Peugeot


Peugeot w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 16 cze 2020. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Peugeot (wymowa: pøˈʒo) – francuska marka samochodów osobowych i dostawczych, a także rowerów, motocykli i skuterów, powstała w 1810 roku. Współtworzy koncern PSA.

Spis treści

Historia w zarysie | edytuj kod

Peugeot 6HP Vis-à-vis 1898.

W 1810 roku Jean Pierre Peugeot założył zakłady mechaniczne w Sochaux koło Miluzy. Pod koniec XIX wieku dwaj bracia stryjeczni Armand i Eugéne w nowej firmie „Les Fils de Peugeot Frères” („Synowie braci Peugeot”) uruchomili w 1886 roku produkcję rowerów. Wnuk Jeana Pierre'a inż. Armand Peugeot postanowił, że firma powinna zająć się produkcją automobili. Pierwszy pojazd, Serpollet-Peugeot, z silnikiem parowym pojawił się w 1889 roku, jednak dopiero samochód z silnikiem spalinowym Daimlera zaprezentowany w 1891 roku okazał się trafnym posunięciem. Pierwszy motocykl skonstruowano w 1903, a pierwszą ciężarówkę w 1912 roku. W tym samym roku otwarto działający do dziś jeden z największych zakładów Peugeot w Sochaux.

Peugeot 601, 1934 Peugeot 403, 1955 Peugeot 404, 1965 Peugeot 407 Coupé, 2006

W tamtych czasach najlepszą reklamą dla samochodów był sport. Peugeot i tej dziedziny nie zaniedbał, wygrywając wiele rajdów i wyścigów. Ciekawostką był silnik zamontowany w Peugeocie, który wygrał wyścig Indianapolis 500 w 1913. Mianowicie był on wyposażony w głowicę z czterema zaworami przypadającymi na każdy cylinder. Produkcja samochodów osobowych, po I wojnie światowej rusza w 1919 i z roku na rok się zwiększa.

W 1929 roku powstaje model 201 otwierając serię oznaczeń trzycyfrowych z zerem w środku. Pierwsza cyfra oznacza wielkość (klasę), a ostatnia kolejną serię. W czasie II wojny światowej Niemcy po zdobyciu Francji zakład przejęli, oddając je w zarząd Ferdinanda Porsche, sytuacja skończyła się z końcem wojny. W roku 1948 ukazuje się pierwszy po II wojnie światowej nowo skonstruowany samochód Peugeot, model 203 produkowany do 1960 r. W tym okresie (1968 rok) FSO produkujące Warszawę 201/203/204 po rozpoczęciu eksportu musiało zmienić oznaczenie na 223/224 gdyż Peugeot zagroził sprawą sądową. W 1959 po raz pierwszy Peugeot zastosował w modelu Peugeot 403 silniki diesla, tak dziś popularne we Francji. W tym samym roku zastosowano po raz pierwszy wentylator chłodnicy, przystosowując samochody na nadchodzące korki miejskie.

W 1961 roku zaprezentowano Peugeota 404, który oprócz ładnej, szlachetnej linii nadwozia odznaczał się wysoką jakością i trwałością. Dzięki tym zaletom sprzedano go w liczbie ponad dwóch milionów sztuk. W latach 60 XX w. marka Peugeot uchodziła za luksusową. Samochody Peugeot nazywano francuskimi Mercedesami. Wprowadzenie do produkcji w latach 70 XX w. i 80 XX w. mniejszych modeli, zwłaszcza Peugeota 104, zmieniło wizerunek marki na producenta samochodów popularnych. W 1976 Peugeot nabył 90 % akcji Citroëna i tak powstał koncern PSA. Trzy lata później następuje przejęcie europejskiej filii marki Chrysler, produkującej auta pod marką Talbot. W połowie lat 80 XX w. zapada decyzja o zaprzestaniu produkcji Talbotów wraz z zakończeniem się ich okresu planowanej produkcji, a nowo skonstruowany następca Talbota Horizon, który miał nosić nazwę Arizona, pojawia się w 1986 roku jako Peugeot 309.

W 1969 Peugeot 504, w 1988 Peugeot 405, a w 2002 roku 307 zdobyły zaszczytne tytuły samochodu roku. W czerwcu 2008 roku wyprodukowano 50-milionowy samochód marki Peugeot.

Obecnie firma posiada 24 zakłady produkcyjne na całym świecie.

Firma Peugeot produkuje nadal (oprócz samochodów) rowery, motorowery oraz elektronarzędzia profesjonalne i amatorskie.

Największe limuzyny marki Peugeot (jak Peugeot 607) używane były w wersjach specjalnych przez Prezydenta Francji, a także przez wielu szefów przedsiębiorstw francuskich.

Nagrody | edytuj kod

Peugeot 308, Samochód Roku w Europie, Samochód Roku w Szwajcarii, we Włoszech i w Hiszpanii Peugeot 2008, Samochód Roku 2014 we Włoszech Peugeot 208, Samochód Roku 2013 we Włoszech i w Hiszpanii Peugeot 3008, Samochód Roku 2010 we Włoszech i w Irlandii

Samochód Roku w Europie | edytuj kod

Pojazdy, które zajęły drugie lub trzecie miejsce w tym konkursie

Samochód Roku w Hiszpanii | edytuj kod

Samochód Roku we Włoszech 'Auto Europa' | edytuj kod

Samochód Roku w Irlandii | edytuj kod

Modele | edytuj kod

Uznawszy Serpollet-Peugeot za Type 1, Peugeot produkował różne modele w latach 1890-1931, począwszy od Type 2 do Type 190S. Późniejsze modele miały oznaczenia trzycyfrowe i czterocyfrowe, a w roku 2010 niektóre modele zostały nazywane już nie cyframi, ale literami i nazwami własnymi.

Seria 100 | edytuj kod

Seria 200 | edytuj kod

Seria 300 | edytuj kod

Seria 400 | edytuj kod

Seria 500 | edytuj kod

Seria 600 | edytuj kod

Seria 800 | edytuj kod

Seria 900 | edytuj kod

Seria 1000 | edytuj kod

Seria 2000 | edytuj kod

Seria 3000 | edytuj kod

Seria 4000 | edytuj kod

Seria 5000 | edytuj kod

Seria nienumerowana | edytuj kod

Samochody dostawcze | edytuj kod

Inne | edytuj kod

Motocykle | edytuj kod

Modele koncepcyjne | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Bibliografia | edytuj kod

  • Podbielski Z., Pojazdy francuskie. Wyd. WKiŁ, Warszawa 1986, ss. 223. Seria: Poznajemy Samochody Osobowe Świata, ​ISBN 978-83-206-0568-6

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Peugeot" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy