Pagani Zonda


Pagani Zonda w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pagani Zondasupersamochód produkowany przez włoską firmę Pagani. Zadebiutował w 1999 i produkowany był do 2013, z produkcją sięgającą 25 sztuk rocznie. Do grudnia 2005 wyprodukowano łącznie 60 sztuk modelu. Jest on jednym z najrzadszych i najbardziej egzotycznych aut na świecie. Osiągami, technologią i prestiżem dorównuje samochodom Ferrari i Lamborghini (jego maksymalna prędkość to 340-362 km/h.) Samochód ten nie jest sprzedawany w USA gdyż nie spełniał norm emisji spalin. Firma Pagani ma specjalnie na rynek amerykański zbudować model, który będzie spełniał te normy.

Spis treści

1999 Zonda C12 | edytuj kod

Zonda C12 zadebiutowała w 1999 na wystawie "Geneva Motor Show". Auto wyposażone było w silnik o pojemności sześciu litrów (5987 cm³) (silnik Mercedes-Benz M120 V12) i osiągała maksymalną prędkość 185 mph (297 km/h). Silnik generował moc 408 KM (300 kW/402 hp) przy 5200 obr./min i moment obrotowy równy 571 Nm (421 ft·lbf) przy 3800 obr./min.

2001 Zonda C12S | edytuj kod

Kolejna odsłona Zondy miała miejsce w 2002 roku. Silnik 6.0 Mercedesa został zastąpiony przez zmodyfikowany w firmie AMG silnik o pojemności 7,0 l i mocy 550 KM. Moment obrotowy wynosił 730 Nm przy 3800 obr./min.

2002 Zonda C12 7.3S | edytuj kod

Następne modyfikacje Zondy przeprowadzono w 2003 roku, dodano wówczas symbol na tylnej kratce i nieznacznie poprawiono silnik. Moc wzrosła do 555 KM, natomiast moment obrotowy do 750 Nm przy 3800 obr./min.

2005 Zonda F | edytuj kod

 Osobny artykuł: Pagani Zonda F.

Wyposażona jest w zmodyfikowany, ręcznie wykonany czterdziestoośmiozaworowy silnik o pojemności 7,3 l, generujący moc 650 KM oraz moment obrotowy 760 Nm przy 4000 obr./min. Prędkość maksymalna to ok. 345 km/h. W tym samym roku zadebiutowała również wersja Roadster.

2009 Zonda R | edytuj kod

 Osobny artykuł: Pagani Zonda R.

Model ten jest o 389 mm dłuższa od Zondy F, ma większy spoiler i profesjonalny dyfuzor. Silnik jest dziełem AMG, a dokładniej pochodzi z Mercedesa CLK GTR. 6-litrowy, 48-zaworowy motor V12 generuje moc 750 KM, przy 8000 obr./min oraz 710 Nm. Silnik połączony jest z 6-stopniową sekwencyjną skrzynią biegów, która ma zadowolić najbardziej wymagających kierowców. Układ wydechowy jest oparty na technologii z bolidów Formuły 1. Jest to najszybsza wersja tego samochodu. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 2,7 s[1]. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 363 km/h.

Dane techniczne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Pagani Automobili Zonda Zonda R (ang.). [dostęp 2011-03-12].
  2. Pagani Zonda C12 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  3. Pagani Zonda C12S technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  4. 2002 Pagani Zonda Roadster technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  5. 2002 Pagani Zonda S 7.3 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  6. 2005 Pagani Zonda F technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  7. 2005 Pagani Zonda F Clubsport technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].
  8. 2008 Pagani Zonda Cinque technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-03-2010].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Pagani Zonda" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy