Narodziny narodu


Narodziny narodu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Odtwórz plik multimedialny The Birth of a Nation

Narodziny narodu (tytuł oryginalny The Birth of a Nation) – amerykański film niemy z 1915 roku w reżyserii D.W. Griffitha. Narodziny narodu są adaptacją filmową powieści Thomasa F. Dixona Juniora, osadzoną treściowo w czasach wojny secesyjnej. Głównymi bohaterami utworu są dwie rodziny: Stonemanowie oraz Cameronowie, które po wybuchu wojny stanęły po przeciwnych stronach barykady. W obliczu coraz odważniej występujących Afroamerykanów oba rody zakładają Ku Klux Klan[a]; ostatecznie po ustaniu wojny konflikt się kończy, a zaprzyjaźnione rodziny jednoczą się ponownie, co stanowi zapowiedź narodzin narodu amerykańskiego[1].

Zrealizowany kosztem 110 000 dolarów (około 1 500 000 dolarów według cen z 2013 roku[b]) film był pionierskim osiągnięciem kina. Reżyser w Narodzinach narodu kładł szczególny nacisk na rolę montażu w dramatyzowaniu akcji. Ruch kamery uległ dynamizacji; sceny były kręcone z kilku ustawień kamery. Griffith zerwał z klasyczną zasadą trzech jedności, zastosował też trzy kulminacje dramaturgiczne wpływające na akcję filmu, przy czym ostatnia z nich (odsiecz Ku Klux Klanu wobec ataku Afroamerykanów na posiadłość Cameronów) wprowadzała technikę montażu równoległego. Sekwencje były rozdzielane poprzez ściemnianie, rozjaśnienie i użycie efektu przesłony[1][2].

Narodziny narodu początkowo miały być wydane pod nazwą Człowiek klanu, jednak ta pierwsza wersja spotkała się z burzliwą reakcją publiczności. Okrojona wersja pod obecną nazwą również była krytykowana; reżyserowi zarzucano rasistowskie poglądy, gloryfikowanie Ku Klux Klanu oraz przedstawianie Afroamerykanów w negatywnym świetle[1][2]. W odpowiedzi na krytykę Griffith stworzył film Nietolerancja. Pomimo zarzucanej mu szowinistycznej wymowy Narodziny narodu posiadają opinię najbardziej wpływowego dzieła w dziejach kinematografii[2]. Ze względu na zastosowanie pionierskich technik kinematograficznych użytych po raz pierwszy w tym filmie, w 1992 roku dzieło Griffitha zostało umieszczone w amerykańskim National Film Registry jako warte zachowania, pomimo zawartego w nim rasizmu i złego wpływu. Ponieważ film przyczynił się do odrodzenia Ku Klux Klanu, uznano że „jest częścią historii narodu od której nie można uciec”[3].

Spis treści

Obsada | edytuj kod

Lista opracowana na podstawie źródła[4].

Uwagi | edytuj kod

  1. Pochodzenie klanu w filmie nie ma niczego wspólnego z rzeczywistością, gdyż organizacja miała innych założycieli.
  2. Obliczono na podstawie następującego źródła: Consumer Price Index (Estimate) 1800- (ang.). The Federal Reserve Bank of Minneapolis. [dostęp 2013-03-14]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-08-13)]. Metoda obliczania: budżet z 1915 roku * (CPI z 2013 roku / CPI z 1915 roku).

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Garbicz i Klinowski 1981 ↓, s. 34.
  2. a b c Wojnicka i Katafiasz 2005 ↓, s. 202–203.
  3. William Grimes: An Effort To Classify A Racist Classic (ang.). The New York Times, 1994-04-27. [dostęp 2013-03-14].
  4. Garbicz i Klinowski 1981 ↓, s. 33.

Bibliografia | edytuj kod

  • Adam Garbicz, Jacek Klinowski: Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. T. 1: Podróż pierwsza 1913–1949. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1981. ISBN 83-08-00298-6.
  • Joanna Wojnicka, Olga Katafiasz: Słownik wiedzy o filmie. Bielsko-Biała: Park, 2005. ISBN 83-7266-325-4.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (film):Encyklopedia internetowa:
Na podstawie artykułu: "Narodziny narodu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy