PSA (firma)


Na mapach: 48°46′25,968″N 2°13′03,504″E/48,773880 2,217640

Groupe PSA w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z PSA (firma)) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Groupe PSA (PSA, Peugeot Société Anonyme) – dawny francuski koncern motoryzacyjny powstały w 1976 roku w wyniku przejęcia przez Peugeota bankrutującego Citroëna. W styczniu 2021 roku sfinalizowana została fuzja z włosko-amerykańskim FCA, w wyniku której powstał nowy międzynarodowy konglomerat Stellantis[2].

Spis treści

Marki koncernu PSA | edytuj kod

Ostatni skład | edytuj kod

  • Citroën – francuska marka samochodów osobowych, dostawczych i sportowych produkowanych od 1919 roku,
  • DS – francuska marka samochodów premium, w latach 2009–2014 funkcjonująca jako linia modelowa marki Citroën, następnie wydzielona jako oddzielna marka samochodowa,
  • Opel – niemiecka marka samochodów osobowych, dostawczych i sportowych produkowanych od 1898 roku, w grupie PSA funkcjonuje od 2017 roku,
  • Peugeot – francuska marka samochodów osobowych, dostawczych i sportowych produkowanych od 1889 roku,
  • Vauxhall – brytyjska marka samochodów produkowanych od 1903 roku, w grupie PSA funkcjonuje od 2017 roku,

Zlikwidowane lub sprzedane | edytuj kod

  • Simca – francuska marka samochodów produkowanych w latach 1935–1987, w grupie PSA funkcjonowała od 1980 roku,
  • Talbot – marka samochodów sprzedawanych z przerwami w latach 1903–1994, w grupie PSA funkcjonowała od 1978 roku,
  • Panhard – francuska marka samochodów osobowych produkowanych w latach 1890–1967.
  • Maserati – włoska marka samochodów sportowo-luksusowych, pierwotnie przeznaczona do likwidacji, finalnie sprzedana w 1975 roku.

Pozostałe przedsiębiorstwa | edytuj kod

  • Faurecia – producent i dostawca części samochodowych
  • Gefco – przedsiębiorstwo logistyczne
  • Banque PSA Finance – dostawca usług finansowych, głównie kredytów pod zakup samochodu
  • Peugeot Motocycles – producent motocykli i skuterów
  • Peugeot Citroën Moteurs (PCM) – przedsiębiorstwo handlowe
  • Process Conception Ingénierie (PCI) – przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem i realizacją systemów technologicznych
  • Sevelspółka j.v. PSA i FIAT produkujące samochody dostawcze

Historia | edytuj kod

Carlos Tavares, dyrektor generalny Groupe PSA

Koncern powstał w 1976 roku[1] na skutek przejęcia przez Peugeota znajdującego się na skraju bankructwa Citroëna. Oba przedsiębiorstwa pozostały oddzielnymi markami, ale dzieliły się technologią i częściami. W 1978 roku koncern przejął borykający się z kłopotami europejski oddział Chryslera (powstały z połączenia francuskiego producenta Simca, brytyjskiego Rootes i hiszpańskiej Barreiros). W latach 1980. koncern przeszedł poważny kryzys finansowy, z powodu którego zlikwidowano marki przejęte od Chryslera. W 2013 roku ówczesny prezes koncernu Philippe Varin ogłosił plany o odsunięciu od siebie modeli obu marek by uniknąć wewnętrznej konkurencji, stawiając Citroëna poniżej Peugeota i wydzielając luksusową markę DS[5].

1 marca 2012 r. poinformowano o zawarciu strategicznego sojuszu z General Motors, który miał objąć 7% akcji francuskiego koncernu (udział rodziny Peugeot miał zmniejszyć się z 30 do 25%). Obaj partnerzy liczyli na oszczędności związane z wymianą platform, silników i pozostałych części, jednak już 12 grudnia 2013 roku General Motors ogłosiło sprzedaż swoich udziałów PSA i wycofanie się z porozumienia argumentując, że nie dało ono oczekiwanych korzyści, zachowując jednak współpracę technologiczną.

Od roku 2016 koncern PSA produkuje we francuskiej fabryce w Valenciennes model Toyota ProAce, będący bliźniaczą konstrukcją m.in. Peugeota Experta i Citroëna Jumpy. W fabryce w Vigo, w Hiszpanii od roku 2019 wytwarzana jest Toyota ProAce City będąca bliźniaczą konstrukcją Citroëna Berlingo, Peugeota Partnera i Opla Combo.

14 lutego 2017 roku oba koncerny wspólnie poinformowały o prowadzonych negocjacjach w sprawie przejęcia przez PSA od General Motors marki Opel oraz będącej jej brytyjskim odpowiednikiem marki Vauxhall. Oznaczało to wycofanie się koncernu GM z rynku europejskiego, który ponosił dotychczas straty z posiadania tych marek. Informacja ta wywołała zaniepokojenie związków zawodowych oraz rządów Niemiec i Wielkiej Brytanii obawiających się o utrzymanie produkcji i licznych miejsc pracy w tych krajach po dokonaniu transakcji[6][7]. 6 marca 2017 roku ogłoszono, że transakcja została sfinalizowana. Koncern PSA zapłacił GM kwotę 2,3 mld $, przejął w ten sposób 12 fabryk zatrudniających 40 tys. osób, stając się największym producentem samochodów w Europie za Volkswagenem[8].

W tym samym czasie koncern kupił prawa do indyjskiej marki Ambassador od Hindustan Motors[9]. Oznacza to powrót koncernu na rynek indyjski.

PSA posiada porozumienia o współpracy z Toyotą (wspólne platformy dla małych aut), BMW (silniki, skrzynie biegów i auta hybrydowe), Fiatem (wspólne platformy dla vanów), Fordem (silniki), Mitsubishi (auta elektryczne) oraz chińskimi Dongfeng i Chang’an (produkcja aut w Chinach).

W 2018 roku koncern zatrudniał na całym świecie 211 tys. osób, sprzedał 3,9 mln pojazdów, a jego przychody wyniosły 74 mld €[10].

Fuzja z FCA | edytuj kod

Logo Stellantis

31 października 2019 roku koncern PSA ogłosił plany połączenia się z dotychczas konkurencyjnym Fiat Chrysler Automobiles, w ramach czego powstać miał nowy motoryzacyjny gigant o wartości ok. 50 miliardów dolarów o strukturze udziałów 50:50[11].

W lipcu 2020 roku ogłoszono, że nowy koncern otrzyma nazwę Stellantis, która wywodzi się od łacińskiego czasownika „stello, stellare”, oznaczającego „lśnić jak gwiazda”[12]. Na czele nowego koncernu jako prezes funkcję objął John Elkann, natomiast Carlos Tavares, prezes Grupy PSA miał, zyskał stanowisko dyrektora generalnego. W skali światowej alians jest czwartym największym typu podmiotem w branży motoryzacyjnej, ze sprzedażą ok. 4,16 miliona samochodów rocznie[13].

Z powodu Pandemii COVID-19, finalizacja fuzji została przesunięta z końca 2020 roku na początek 2021 roku[14]. Nowy podmiot gospodarczy Stellantis ostatecznie powstał 16 stycznia 2021 roku[15] po wyrażeniu zgody większości akcjonariuszy na połączenie FCA z Groupe PSA.

Fabryki koncernu | edytuj kod

Państwa, w których znajdowały się fabryki PSA (stan na 2008)

Historyczne fabryki Citroën | edytuj kod

Zatrudnienie[3] | edytuj kod

  • 2015: 182 157
  • 2016: 170 156
  • 2017: 172 927
  • 2018: 211 013
  • 2019: 208 780

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Groupe PSA: 200 years of automotive and industrial history (fr.). groupe-psa.com. [dostęp 2019-05-12].
  2. a b Czwarty motoryzacyjny gigant świata powstanie 16 stycznia. Jest zgoda akcjonariuszy Dodano: przedwczoraj 07:221 02728 (pol.). [dostęp 2021-01-07].
  3. a b Nombre total d’employés du groupe français PSA Peugeot Citroën à l’échelle mondiale entre 2013 et 2018 (fr.). fr.statista.com. [dostęp 2019-05-12].
  4. a b c d Wyniki finansowe FCA i Groupe PSA za rok 2020 (pol.). [dostęp 2021-04-12].
  5. PSA launches new brand strategy for Peugeot and Citroen, „Automotive News” [dostęp 2017-02-19]  (ang.).
  6. PSA przejmie Opla? Niemcy i Brytyjczycy zaniepokojeni potencjalnym przejęciem, „Business Insider”, 15 lutego 2017 [dostęp 2017-02-19]  (pol.).
  7. Zawierucha po ujawnieniu rozmów PSA-GM o Oplu – Motoryzacja – rp.pl [dostęp 2017-02-19] .
  8. Opel sprzedany Francuzom. Za 2,3 mld dolarów | Moto, „TVN24 BiS” [dostęp 2017-03-06]  (pol.).
  9. Krzysztof, Grupa PSA kupiła markę Ambassador, „FRANCUSKIE.PL”, 13 lutego 2017 [dostęp 2017-03-17]  (pol.).
  10. PSA Performances: Key figures from the PSA Group, „Groupe PSA” [dostęp 2020-01-04]  (ang.).
  11. Fiat Chrysler i grupa PSA chcą się połączyć w jeden koncern (pol.). [dostęp 2021-01-07].
  12. Fiat, Chrysler i Peugeot pod nową nazwą w jednym koncernie – Biznes, biznes.radiozet.pl, 1594 [dostęp 2020-07-19]  (pol.).
  13. Wielka fuzja FCA i PSA. Fiat Chrysler i Peugeot łączą siły. Co to oznacza dla polskich fabryk?, auto.dziennik.pl [dostęp 2019-11-07] .
  14. Fiat Chrysler-PSA merger plans not delayed by virus crisis, Elkann says (ang.). [dostęp 2020-09-24].
  15. Fiat Chrysler i Peugeot przyspieszają fuzję. Nowy koncern – Stellantis – od 16 stycznia (pol.). [dostęp 2021-01-07].
  16. JulienJ. Dupont-Calbo JulienJ., PSA rétrécit son berceau de Sochaux, „lesechos.fr”, 8 sierpnia 2018 [dostęp 2018-08-08]  (fr.).
  17. FabienF. Pestiaux FabienF., Trith-Saint-Leger: Carlos Tavares en visite à l’usine PSA ce jeudi, „lavoixdunord.fr”, 8 stycznia 2019 [dostęp 2019-01-22]  (fr.).
  18. ElodieE. Dardenne ElodieE., PSA Caen va-t-il récupérer l’activité du site de Saint-Ouen?, „ouest-france.fr”, 13 listopada 2018 [dostęp 2019-03-10]  (fr.).
  19. Benoît LeB.L. Breton Benoît LeB.L., Près de Caen, PSA réduit sa surface, pas ses effectifs, „ouest-france.fr”, 9 marca 2018 [dostęp 2019-03-10]  (fr.).
  20. PiotrP. Rudzki PiotrP., Zakład Opla w Eisenach zagrożony, „rp.pl”, 17 kwietnia 2018 [dostęp 2018-04-19]  (pol.).
  21. W tyskiej fabryce Opla rozpoczyna się produkcja jednego z najlepszych silników, „dziennikzachodni.pl”, 18 stycznia 2019 [dostęp 2019-01-22]  (pol.).
  22. NabilN. Bourassi NabilN., Malgré les difficultés, PSA inaugure une nouvelle usine en Chine, „latribune.fr”, 8 września 2016 [dostęp 2018-05-15]  (fr.).
  23. „Groupe PSA: Start of Production at the Kenitra Plant”, www.bloomberg.com, 4 maja 2020.
  24. Jacques Wolgensinger: André Citroën. Paris: Flammarion, 1991, s. 284. ISBN 2-08-066484-0.
  25. a b c d e f Jacques Wolgensinger: André Citroën. Paris: Flammarion, 1991, s. 285. ISBN 2-08-066484-0.
  26. a b c Jacques Wolgensinger: André Citroën. Paris: Flammarion, 1991, s. 286. ISBN 2-08-066484-0.

Bibliografia | edytuj kod

Przedsiębiorstwa CAC 40

Kontrola autorytatywna (producent samochodów):
Na podstawie artykułu: "PSA (firma)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy