PZL.22


PZL.22 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

PZL.22 – prototyp jednomiejscowego, jednosilnikowego samolotu doświadczalnego w układzie bezogonowca, zbudowany w 1934 roku w Państwowych Zakładach Lotniczych. Samolot opracował polski inżynier, profesor Gustaw Andrzej Mokrzycki.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Samolot został opracowany przez profesora Gustawa Mokrzyckiego jako pierwszy (i jedyny zbudowany) polski samolot bezogonowy. Był on efektem badań profesora nad nowymi koncepcjami rozwoju samolotów i skutkiem inspiracji badaniami niemieckiego konstruktora Lippischa nad samolotem bezogonowym. Samolot sfinansowany przez Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej został zbudowany w 1934 roku w zakładach PZL otrzymując oznaczenie PZL.22. Do oblotu prototypu nie doszło wobec obaw władz o bezpieczeństwo (zakaz wydany przez gen. Rayskiego). Konstrukcji zarzucano, że zbyt wysoko położona kabina pilota nie gwarantuje równowagi samolotu podczas rozbiegu

Służba w lotnictwie | edytuj kod

Samolot ten nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu i tym samym nigdy nie służył w lotnictwie.

Opis techniczny | edytuj kod

Konstrukcja mieszana metalowo-drewniana. Kadłub wykonany ze spawanych rur stalowych, skrzydła drewniane. Napęd stanowił silnik rzędowy de Havilland Gipsy Major III o mocy 230 KM.

Wersje | edytuj kod

  • PZL.22 – prototyp samolotu bezogonowego.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Ciągi oznaczeń samolotów produkowanych przez zakłady PZL
Na podstawie artykułu: "PZL.22" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy