróżnia się:

  • masa własna (masa pustego samolotu) - suma mas: płatowca, zespołu napędowego, wyposażenia i uzbrojenia wbudowanego na stałe do samolotu. Wlicza się tu także masę płynów (gazów i cieczy) pozostałych w instalacjach samolotu po ich opróżnieniu.
  • udźwig - to masa transportowanego przez samolot ładunku. Wliczamy tu: masę pasażerów i bagaży (samoloty pasażerskie); towarów (samoloty transportowe); bomb w komorze bombowej, amunicji do broni strzeleckiej, uzbrojenia podwieszanego, paliwa w zbiornikach dodatkowych (samoloty wojskowe).
  • masa użyteczna samolotu - składa się z masy załogi, paliwa oraz udźwigu
  • masa startowa samolotu - jest sumą masy własnej i użytecznej
  • maksymalna masa startowa (MTOW - ang. Maximum Take-off Weight) - największa dopuszczalna masa samolotu przy starcie, określana warunkami technicznymi dla każdego samolotu

Bibliografia | edytuj kod

  • Encyklopedia techniki wojskowej, JerzyJ. Modrzewski (red.), CzesławC. Czarnogórski (red.), EdmundE. Bamburski, Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1987, ISBN 83-11-07275-2, OCLC 835884142 .
Na podstawie artykułu: "Masa samolotu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy