Metro w Szanghaju


Metro w Szanghaju w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Wnętrze pociągu na linii 13

Metro w Szanghaju – system kolei podziemnej (地铁) i kolei miejskiej (轻轨) w największym mieście Chin, Szanghaju. System został otwarty w 1993 roku jako trzeci w Chinach, po Pekinie i Tiencinie[1]. Pod koniec 2019 roku system ten miał długość 673 km i był drugą, po Pekinie, najdłuższą tego typu siecią[2]. Z 16 linii metra w 2019 roku korzystało dziennie średnio 10,06 mln pasażerów[2].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Początki | edytuj kod

Metro w Szanghaju zostało otwarte w 1993 roku, jako trzecie w kolejności na terenie kontynentalnych Chin. Oddano wtedy do użytku fragment części centralnej obecnej linii nr 1. W 1995 roku ukończono pozostałą część trasy i pociągi mogły kursować pomiędzy stacjami Shanghai Railway Station i Jinjiang Park, zaś w następnym roku oddano do użytku południowe rozszerzenie[1]. Jest to najważniejsza w całym systemie linia północ-południe, przebiegająca zarówno przez główny dworzec kolejowy, jak też przez Plac Ludowy, wokół którego znajdują się jedne z najważniejszych budynków w mieście. W 1999 roku oddano do użytku pierwszy odcinek linii nr 2 o długości 16,3 km, biegnący ze stacji Longyang Road na zachód[3], którego trasa wiedzie przez centrum finansowe ulokowane w dzielnicy Pudong oraz łączy się z linią nr 1 na Placu Ludowym. W kolejnym roku ukończono linię nr 3[4]. W dniu 1 lipca 2003 roku, podczas prac przy budowie tunelu pod rzeką Huangpu Jiang na trasie linii nr 4, doszło do zapadnięcia gruntu, w wyniku czego zostało uszkodzonych kilka okolicznych budynków, zaś łączne szkody oszacowano na kwotę 18 milionów dolarów[5]. Pod koniec tego samego roku oddano do użytku linię nr 5 o długości 17,2 km[6]. W 2005 roku system metra w mieście Szanghaj po dwunastu latach od uruchomienia pierwszego fragmentu linii osiągnął długość 123 km[7].

Przygotowania do Expo 2010 | edytuj kod

Po wybraniu w 2004 roku miasta Szanghaj jako gospodarza Expo 2010, podjęto decyzję o znacznym rozbudowaniu istniejącej sieci metra. Pod koniec 2007 roku ukończono linię nr 4, która wraz ze wspólnym odcinkiem z linią nr 3 obejmującym 10 stacji, utworzyła jedyną pętlę w systemie metra w mieście. W tym samym czasie oddano do użytku pierwsze odcinki linii nr 6, 8, 9 i 10[8]. Do końca kwietnia 2010 roku rozbudowano większą część istniejących już linii, m.in. linię nr 2 wydłużono z obydwu stron do portów lotniczych – na wschód do Szanghaj-Pudong oraz na zachód do Szanghaj-Hongqiao i dworca Hongqiao, obsługującego koleje dużych prędkości. Ponadto otwarto linie nr 7 oraz nr 11 – pierwszą, na której pociągi docierały do sąsiedniej prowincji tj. do miasta Kunshan w prowincji Jiangsu. Dzięki tym działaniom długość wszystkich linii w mieście wyniosła 420 km, co spowodowało, że w maju 2010 roku system metra w Szanghaju stał się najdłuższą siecią metra na świecie[9].

Dalszy rozwój | edytuj kod

W dniu 27 września 2011 roku doszło do najpoważniejszego wypadku w metrze – w wyniku zderzenia pociągów rany odniosło 271 pasażerów[10]. We wrześniu 2012 roku ogłoszono, że miasto dostanie dofinansowanie od rządu na rozbudowę 5 linii w wysokości ponad 2,6 miliarda dolarów[11]. W tym samym roku ukończono linię nr 13[12]. Pod koniec 2013 roku oddano do użytku linię nr 12 i nr 16, na której z uwagi na większe odległości między stacjami pociągi mogą osiągać prędkość do 120 km/h[13]. W kolejnych latach rozbudowywano istniejące linie, m.in. w 2016 roku wydłużono linię nr 11 do nowo wybudowanego parku rozrywki Disneyland[14]. Pod koniec 2017 roku otwarto linię nr 17, o długości 35 km[15], której ostatnia stacja mieści się przy największym jeziorze w Szanghaju – Dian Shan o powierzchni 62 km²[16]. 31 marca 2018 roku oddano do użytku w pełni automatyczną linię o nazwie Pujiang[17]. Do końca 2020 roku planowane jest otwarcie nowych linii nr 14 i 15[18]. W trakcie budowy jest linia nr 18[19] oraz linia o nazwie Chongming, o długości 43 km, której pociągi osiągające prędkość 120 km/h, będą mogły tunelem pod rzeką Jangcy dotrzeć do znajdującego się na wyspie Chongming[20]. Długoterminowe plany budowy metra przewidują do 2035 roku łączną długość systemu na ponad 1000 km[21].

Rozwój metra w Szanghaju od 1993 roku

Linie | edytuj kod

W lutym 2020 roku metro w Szanghaju liczyło 16 linii[22], ponadto trwały prace nad budową kolejnych nowych linii oznaczonych numerami 14, 15, 18 i Chongming. Linie nr 3 i nr 4 współdzielą 10 stacji. Na większości linii pociągi nie pokonują całej trasy, lecz operują na konkretnych odcinkach[23].

Stacja Hanzhong Road Mapa metra w Szanghaju

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Shanghai Metro Line 1 – travelchinaguide.com. [dostęp 2020-03-16].
  2. a b 2019年中国城市地铁客运量总结 – mp.weixin.qq.com. [dostęp 2020-03-16].
  3. Shanghai Line 2 inaugurated – railwaygazette.com. [dostęp 2020-03-16].
  4. Keeping up to speed – globaltimes.cn. [dostęp 2020-03-16].
  5. Executives arrested over tunnel cave-in – chinadaily.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
  6. Metro Line 5 to extend into Fengxian District in Shanghai – gov.cn. [dostęp 2020-03-16].
  7. Doing Business in Shanghai – english.mofcom.gov.cn. [dostęp 2020-03-16].
  8. Keeping up to speed – globaltimes.cn. [dostęp 2020-03-16].
  9. Shanghai now the world’s longest metro – railwaygazette.com. [dostęp 2020-03-16].
  10. 271 injured in Shanghai’s subway crash – chinadaily.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
  11. China to invest 800b yuan in subway projects, 5 in Shanghai – en.people.cn. [dostęp 2020-03-16].
  12. Western stretch of Metro Line 13 opening soon – shanghaidaily.com. [dostęp 2020-03-16].
  13. Shanghai opens two more metro lines – railjournal.com. [dostęp 2020-03-16].
  14. You can now ride the metro to Shanghai Disney station! – shanghaiist.com. [dostęp 2020-03-16].
  15. Soft Operation of Line 17 (Hongqiao Railway Station – Oriental Land), Phase 3 Project of Line 9 (Mid Yanggao Road - Caolu) – service.shmetro.com. [dostęp 2020-03-16].
  16. Dian Shan Lake – shqp.gov.cn. [dostęp 2020-03-16].
  17. Shanghai’s First APM Line -- Shanghai Metro Pujiang Line opened for revenue – fitsco.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
  18. 15 things to expect from Shanghai in 2020 – shine.cn. [dostęp 2020-03-16].
  19. 上海5项交通建设项目集中开工 – sh.people.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
  20. Construction starts on first Chongming Metro station – shine.cn. [dostęp 2020-03-16].
  21. New metro extension set to open – global.chinadaily.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
  22. Metro Station – service.shmetro.com. [dostęp 2020-03-16].
  23. Shanghai Metro – travelchinaguide.com. [dostęp 2020-03-16].
Na podstawie artykułu: "Metro w Szanghaju" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy