Mercedes-Benz klasy SLK


Mercedes-Benz SLK w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Mercedes-Benz klasy SLK) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mercedes-Benz SLKsamochód sportowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Mercedes-Benz w latach 1996 – 2015 oraz w latach 2015 – 2019 pod nazwą SLC.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz SLK I (R170) – tył po liftingu Mercedes-Benz SLK I (R170) po liftingu Mercedes-Benz SLK 32 AMG

Mercedes SLK I został zaprezentowany po raz pierwszy oficjalnie w kwietniu 1996 roku.

Samochód otrzymał kod fabryczny R170. SLK jako niewielki, kompaktowy roadster, był pierwszym tego typu samochodem w ofercie marki. Jego techniczną bazą okazał się model Klasa C (W202)[1]. Przełomowym rozwiązaniem był się twardy, składany dach - potrzebował on 25 sekund do całkowitego złożenia lub rozłożenia. Jest to rozwiązanie zaczerpnięte z prototypu SLK Concept z 1994 roku[2]. Nazwa 'SLK' tłumaczona była jako skrót od niemieckich słów: Sportlich, Leicht und Kurz (sportowy, lekki i krótki).

Samochód zdobył pozytywne recenzje w Stanach Zjednoczonych, gdzie już rok po premierze w 1997 SLK nagrodzono prestiżowym tytułem North American Car of the Year[3].

W 2000 roku SLK pierwszej generacji przeszedł modernizację, która polegała na pojawieniu się m.in. nowego przedniego i tylnego zderzaka, innych wkładów reflektorów, nowych wkładów lamp oraz uaktualnień w wyposażeniu pojazdu[4].

SLK 32 AMG | edytuj kod

W 2001 roku Mercedes przedstawił sportową wersję SLK 32 AMG. Zamontowano w niej jednostkę napędową z modelu SLK 320 wzbogaconą o kompresor i intercooler. Wariant oferowany przez AMG posiadał inne zderzaki, sportowy wydech zakończony dwoma końcówkami, oznaczenie "V6 Kompressor" na boku pojazdu, lotkę z tyłu, oraz specjalne wzory felg. Zmiany we wnętrzu obejmowały sportową kierownicę, zegary sygnowane przez AMG, oraz opcje wykończenia włóknem węglowym.

Samochód był oferowany jedynie z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów, nie było możliwości zamówienia skrzyni manualnej. W SLK 32, po raz pierwszy zastosowano technologię "Speedshift", opracowaną przez AMG, dzięki której biegi były zmieniane szybciej, a także możliwa była manualna zmiana biegów. Powstały jedynie 4333 sztuki tego modelu, w tym niemal 2100 zostało wysłanych do Stanów Zjednoczonych, a 263 do Wielkiej Brytanii.

Dane techniczne | edytuj kod

Do napędzania najmniejszego roadstera Mercedesa używane były jednostki napędowe z oznaczeniami R4 oraz V6. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 5- lub 6-biegową manualną, bądź 5-biegową automatyczną skrzynię biegów.


Druga generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz SLK II (R171) - tył Mercedes-Benz SLK II (R171) po liftingu

Mercedes-Benz SLK II został zaprezentowany po raz pierwszy w marcu 2004 roku.

Samochód otrzymał kod fabryczny R171. Na tle poprzednika, druga generacja SLK zyskała bardziej krągłe proporcje nadwozia. Pojazd jest też dłuższy, a ponadto obniżono masę do 1400 kg[10]. Nadwozie zostało wykonane z wytrzymalszej o 40% stali, a innowacyjnym rozwiązaniem okazały się poduszki powietrza umieszczone w pasach bezpieczeństwa[11]. Pojazd zachował jednocześnie podobne proporcje nadwozia co model R170, a także twardy składany dach.

SLK drugiej generacji w 2008 roku przeszedł modernizację nadwozia. W jej ramach zmieniono kształt przedniego zderzaka, a także odcień wypełnienia tylnych lamp[12].

Dane techniczne | edytuj kod

Druga generacja SLK była dostępna z trzema jednostkami napędowymi: R4, V6 oraz V8. Moc przenoszona jest na oś tylną poprzez 6-biegową manualną lub 5- i 7-biegową automatyczną skrzynię biegów.


Trzecia generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz SLK III (R172) – tył Mercedes-Benz SLK 55 AMG

Mercedes-Benz SLK III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2011 roku.

Samochód otrzymał kod fabryczny R172. Na tle poprzednich wcieleń, samochód ponownie stał się większy i znów podążył innym kierunkiem stylistycznym. Styliści marki nadali SLK bardziej kanciaste proporcje, nawiązując zarazem do estetyki takich modeli, jak Klasa B czy CLS[19]. Konstruktorom Mercedesa udało się też osiągnąć niższy współczynnik oporu powietrza (0,30), a także uczynić niewielkie nadwozie jeszcze sztywniejszym. Karoseria i budujące ją elementy zostały ukształtowane tak, by pojazd generował mniejszy hałas w kabinie podczas jazdy z otwartym dachem[20].

Sprzedaż SLK trzeciej generacji ruszyła w kwietniu 2011 roku. Klienci mogli wówczas wybierać z trzech wersji wyposażeniowych: SLK 200 BlueEFFICIENCY, SLK 250 BlueEFFICIENCY, SLK 350 BlueEFFICIENCY.

W listopadzie 2014 roku trzecia generacja SLK uznana został przez niemiecką agencję TÜV za najmniej usterkowe auto na niemieckim rynku. Samochód sklasyfikowano na czele rankingu "TÜV Report 2015" z wynikiem 2,4 proc. pojazdów ze stwierdzonymi usterkami. To najwyższa nota w historii badań awaryjności aut przeprowadzanych przez to towarzystwo[21].

Lifting i zmiana nazwy | edytuj kod

Mercedes-Benz SLC

W grudniu 2015 roku samochód przeszedł gruntowną modernizację polegającą na przeprojektowaniu atrapy chłodnicy, przedniego i tylnego zderzaka, reflektorów, a także wkładów tylnych lamp. Przy okazji tej zmiany, w ramach przeprowadzenia porządków w nazewnictwie samochodów Mercedesa, model SLK zyskał ponadto nową nazwę SLC - C odpowiada klasie kompaktowej, jaką ten model reprezentuje[22]. Samochód trafił do sprzedaży w Polsce w styczniu 2016 roku[23].

W marcu 2019 roku Mercedes ogłosił, że po 23 latach produkcji swojego kompaktowego roadstera, 8 latach jego trzeciej generacji i 3 latach funkcjonowania pod nazwą SLC, zakończy się produkcja tego modelu bez przewidzianego następcy. Aby zaakcentować to wydarzenie, na Geneva Motor Show 2019 przedstawiono limitowaną edycję SLC Final Edition[24].

Dane techniczne[25] | edytuj kod

SLK trzeciej generacji było napędzane, podobnie jak poprzednik, przez trzy jednostki napędowe: R4, V6 oraz V8. Moc przenoszona jest na tylną oś poprzez 6-biegową manualną lub 7-biegową automatyczną skrzynię biegów[26]. R172 wyglądem nawiązuje do modelu SLS AMG[27].


Przypisy | edytuj kod

  1. Designnummer: M9800873-0001 (niem.). [dostęp 2019-05-22].
  2. SLK Concept Cars – a new vision for the modern roadster (ang.). [dostęp 2019-05-22].
  3. The North American Car and Truck of the Year Awards – PREVIOUS FINALISTS & WINNERS (ang.). northamericancaroftheyear.org. [dostęp 2015-08-07].
  4. Mercedes-Benz SLK - Used Car Buying Guide (ang.). [dostęp 2019-05-22].
  5. 1995 Mercedes-Benz SLK 200 {R 170} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  6. 2000 Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor {R 170} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  7. 2000 Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor {R 170} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  8. 2000 Mercedes-Benz SLK 320 {R 170} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  9. 2001 Mercedes-Benz SLK 32 AMG {R 170} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  10. Katalog samochodów -Mercedes-Benz Klasa SLK (pol.). [dostęp 2019-05-22].
  11. Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011) used car review (ang.). [dostęp 2019-05-22].
  12. Używany Mercedes SLK R171 [awarie i problemy (pol.). [dostęp 2019-05-22].
  13. 2004 Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor {R 171} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  14. 2005 Mercedes-Benz SLK 280 {R 171} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  15. 2004 Mercedes-Benz SLK 350 {R 171} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  16. 2007 Mercedes-Benz SLK 350 {R 171} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  17. 2004 Mercedes-Benz SLK 55 AMG {R 171} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  18. 2006 Mercedes-Benz SLK 55 AMG Black Series {R 171} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  19. Mercedes-Benz Klasa SLK R172 (2011 - teraz) Roadster - Dane techniczne (pol.). motofakty.pl. [dostęp 2012-08-27].
  20. Nowy Mercedes SLK oficjalnie odsłonięty! [AKTUALIZACJA (pol.). [dostęp 2019-05-22].
  21. Raport TUV 2015 (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 09-11-2014].
  22. Mercedes SLC: nowy tylko z nazwy (pol.). [dostęp 2019-05-22].
  23. Mercedes-Benz SLC Roadster. W Polsce od 150 300 zł (pol.). [dostęp 2019-05-22].
  24. Mercedes-Benz SLC Final Edition na zakończenie (pol.). [dostęp 2019-05-22].
  25. Daimler Media 13 stycznia 2011 (ang.). Media.daimler.com. [dostęp 2011-06-02].
  26. Dane techniczne Mercedesa SLK (pol.). Mercedes-Benz.pl. [dostęp 2012-08-27].
  27. Car and Driver January 2011 (ang.). Caranddriver.com. [dostęp 2011-06-02].
Na podstawie artykułu: "Mercedes-Benz klasy SLK" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy