Mitsubishi Outlander


Mitsubishi Outlander w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mitsubishi Outlandersamochód osobowy typu SUV klasy średniej produkowany przez japońską markę Mitsubishi Motors od 2003 roku. Od 2012 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Mitsubishi Outlander I został po raz pierwszy zaprezentowany w 2003 roku.

Tył Outlandera I Mitsubishi Airtek

Historia i opis modelu | edytuj kod

Outlander to tak naprawdę Mitsubishi Airtrek na eksport. W porównaniu do wersji JDM Outlander otrzymał zmieniony przedni grill i reflektory, co wydłużyło pojazd o 130 mm.

Silniki | edytuj kod

Do wyboru były cztery silniki o pojemnościach 2,0 do 2,4 l. W 2004 roku został wprowadzony model Outlander Turbo wyposażony w turbodoładowany silnik 4G63T z modelu Lancer Evolution o pojemności dwóch litrów. Miał on do dyspozycji w wersji eksportowanej 202 KM (149 kW) i 303 Nm, a do 100 km/h przyspieszał w 7,8 sekundy, w wersji JDM (Mitsubishi Airtrek) posiadał 240 KM (180 kW) i 343 Nm. Cena nowego Airtreka na rodzimym rynku w roku 2001 wynosiła od 1,7 do 2,3 mln ¥.


Druga generacja | edytuj kod

Mitsubishi Outlander II został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 roku.

Mitsubishi Outlander II przed liftingiem - tył Mitsubishi Outlander II po liftingu Mitsubishi Outlander II po liftingu - tył

Historia i opis modelu | edytuj kod

Samochód powstał na płycie podłogowej "Project Global", którą wykorzystano m.in. do stworzenia kolejnych generacji Lancera Evolution oraz Outlandera i ASX. W 2010 roku auto przeszło facelifting. Przód pojazdu po liftingu wyróżnia charakterystyczna dla marki atrapa chłodnicy typu Jet Fighter, która stylistycznie nawiązuje do myśliwca F-2 produkowanego przez Mitsubishi Heavy Industries, która stała się znakiem rozpoznawalnym modeli drogowych marki m.in. Colta, ASX i Lancera[2].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • Intense +


Trzecia generacja | edytuj kod

Mitsubishi Outlander III został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku.

Mitsubishi Outlander III po pierwszym liftingu Mitsubishi Outlander III przed liftingiem Mitsubishi Outlander III przed lifitingiem - tył Mitsubishi Outlander III po drugim liftingu - tył Mitsubishi Outlander III wnętrze

Historia i opis modelu | edytuj kod

28 stycznia 2014 roku w polskiej ofercie Mitsubishi zadebiutowała hybrydowa odmiana Outlander PHEV. Auto wyposażone jest w benzynowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 121 KM oraz dwa elektryczne motory trakcyjne (po jednym na oś) o mocy 82 KM każdy. Zdaniem Mitsubishi samochód zużywa średnio jedynie 1,9 l benzyny na 100 km. Ceny rozpoczynają się od 176 990 zł[3].

W kwietniu 2015 roku na salonie w Nowym Jorku zaprezentowano wersję po faceliftingu. Samochód mocno zmienił się w przedniej części nadwozia, ponadto poddano go modernizacji technicznej. Objęła ona m.in. zwiększenie sztywności nadwozia, poprawę wygłuszenia, zmieniono nastawy zawieszenie oraz zwiększono poziom wyposażenia również w systemy bezpieczeństwa[4].

W drugiej połowie 2018 roku samochód przeszedł drugi face lifting. Zmianom uległy m.in. górna osłona chłodnicy, przednie i tylne zderzaki, dodano nowe wzory felg, poprawiono precyzję prowadzenia auta dzięki zmianie charakterystyki przekładni kierowniczej, oraz powiększono średnicę cylindra w tylnych amortyzatorach co zwiększyło siłę tłumienia tym samym podwyższając komfort podróżowania, natomiast wersje z napędem AWD otrzymały elektryczny hamulec postojowy i tarcze hamulcowe o zwiększonej średnicy. We wnętrzu poprawiono wyciszenie, dodano nowe srebrne elementy wykończeniowe, oraz wprowadzono lepiej wyprofilowane fotele. Wzbogacone zostało także wyposażenie bazowe[5].

Na rok modelowy 2019 podjęto decyzję o wycofaniu z Outlandera PHEV z polskiego ryku, co wytłumaczono tym, że samochód nie otrzymał zwolnienia akcyzowego, mimo iż jest hybrydą typu plug-in. (Auta hybrydowe plug-in o pojemności silnika większej niż 2000 cm³ nie tylko nie skorzystają ze zwolnienia, ale są też objęte podwyższoną akcyzą wynoszącą 18,6%)[6]. Samochód powrócił do polskiej oferty w połowie 2020 roku[7].

Wersje wyposażeniowe[8] | edytuj kod

  • Invite Plus
  • Intense
  • Intense Plus
  • Instyle
  • Instyle Plus
  • City Style - wersja specjalna

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Invite Plus pojazdu obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych, 16 calowe felgi aluminiowe, światła do jazdy dziennej, oraz tylne LED, relingi dachowe, składane tylne siedzenia w proporcji 60:40, kierownica i gałka zmiany biegów obszyte skórą, wspomaganie układu kierowniczego, regulacja kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne, tempomat, podłokietniki z przodu i z tyłu, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, radio z CD/MP3 i 6 głośnikami, oraz system głośnomówiący z Bluetooth.

Bogatsza wersja Intense dodatkowo wyposażona jest w m.in. 18 calowe felgi aluminiowe, przednie światła drogowe i przeciwmgielne LED, elektrycznie składane, regulowane i podgrzewane lusterka boczne, klamki i obudowy lusterek lakierowane pod kolor nadwozia, przyciemniane szyby, elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy. dostęp bezkluczykowy, elektromechaniczny hamulec postojowy, system multimedialny z ekranem dotykowym 6,1 cala, a także kamerę cofania.

Kolejna w hierarchii wersja Intense Plus dodatkowo wyposażona została w m.in. spryskiwacze reflektorów, trzeci rząd siedzeń, system multimedialny z 8 calowym ekranem dotykowym i obsługą Android Auto/Apple Car Play, oraz podgrzewane przednie siedzenia.

Następna w ofercie wersja Instyle została dodatkowo wyposażona w m.in. podgrzewaną kierownicę i szybę przednią, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, adaptacyjny tempomat, a także czujniki martwego pola.

Najbogatszą wersję Instyle Plus dodatkowo wyposażona została także w m.in. elektrycznie sterowane okno dachowe, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowany fotel kierowcy w 8 płaszczyznach, system kamer 360 stopni, system audio "Mitsubishi Power Sound System" z 6 głośnikami i zewnętrznym wzmacniaczem o mocy 510W, a także nawigację satelitarną.

Silniki | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Artur Kuśmierzak: Mitsubishi Outlander II [awarie i problemy. autokult.pl, 2012-11-05. [dostęp 2013-12-15].
  2. K. Spychalski: Mitsubishi ASX - polska prezentacja za nami. v10.pl, 2010-09-15. [dostęp 2013-12-14].
  3. Mitsubishi Outlander PHEV już w Polsce (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 28-01-2014].
  4. Mitsubishi Outlander po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 17-04-2015].
  5. MariuszM. Michalak MariuszM., Mitsubishi Outlander. Jakie zmiany na rok 2019?, „motofakty.pl”, 5 października 2018 .
  6. Modele \ Hybryda / elektryczne \ Outlander PHEV - dostępność w Polsce \ Mitsubishi, Mitsubishi [dostęp 2019-08-02]  (pol.).
  7. Nowy Mitsubishi Outlander PHEV - face lifting hitu - w auto motor i sport, auto motor i sport Polska [dostęp 2020-06-17]  (pol.).
  8. Cennik Mitsubishi Outlander MY20 PY19 .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Mitsubishi Outlander" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy