Monarch Richelieu


Mercury Monterey (1952) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Monarch Richelieu) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mercury Montereysamochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Mercury w latach 1952 – 1974.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Mercury Monterey I - tył Mercury Monterey I Coupe

Mercury Monterey I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1952 roku.

Pierwsza generacja modelu Monterey trafiła do sprzedaży na początku lat 50. XX wieku jako nowa konstrukcja, która zastąpiła popularną linię modelową Eight. Pojazd powstał na platformie dzielonej z innym konstrukcjami opracowanymi w ramach koncernu Forda - Lincolna Capri i Forda Crestline[1].

Samochód zyskał zaokrąglone, obłe proporcje nadwozia, przechodząc ewolucyjny zakres zmian względem poprzednika - trzeciej generacji modelu Eight. Charakterystycznymi cechami stylistyki były chromowane ozdobniki nadwozia, dominujące zarówno atrapę chłodnicy, jak i panele boczne i zderzaki. Opcjonalnym rozwiązaniem było dwukolorowe malowanie karoserii[2].

Silniki | edytuj kod

  • V8 4.2l Flathead
  • V8 4.2l Y-block


Druga generacja | edytuj kod

Mercury Monterey II - tył Mercury Custom Mercury Medalist

Mercury Monterey II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1954 roku.

Opracowując drugą generację Mercury Monterey, producent zdecydował się wykorzystać tę konstrukcję także dla nowego modelu Montclair. Wobec niego, Monterey II pełnił funkcję tańszej alternatywy[3].

Pod kątem wizualnym, nadwozie modelu stało się obszerniejsze, wyróżniając się wielobarwnym malowaniem i licznymi chromowanymi ozdobnikami. Zachowano też strzeliste akcenty w przetłoczeniach i kloszach reflektorów[4].

Wersje specjalne | edytuj kod

Gamę wariantów drugiej generacji Monterey poszerzyły także specjalne warianty z bogatszym wyposażeniem, które oferowano pod nazwami Mercury Custom[5] oraz Mercury Medalist[6]. Różnice wizualne były minimalne.

Silniki | edytuj kod

  • V8 4.8l Y-block
  • V8 5.1l Y-block


Trzecia generacja | edytuj kod

Mercury Monterey III - tył Mercury Monterey III Cabriolet

Mercury Monterey III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1956 roku.

Trzecia generacja Mercury Monterey w stosunku do poprzednika stała się znacznie większym samochodem, zyskując na wymiarach zewnętrznych. Szczególnie samochód stał się dłuższy, zyskując awangardowo zarysowany, strzelistych kształtów tył[7].

Z przodu znalazły się z kolei duże, wyraźnie zarysowane klosze reflektorów, za to panele boczne zdobiły wielokształtne, kolorowe akcenty podobne do pokrewnego modelu Turnpike Cruiser. Dwukolorowe malowanie karoserii było rozwiązaniem opcjonalnym, nie licząc przetłoczenia biegnącego od tylnych drzwi do krawędzi tylnego błotnika[8].

Silniki | edytuj kod

  • V8 5.1l Y-block
  • V8 6.0l Y-block
  • V8 6.3l MEL
  • V8 7.0l MEL


Czwarta generacja | edytuj kod

Mercury Monterey IV - tył Mercury Monterey IV Cabriolet

Mercury Monterey IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1958 roku.

Czwarta generacja Monterey przeszła ewolucyjny zakres modyfikacji w stosunku do poprzednika, zyskując bardziej obłą, ale i równie masywną sylwetkę. W pierwszych latach produkcji wygląd karoserii zdobiły bogato zdobione akcenty, które z kolejnymi latami produkcji zdobiły coraz bardziej stonowane przetłoczenia i ozdobniki[9].

Charakterystyczną cechą stylistyki była podłużna tylna część nadwozia, którą ukształtowano w łagodniejszej formie - błotniki były mniej strzeliste i nie posiadały już tak rozłożystej formy, jak w przypadku poprzednika[10].

Silniki | edytuj kod

  • V8 5.1l Y-block
  • V8 6.3l MEL
  • V8 7.0l MEL


Piąta generacja | edytuj kod

Mercury Monterey V - tył Mercury Monterey V Cabriolet

Mercury Monterey V został zaprezentowany po raz pierwszy w 1960 roku.

Piąta generacja Mercury kontynuowała ewolucyjny zakres zmian w stosunku do poprzednika, przechodząc modyfikacje głównie pod kątem wizualnym. Przód zyskał łagodniej zarysowane kształty, z większymi, podwójnymi reflektorami w okrągłym kształcie, a także większą, chromowaną atrapę chłodnicy[11].

Podobny motyw zachowano także z tylnej części nadwozia, gdzie zamontowano podwójne lampy oraz duży, chromowany pas zdobiący całą szerokość tej części nadwozia[12].

Silniki | edytuj kod

  • L6 3.7l Mileage Maker
  • V8 4.8l Y-block
  • V8 5.8l FE
  • V8 6.4l FE
  • V8 6.7l FE


Szósta generacja | edytuj kod

Mercury Monterey VI - tył Mercury Monterey VI Cabriolet

Mercury Monterey VI został zaprezentowany po raz pierwszy w 1964 roku.

Podczac prac konstrukcyjnych nad szóstą generacją Monterey, Mercury obszernie odświeżyło formułę tego modelu nie tylko pod kątem stylistycznym, ale i technicznym. Samochód został opracowany na nowej platformie koncernu Ford, zyskując znacznie bardziej kanciastą sylwetkę nadwozia[13].

Monterey VI inaczej od poprzedników zyskał mniejszą ilość chromowanych ozdobników na rzecz drobniejszych, pojedynczych ozdobników. Pas przedni zdobiła odtąd prostokątna, chromowana atrapa chłodnicy, a podobnie jak dotychczas podwójne okrągłe reflektory[14].

Silniki | edytuj kod

  • V8 6.4l FE
  • V8 6.7l FE
  • V8 7.0l FE


Siódma generacja | edytuj kod

Mercury Monterey VII - tył Mercury Monterey VII po liftingu Mercury Monterey VII - tył po liftingu

Mercury Monterey VII został zaprezentowany po raz pierwszy w 1968 roku.

Siódma i ostatnia generacja Mercury Monterey powstała na bazie zupełnie nowej platformy koncernu Ford jako bliźniacza wersja modelu Ford LTD[15]. W ten sposób, cechą charakterysytczną stały się duże, kanciaste błotniki z cofniętym pasem przednim, która zdobiła szpiczasta atrapa chłodnicy i podwójne reflektory. Tylną część nadwozia zdobił z kolei podłużny pas lamp biegnący przez całą szerokość karoserii[16].

Lifting | edytuj kod

W 1972 roku Mercury Monterey siódmej generacji przeszedł obszerną restylizację nadwozia, w ramach której zmienił się wygląd pasa przedniego, jak i tylnej części nadwozia. Pojawiła się prostokątna obudowa reflektorów, a także ścięty pod innym kątem tył nadwozia[17].

Koniec produkcji i następca | edytuj kod

W 1974 roku Mercury zdecydowało się zakończyć produkcję linii modelowej Monterey na rzecz następcy, którym stała się trzecia generacja oferowanej dotąd równolegle limuzyny Marquis.

Silniki | edytuj kod

  • V8 6.4l FE
  • V8 6.6l FE
  • V8 7.0l FE
  • V8 7.5l FE


Przypisy | edytuj kod

  1. 1952 Mercury Monterey Special Custom Coupe (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  2. 1952-1954 Mercury Monterey (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  3. 1956 Mercury Monterey Phaeton Hardtop Sedan (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  4. MERCURY MONTEREY (1956) REVIEW (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  5. 1955 Mercury Custom Sedan (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  6. Curbside Classic: 1956 Mercury Medalist – The Big M (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  7. Milestone Merc Up for Grabs - 1957 Mercury Monterey (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  8. 1957 Mercury Monterey Sedan (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  9. 1959 Mercury Monterey Sedan (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  10. 1959 Mercury Monterey (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  11. Hemmings Find of the Day - 1961 Mercury Monterey (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  12. 1961 Mercury Monterey 4-Door Hardtop (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  13. 1965 Mercury Monterey Sedan Breezeway (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  14. 1965 Mercury Monterey (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  15. 1969 Mercury Monterey Hardtop Coupe (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  16. Junkyard Find: 1972 Mercury Monterey Coupe (ang.). [dostęp 2020-04-21].
  17. 1970 Mercury Monterey Sedan (ang.). [dostęp 2020-04-21].
Na podstawie artykułu: "Monarch Richelieu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy