Metro w Oslo w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaMetro w Oslo (norw. T-banen i Oslo) – system kolei podziemnej w stolicy Norwegii (przy czym większość stacji poza centrum miasta znajduje się na powierzchni ziemi). Operatorem metra jest Sporveien T-banen. Po Sztokholmie, Helsinkach i Petersburgu jest jednym z najdalej na północ wysuniętych systemów metra na świecie. Sieć metra złożona jest z 5 linii o łącznej długości 85 km i 101 stacji (z czego 17 jest pod ziemią). Wszystkie linie łączą się we Wspólnym Tunelu (Fellestunnelen) w centrum. W 2015 roku metro przewiozło ponad 94 miliony pasażerów[1].
Spis treści
- 1 Historia
- 2 Linie
- 3 Stacje
- 4 Tabor
- 5 Zajezdnie
- 6 Zobacz też
- 7 Przypisy
- 8 Bibliografia
- 9 Linki zewnętrzne
Historia | edytuj kod
Dzieje metra w Oslo sięgają roku 1854, kiedy to otwarto najstarszą linię kolejową w Norwegii Hovedbanen, do miasta Eidsvoll przez dolinę Groruddalen. W 1872 roku otwarto linię Drammenbanen przechodzącą przez zachodnie Oslo, a w 1879 roku linię Østfoldbanen przecinającą dzielnicę Nordstrand, oferując ograniczone usługi kolejowe do tych części miasta[2]. W roku 1898 otwarto podmiejską linię tramwajową Holmenkollbanen, która połączyła stacje Majorstuen z Holmenkollen[3]. W roku 1916 trasa linii została wydłużona do Tryvann, z czego ostatni fragment od Frognerseteren jest wykorzystywany tylko przez pociągi towarowe[4].
Pierwsza część szybkiego transportu miejskiego została uruchomiona w 1912 roku linia Ekeberg. Mając ten sam rozstaw szyn co trasa Holmenkollen, miała łączyć się z nią przez tunel tramwajowy biegnący pod miastem, jednak z powodów finansowych pomysł zarzucono[5]. Metro oficjalnie otwarto 22 maja 1966 roku, kiedy otwarto fragment Wspólnego Tunelu między stacjami Brynseng i Jernbanetorget. W październiku otwarto fragment linii Grorud (linia 4 i 5) do stacji o tej samej nazwie. Linia Østensjø została połączona z systemem metra rok później, kiedy to wydłużono ją do stacji Skullerud[6].
Linie | edytuj kod
Metro działa we wszystkich 15 gminach Oslo, a także ma połączenie z pobliską gminą Bærum. Wszystkie pięć linii przechodzi przez Wspólny Tunel w centrum miasta. Fragment linii 4 i 5 pełni rolę kolei obwodowej w śródmieściu. Pociągi jeżdżą zazwyczaj pomiędzy 5 rano (6 rano w weekendy), a 1 w nocy[7].
Stacje | edytuj kod
Linia 1 | edytuj kod
Linia 2 | edytuj kod
Linia 3 | edytuj kod
Linia 4 | edytuj kod
Linia 5 | edytuj kod
Tabor | edytuj kod
Mapa linii metra i linii tramwajowych oraz głównych linii kolejowych w OsloMetro w Oslo obsługuje 115 pojazdów typu MX3000. Pojazdy te zostały zamówione w 2003 roku, w 2006 roku dostarczono 83 wagony. W 2010 roku zamówiono kolejne 32 sztuki, które dostarczono dwa lata później[8].
Zajezdnie | edytuj kod
Metro w Oslo ma cztery zajezdnie (Vognhall):
- Avløs, otwarta w roku 1925,
- Etterstad,
- Majorstuen, otwarta w roku 1894,
- Ryen, otwarta w roku 1964.
Zobacz też | edytuj kod
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b 2015 – 41 000 flere reiser hver dag (norw.). Ruter, 2016-02-17.
- ↑ Bjerke i Holom 2004 ↓, s. 9.
- ↑ Aspenberg 1994 ↓, s. 8.
- ↑ Aspenberg 1994 ↓, s. 14.
- ↑ Aspenberg 1994 ↓, s. 29.
- ↑ Aspenberg 1994 ↓, s. 29–30.
- ↑ Rutetabell for T-banen (norw.). Ruter, 2016. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-16)].
- ↑ Oslo orders more metro cars (ang.). railwaygazette, 2010-12-22. [dostęp 2017-06-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-01-10)].
Bibliografia | edytuj kod
- Thor Bjerke, Finn Holom: Banedata 2004. 2004. ISBN 82-90286-28-7.
- Nils Carl Aspenberg: Trikker og forstadsbaner i Oslo. Oslo: Baneforlaget, 1994. ISBN 82-91448-03-5. (ang.)