Pafawag 102E


Pafawag 102E w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

EP08 (typ 4Ea i 102E) – normalnotorowa pasażerska lokomotywa elektryczna produkcji polskiej produkowana w latach 1972–1976 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Przez kolejarzy nazywana świnią[1] z powodu koloru, na który pojazdy były malowane w fabryce lub denaturatem od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.

Spis treści

Konstrukcja | edytuj kod

Elektrowozy tej serii powstawały na podstawie konstrukcji serii EU06 i EU07. Zmiany konstrukcyjne miały na celu umożliwienie osiągnięcia większych prędkości – udało się to uzyskać dzięki zmianie przełożenia przekładni z 79:18 na 77:24. EP08 przy jeździe pociągowej osiąga prędkość 140 km/h, przy jeździe luzem prędkość maksymalna jest ograniczona do 110 km/h. Zakładana teoretyczna prędkość maksymalna 160 km/h nie została wprowadzona, gdyż pojazd uzyskuje wtedy złe właściwości biegowe i następuje szybsze zużycie materiałów. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki, inne ułożyskowanie wału drążonego i inne modernizacje. W lokomotywach typu 4Ea (nr 002 – 005) zastosowano standardowe dla EU07 łożyska ślizgowe, zaś nowszy typ 102E (nr 001 i 006 – 015) wyposażono w łożyska toczne. Pierwotnie program budowy EP08 zakładał wykonanie 100 sztuk tych pojazdów, ale nie został on zakończony. W latach 1972–1976 Pafawag wykonał tylko 15 egzemplarzy. Przerwanie produkcji wiązało się z brakiem dewiz na zakup łożysk za granicą[2].

Budowa pudła jest podobna, jak w EU06 i EU07, jednak lokomotywy EP08 były malowane w barwy pomarańczowe (podobnie jak EP09, choć w innym, jasnym odcieniu). W połowie czerwca 2007 PKP Intercity wprowadziło nowy schemat malowania lokomotyw w granatowe barwy z logo PKP Intercity na boku. Malowanie takie zostało zastosowane, aby upodobnić je do wagonów w nowym malowaniu PKP Intercity. Pierwszą lokomotywą w tych barwach był elektrowóz EP08-007. Ta sama lokomotywa w styczniu 2013 po naprawie rewizyjnej w Zakładzie Północnym PKP Intercity S.A. w Gdyni została ponownie przemalowana na kolor pomarańczowy[3].

Eksploatacja | edytuj kod

EP08-007 w klasycznym malowaniu

W założeniach lokomotywa ta powstała na bazie EU07 typu 4E w celu obsługi linii z prędkością szlakową 140 km/h. Egzemplarze typu 4Ea wyposażone w ułożyskowanie ślizgowe (nr 002 – 005), które okazało się nieodpowiednie dla założonej prędkości eksploatacyjnej, przemianowano na elektrowozy EU07 (nr 241 – 244). W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08, które stacjonują w Warszawie. Lokomotywy te obsługują wybrane pociągi TLK (Gałczyński, Podlasiak) i bardzo rzadko ekspresowe (okazjonalnie EIC Bolesław Prus). Prędkość konstrukcyjna EP08 wynosi 160 km/h, lecz w eksploatacji obniżono ją do 140 km/h, przez co obsługują one głównie linię Warszawa-Poznań E20.

Lokomotywy tej serii najczęściej jeżdżą z pociągami EIC, IC i TLK w przypadku braku możliwości użycia EP09.

Lokomotywy obecnie przechodzą naprawę piątego poziomu utrzymania w ZNTK Oleśnica[4][5]. W ramach naprawy głównej zmodernizowana zostanie wentylacja i osłona oporów rozruchowych. W ramach naprawy piątego poziomu utrzymania wykonana zostanie modernizacja kabiny maszynisty, a także usunięte zostaną gniazda sterowania wielokrotnego[6].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Socjolekt kolejowy (9), „Świat Kolei” nr 6/2006, s. 42.
  2. Tadeusz Irteński: Lokomotywy Polskie konstrukcje. Warszawa: SBM, 2013, s. 128. ISBN 978-83-7845-211-9.
  3. Powrót pomarańczowej lokomotywy EP08-007 (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2013-01-04. [dostęp 2013-01-04].
  4. https://www.intercity.pl/pl/dokumenty/przetargi/rok%202015/Naprawa%20EP08%20%2817.02.2015%29/Zawiadomienie%20o%20wyniku_www.pdf
  5. Lokomotywy EP08 zostaną zmodernizowane | Kurier Kolejowy.
  6. https://www.intercity.pl/pl/dokumenty/przetargi/rok%202015/Naprawa%20EP08%20%2817.02.2015%29/SIWZ.pdf
Na podstawie artykułu: "Pafawag 102E" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy