Most autostradowy im. Armii Krajowej w Toruniu


Na mapach: 52°58′22″N 18°42′02″E/52,972778 18,700556

Most autostradowy im. Armii Krajowej w Toruniu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Most autostradowy im. Armii Krajowej w Toruniu – most drogowy na Wiśle, w ciągu autostrady A1 i drogi ekspresowej S10 w Toruniu.

Spis treści

Lokalizacja | edytuj kod

Most łączy dzielnice Czerniewice zlokalizowaną na lewobrzeżu z prawobrzeżną gminą Lubicz (Złotoria, Grabowiec)[1]. Położony jest 45 km w dół rzeki od mostu im. Edwarda Śmigłego-Rydza we Włocławku i 6 km w górę rzeki od mostu gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu[2].

Historia | edytuj kod

Budowę mostu rozpoczęto w 1992 i kontynuowano do 1998. Pierwszą, wschodnią nitkę (z wybudowanymi blisko niej podporami nitki zachodniej, lecz jeszcze bez przęseł) otwarto 1 lipca 1998[3]. Przetarg na wykonanie mostu wygrały w 1992 dwie firmy, tworząc spółkę jawną. Były to Zakłady Budownictwa Mostowego Przedsiębiorstwo Państwowe z Warszawy (dawne PRK-15) i firma Inkom z Pszczyny. W 1995 firma Inkom została zastąpiona przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego (ESPEBEPE), ze Szczecina. Technologię sprężania zakupiono w szwajcarskiej firmie VSL Ltd, która dostarczyła liny do sprężania i pracownika, pod którego nadzorem wykonywano roboty sprężające. Łożyska zakupiono w szwajcarskiej firmie Mageba. Pozostałe roboty wykonały polskie firmy. Most budowano nowoczesną metodą nasuwania podłużnego przęseł z dwu stron ku sobie nad terenami zalewowymi, a trzy przęsła główne nad korytem Wisły metodą wspornikową (nawisową) (przy rozpiętości przęseł głównych wynoszącej 130 metrów), stosując specjalny sprzęt budowlany sprowadzony ze Szwecji. Jest to pierwszy most w Polsce budowany tą metodą[4]. W lipcu 2008 podpisano umowę (z Gdańsk Transport Company) na budowę odcinka autostrady A1 od Nowych Marz do Czerniewic. Budowa ta obejmowała także wykonanie drugiej nitki mostu w Czerniewicach i zakończyła się w październiku 2011[5][6].

Od września 1999 most nosi imię Armii Krajowej[7].

Bieżące użytkowanie | edytuj kod

Most jest użytkowany w ruchu tranzytowym i lokalnym, nieodpłatnie i stanowi część płatnej autostrady A1 na trasie Gdańsk – Toruń (oddana do użytku w 2011, dalsza budowa na trasie Łódź – Częstochowa – GliwiceGorzyczki) oraz drogi ekspresowej S10.

Most posiada wjazdy na czterech czynnych węzłach drogowych:

  • Węzeł Toruń-Nieszawka (bezkolizyjny) – A1, S10, DK10, DK15
  • Węzeł Toruń-Czerniewice (bezkolizyjny) – A1, S10, DK10
  • Węzeł Toruń-Złotoria (bezkolizyjny, tylko techniczny) – A1, S10, DK10, DW654
  • Węzeł Toruń-Lubicz (bezkolizyjny) – A1, S10, DK10, DK80

Galeria | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Obwodnica Torunia Platna - NaszeMiasto.pl, torun.naszemiasto.pl [dostęp 2016-12-27] .
  2. WojciechW. Giedrys WojciechW., Z mostu w Toruniu na trasę S10 i dalej na Warszawę?, „pomorska.pl” [dostęp 2016-12-27] .
  3. Michał P.M.P. Kadlec Michał P.M.P., Most autostradowy im. Armii Krajowej, potoruniu.blogspot.com [dostęp 2016-12-27] .
  4. Most Autostradowy im. Armii Krajowej w Toruniu, Toruń - Czerniewice - Ogólnopolski Katalog Turystyczny, czasnawypoczynek.pl [dostęp 2016-12-27] .
  5. Toruń - Most autostradowy im. Armii Krajowej - zdjęcia, torun.fotopolska.eu [dostęp 2017-11-25] .
  6. Most autostradowy - Miasteria.pl, miasteria.pl [dostęp 2016-12-27] .
  7. Most autostradowy im. Armii Krajowej w Toruniu, www.eduteka.pl [dostęp 2016-12-27] .

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Most autostradowy im. Armii Krajowej w Toruniu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy